در بحبوحه‌ بن بست بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی و نگرانی‌ها درباره‌ دو خبرنگار آمریکایی زندانی در پیونگ یانگ از ماه مارس، بیل کلینتون روز سه‌شنبه به طور غیر منتظره وارد کره شمالی شد.
کد خبر: ۲۷۰۴۹۳

خبرگزاری رسمی کره شمالی در یک خبر کوتاه گزارش داد: هواپیمای حامل بیل کلینتون، رییس‌جمهور اسبق آمریکا روز سه‌شنبه در فرودگاه پیونگ یانگ بر زمین نشست و مورد استقبال مقام‌های کره شمالی از جمله کیم کیه گوان، مذاکره کننده هسته‌ای کره شمالی قرار گرفت و یک دختر کره‌ای دسته گلی را تقدیم بیل کلینتون کرد.

سفر کلینتون به کره شمالی در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بر سر آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی که با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل انجام شده و درخواست‌ها از سوی واشنگتن برای عفو دو خبرنگار آ‌مریکایی توسط پیونگ یانگ بالا گرفته است.

لورا لینگ و اونالی، دو خبرنگار از شبکه تلویزیونی Current tv مستقر در کالیفرنیا هستند که در ماه مارس هنگام تهیه گزارش در مرز چین و کره شمالی دستگیر شدند. این دو در ماه ژوئن به جرم ورود غیر قانونی به کره شمالی و دست داشتن در "اقدامات خصمانه" به 12 سال کار اجباری محکوم شدند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آنجا که واشنگتن و پیونگ یانگ روابط دیپلماتیک ندارند، گمان می‌رود مذاکرات آزادی این دو خبرنگار مخفیانه صورت گرفته است.

بیل کلینتون، دومین رییس جمهور سابق آمریکا است که به کره شمالی سفر می‌کند. جیمی کارتر، دیگر رییس جمهور اسبق آمریکا نیز در سال 1994 زمانی که بیل کلینتون بر سر کار بود به پیونگ یانگ سفر کرد و با کیم ایل سونگ، پدر فقید کیم جونگ ایل، رهبر فعلی کره شمالی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیل کلینتون که به طور غیرمنتظره وارد کره شمالی شد، روز چهارشنبه با کیم جونگ ایل رهبر این کشور دیدار خواهد کرد. خبرگزاری رسمی کره شمالی از استقبال مقامهای این کشور از رئیس جمهور اسبق آمریکا خبر داده است.

این در حالی است که پس از 9 سال کلینتون نخستین مقام صاحب نفوذ آمریکایی است که از کره شمالی دیدن می کند. آخرین بار مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دولت وی به این کشور کمونیستی سفر کرده بود.

خبرگزاری KCNA کره شمالی اعلام کرد، کلینتون در فرودگاه سونان از سوی معاون وزیر امور خارجه کره شمالی ( مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای شش جانبه) مورد استقبال قرار گرفته است. در این مراسم یانگ هیونگ سوپ نایب رئیس پارلمان کره شمالی نیز حضور داشته است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد، بیل کلینتون چهارشنبه به صورت علنی با کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی دیدار خواهد کرد. به گزارش این خبرگزاری، وی قصد دارد پس از مذاکره با کیم جونگ ایل درباره خبرنگاران آمریکایی، همراه با آنان به آمریکا بازگردد.

ایسنا - مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها