کنار کشیدن رافایل نادال از مسابقات اخیر تنیس ویمبلدون، از بزرگ‌ترین وقایع این ورزش در سال جاری بوده است. مرد شماره یک این ورزش که اسپانیایی و چپ‌دست است، نزدیک 20 روز قبل از انصراف از مهم‌ترین تورنمنت تنیس دنیا، در مرحله چهارم اوپن فرانسه دومین گرانداسلم امسال تنیس جهان به رابین سودرلینگ سوئدی باخته و از کسب پنجمین قهرمانی متوالی‌اش در آنجا که رکوردی جدید برای این مسابقات بود، بازمانده بود. به این ترتیب ورزشکار 23 ساله‌ای که فن و قدرت را با هم داشته و از اواسط تابستان سال پیش روژه فده‌رر رقیب بررگ سوئیسی‌اش را به رده دوم جدول جهانی تنیس تنزل داده بود، حالا در خطر از دست دادن جایگاه رفیع یک سال اخیر خود قرار گرفته است، بخصوص که فده‌رر در رقابت‌های امسال رولان گاروس سرانجام اولین قهرمانی خود را بعد از سال‌ها تلاش و ناکامی کسب کرده و پس از قبول 3 باخت متوالی تلخ در فینال آن گرنداسلم در برابر نادال، امسال به بهترین نحو از حذف شگفت‌انگیز او در پاریس بهره‌مند شده است.
کد خبر: ۲۶۳۴۸۰

اما ماجرای کنار کشیدن نادال از ویمبلدون 2009 چه بوده و چه بلایی بر سر او آمده است؟ در پاسخ باید گفت دو سه عامل اصلی وی را کم‌رنگ کرده بود و او چاره‌ای جز کناره‌گیری ندید. یکی فرم بد بود که از خستگی شدید او ناشی می‌شد. دیگری، آسیب‌دیدگی او از ناحیه زانو و التهاب مفاصل زیر زانوی وی که این اتفاق هرچند در جریان مسابقات بزرگ پاریس برای او افتاد، اما این نیز ریشه در خستگی او داشت. وی آنقدر در یکی دو سال اخیر به طور پیوسته در مسابقات تنیس شرکت داشت که بدیهی بود یک جا و یک روز به لحاظ فیزیکی با مشکل مواجه و چنین شرایطی برایش ایجاد شود. مساله سوم، ضربه روحی سنگینی بود که نادال بر اثر شکست زودهنگام خود در رولان گاروس متحمل شد. او آنقدر از تکرار پیروزی‌اش در پاریس مطمئن بود و رسانه‌ها هم روی این موضوع تبلیغ کرده و با اطمینان سخن گفته بودند که وقتی چنین نشد و در برابر سودرلینگ کم آورد، بیش از هر کسی خودش شوکه شد و هرگز نتوانست این مساله را در خود هضم کند و با‌ آن کنار بیاید.

با این حال نادال از یک هفته مانده به شروع ویمبلدون به لندن آمد و در آن شهر مشغول تمرین‌های سبک شد تا بتدریج دریابد که اولا مصدومیت زانویش بهبود یافته است یا خیر و ثانیا متوجه شود که از چه میزان آمادگی بعد از متوقف شدنش در پاریس برخوردار است. پاسخ‌های این سوالات برای نادال چندان مثبت نبود. او روزهای پنجشنبه 28 و جمعه 29 خرداد دو بازی دوستانه در لندن در مقابل لیتون هیوویت استرالیایی و استانیسلاس و اورینکای سوئیسی انجام داد و وقتی هر دو را واگذار کرد، بیش از پیش دریافت که توان روحی لازم را برای درخشش در ویمبلدون امسال و تکرار قهرمانی‌اش در آنجا ندارد و اگر اصلا شرکت نکند، به نفعش خواهد بود؛ مردی که همیشه و بحق سلطان زمین‌های خاکی (Clay) نامیده شده و برای صحت این ادعا طی 5 سال اخیر در کل مسابقات خود روی این نوع زمین‌ها فقط 6 باخت داشته است. تا این که سرانجام توانسته بود سال‌پیش در فینال ویمبلدون در نبردی کلاسیک و پنج سته بر فده‌رر پیروز شود و با کسب قهرمانی در آنجا از هر نظر شایسته پیشی گرفتن از فده‌رر در صدر جدول جهانی تنیس جلوه کرده بود. او در شرایطی بر صدر جدول راه یافته بود که فده‌رر 5/4 سال در آن نقطه مستقر شده و از هر لحاظ بر تنیس جهان حکم رانده بود. نادال که با واگذاری عنوان قهرمانی پاریس به فده‌رر باعث رسیدن ستاره متین سوئیسی به چهاردهمین قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌های چهارگانه شده بود (و این برابر با رکورد قهرمانی‌های پیت سمپراس آمریکایی در این گونه مسابقات است)‌ اینک باید به جبران ضررهای این ماجرا و ترسیم آینده خود بیندیشد.

سخت‌ترین تصمیم

نادال می‌گوید: «وقتی در تورنمنتی در اندازه‌های ویمبلدون شرکت می‌کنم، باید حتما در نهایت توان و با احساس اطمینان از درخشش در این رقابت‌ها باشد و اگر جز این باشد، اصلا به میدان نیایم بهتر خواهد بود. احساس و برداشت من این بود که آمادگی و توان فتح مسابقات را ندارم و از چنان روندی دورم. چیزهای مختلفی را تست کردم و هیچ کدام جواب نداد. در نهایت به کاری دست زدم که دیدید و به نقطه‌ای رسیدم که می‌دانید. این سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ام بود، اما قول می‌دهم به جبران آن سلامتم را بازیابم و با تمامی توان، به فکر تکرار موفقیت‌های گذشته باشم و امیدوارم این مورد در اسرع وقت شکل گیرد.»

بعد از گوران ایوانی سویچ کروات که در سال 2002 به عنوان قهرمانی دوره قبلی ویمبلدون حاضر به بازگشت به صحنه نشد و در رقابت‌های 2003 این تورنمنت شرکت نکرد و استان اسمیت آمریکایی که در سال 1973 چنین کرده بود، نادال اولین قهرمان تنیس ویمبلدون است که قدم به دوره بعدی نمی‌گذارد. این امر شاید به سود تمام رقبای بزرگ او و بویژه فده‌رر در ویمبلدون تمام شود، اما او قطعا وقت و امکان این را دارد که خود را بازیابد و به همان جنگجوی گذشته بدل شود.

منبع: Daily Telegraph / ژوئن 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها