اگر سگ گازتان گرفت

مراقب بیماری هاری باشید

کارشناس مسوول اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، نخستین اقدام موثر در درمان حیوان گزیدگی را شستشوی 15 تا 20 دقیقه‌ای محل گزش با آب و صابون و با هدف شستشوی ویروس در محل برشمرد و افزود: چنانچه اقدامات درمانی و پیشگیری به موقع انجام نشود مرگ فرد گزیده شده توسط حیوان هار حتمی است.
کد خبر: ۲۶۲۷۵۳

دکتر جمال شریفیان، در گفتگو با ایسنا با بیان این که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه 55 هزار نفر بر اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: تخمین‌زده می‌شود سالانه 10 میلیون نفر در دنیا توسط حیوانات گزیده ‌شوند.

وی با بیان این‌ که 85 تا 90 درصد موارد حیوان گزیدگی در ایران توسط سگ است، افزود: البته این به معنای نادیده گرفتن گزیدگی سایر حیوانات نیست.

کارشناس مسوول اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، گرگ را مخزن اصلی بیماری هاری در طبیعت برشمرد و افزود: هر چند تعداد موارد گزش توسط گرگ در کشور کمتر است؛ اما با میزان خطر بیشتری همراه است.

دکتر شریفیان با بیان این ‌که هاری در حیوانات اهلی و وحشی در برخی از کشورها چون سوئد و نروژ کنترل شده است، افزود: در اروپا هم هاری در وحوش (سگ و گربه) کنترل شده است، این در حالی است که هنوز هاری در حیوانات اهلی و وحشی درکشورهای جهان سومی آسیایی وجود دارد.

کارشناس مسوول اداره زئونوز وزارت بهداشت، میزان مرگ و میر سالانه بر اثر هاری در دنیا را 7/10 در یک میلیون نفر و در ایران 09/0 در یک میلیون نفر برشمرد و افزود: شاخص دیگر قابل عنوان نسبت مرگ ناشی از هاری به حیوان گزیدگی است که این نسبت در دنیا 5500 در یک میلیون نفر و در ایران 46 در یک میلیون نفر است.

دکتر شریفیان با بیان این‌ که در سال 87 از 135 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور 6 نفر جان باخته‌اند، گفت: همچنین در سال 86 از 130 هزار مورد حیوان گزیدگی 6 نفر فوت کردند که صرفا به علت ناآگاهی و عدم مراجعه به هنگام به مراکز بهداشتی درمانی بوده است.

وی، ادامه داد: هاری بیماری ویروسی است که راه انتقال آن از طریق گزش حیوانات مبتلا اعم از حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی نظیر سگ، گربه، روباه، شغال، گاو، گوسفند و بز و حتی همستر است.

کارشناس مسوول اداره زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) وزارت بهداشت، تغییر رفتار و خلق، برافروختگی چشم، افزایش ترشح بزاق از دهان و کف آلود بودن دهان را از علائم هاری حیوان مبتلا برشمرد و افزود: همچنین حیوان تحریک‌پذیر شده و به اطرافیان حمله می‌کند.

دکتر شریفیان علائم انسانی حیوان گزیدگی را مشابه حیوانات عنوان کرد و یادآور شد: انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه با شستشوی محل زخم آغاز و با تزریق سرم و واکسن ضد هاری ادامه می‌یابد که بدین ترتیب از ابتلای فرد به هاری جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: تزریق 3 نوبت واکسن هاری در روزهای صفر  سه  هفت در مواردی با میزان خطر کمتر ابتلا به هاری (در صورتی که حیوان پس از 10 روز نمرده باشد) و تزریق 5 نوبت واکسن هاری در روزهای صفر  سه  هفت  چهارده و بیست و هشت در مواردی که هاری در حیوان مهاجم به تایید رسیده باشد، توصیه می‌شود.

کارشناس مسوول اداره زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) وزارت بهداشت، تزریق واکسن ضد کزاز را برای جلوگیری از بروز عفونت ثانویه الزامی برشمرد و افزود: 96 درصد هزینه درمان و پیشگیری در کشورهای آسیایی فقط صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری می‌شود.

دکتر شریفیان، روستاییان را بیش از شهرنشینان در معرض حیوان گزیدگی دانست و افزود: همچنین جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان روستایی با گروه سنی 10 تا 19 سال بیشتر در معرض خطر گزش قرار دارند (حین مراجعه از منزل به مدرسه و بالعکس)‌.

وی در پایان به هموطنان توصیه کرد در صورت حیوان گزیدگی، پس از شستشوی محل زخم با آب و صابون باید هر چه سریع‌تر به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت و درمانی شهری و یا خانه بهداشت در مناطق روستایی مراجعه کنند.

به گفته وی، مراکز درمان و پیشگیری هاری در سراسر کشور مستقرند و به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها