سومالی ماه‌هاست که در کانون توجه استراتژیست‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سازمان جاسوسی این کشور (سیا) قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۶۲۶۱۸

حملات پیاپی دزدان دریایی سومالی به کشتی‌های عبوری از آب‌های این کشور در حاشیه خلیج عدن با هدف باج‌خواهی به یکی از موانع جدی بر سر راه توسعه تجارت دریایی بین شرق و غرب تبدیل شده و مهمتر از آن امنیت عبور نفت‌کش‌ها از این منطقه را مختل کرده است.هر چند نفس به مخاطره افتادن شاهراه عبور انرژی کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس به سمت غرب به تنهایی مایه نگرانی غربی‌هاست اما آنچه بیش از این مساله موجبات دلمشغولی آمریکایی‌ها را فراهم آورده نحوه هزینه شدن درآمد ناشی از این تجارت نوظهور در شاخ آفریقاست.

اگرچه سازمان‌ها و نهادهای مختلف اعداد و ارقام مختلفی را در رابطه با درآمدهای ناشی از راهزنی دریایی در خلیج عدن ارائه داده‌اند اما سازمان‌ملل مجموع وجوهی که در سال 2008 برای آزادسازی کشتی‌های ربوده شده به راهزنان دریایی سومالی پرداخت شد را در حدود 100 میلیون دلار برآورد کرده است که با درآمد طالبان و القاعده از بابت مشارکت در تولید مواد افیونی در افغانستان و صدور آنها به فراسوی مرزهای این کشور برابری می‌کند.

اگرچه هنوز رابطه بین دزدان دریایی سومالی و القاعده به اثبات نرسیده اما القاعده به عنوان سازمانی تروریستی بی شک از این درآمد قابل توجه چشم‌پوشی نمی‌کند و دیر یا زود برای سهیم شدن در آن وارد عمل خواهد شد.

در غیاب حضور القاعده و منفعت بردن این سازمان هم دزدی دریایی در آب‌های سومالی بحرانی جهانی تلقی می‌شود که امنیت تجارت بین‌المللی را به مخاطره افکنده و درآمد ناشی از آن می‌تواند عامل درگرفتن جنگ‌های منطقه‌ای باشد.

موسسه تحقیقاتی و پژوهشی چت‌هام‌هاوس بریتانیا مدتی قبل با انتشار گزارشی خواستار مقابله جدی با این پدیده شده و یادآوری کرده بود ادامه این روند منابع مالی مورد نیاز گروه‌های شورشی برای دامن زدن به تنش‌های موجود در سطح منطقه را فراهم می‌آورد.به نظر می‌رسد بین رشد راهزنی دریایی در آب‌های سومالی و احیای جنبش الشباب در این کشور ارتباط مستقیمی وجود دارد. این جنبش برای تامین سلاح و سایر مایحتاج نیروهای خود به منابع مالی احتیاج دارد و راهزنان با اقدامات خود می‌‌توانند این نیاز را تامین کنند.

تمرکز ایالات‌متحده و سایر کشورهای غربی بر مقابله با راهزنان دریایی طی ماه‌های اخیر در واقع برنامه‌ای چند بعدی بود. غربی‌ها از طریق مقابله با راهزنی دریایی در آب‌های سومالی به دنبال جلوگیری از بسته شدن مسیر دریایی کانال سوئز و روی آوردن نفت‌کش‌ها به انتقال محموله‌های خود با دور زدن قاره آفریقا هستند که قیمت تمام شده نفت مصرفی آنها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ادامه عبور کشتی‌ها از آب‌های سومالی و خلیج عدن چندان هم کم‌هزینه نیست و به واسطه آن آمریکا برای مقابله با این خطر علاوه بر حضور گسترده و جدی در آب‌های منطقه به دنبال تجهیز ارتش سومالی، دامن زدن به منازعات داخلی این کشور برای تضعیف جنبش الشباب، بسط کنترل دولت مرکزی بر نقاط این کشور و محدود کردن حضور القاعده در سومالی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها