زود قضاوت نکنید. عطار، شاعر معروف را نگرفتند. وی چند قرن پیش در نیشابور فوت کرد. او محض اطلاع و اطمینان دیگران، بر کتیبه‌ای در آرامگاهش چنین نوشت: «بسی گفتیم و خاموشی گزیدیم/ ز گویایی به خاموشی رسیدیم.» (قابل توجه آنهایی که هنوز خاموش نشده‌اند و باتری دارند)....!
کد خبر: ۲۶۰۹۵۴

غرض از قوطی عطار در اینجا، اشاره به هشدار معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد است که گفته است:«برخی عطاری‌ها به جای داروی ترک اعتیاد، مواد مخدر توزیع می‌کنند که غیرقانونی است و باید هرچه زودتر با آنها برخورد شود.» (قابل توجه دوستانی که می‌گفتند آن قدر به لحاظ مواد مخدر پاک و در اوج هستیم که این ماده لامصب در هیچ قوطی عطاری پیدا نمی‌شود.)

فروش غیرقانونی:

برگ گیاهان سبز در نظر مشتری
هر ورقش گوهری است؛ دارم از آن، می‌خری؟

سخنگوی یک عطاری: ما نه تنها در عطاری خود فاقد هرگونه قوطی معلوم‌الحال می‌باشیم، بلکه مواد مخدر را نیز اصلاً نمی‌دانیم که سردرختی است یا پادرختی؟....ما فقط با سنبل‌الطیب سرو کار داریم و فلوس و تاج خروس و چهارتخم و گل گاوزبان و کله پاچه مورچه آفریقایی و.....امثال این گیاهان دارویی که عموماً هم جنبه سازندگی دارند.

رفع اتهام لازم: زود قضاوت نکنید. در عطاری‌ها مواد لازم برای سازندگی غیرمجاز نمی‌فروشند؛ بلکه چنان که همین برادر معاون مرکز ملی مطالعات اعتیادمان در ادامه عرایض خود اشاره کرده است؛ عموماً در عطاری‌های عزیز دو گونه داروی ترک اعتیاد تحویل مشتری داده می‌شود. یک دسته، داروهایی هستند که هیچ ماده مخدری ندارند و فقط یکسری ترکیبات گیاهی‌اند که آرامبخش و ضد اضطراب و مسکن هستند. دسته دوم اما که در برخی عطاری‌ها عرضه می‌شود، حاوی مواد مخدری از قبیل شیره تریاک، سوخته تریاک و عصاره گیاه خشخاش می‌باشند که بعضاً به صورت شربت و کپسول ارائه می‌شوند.

طرح یک دیالوگ: مشتری با حالتی مشتاق و سوخته دل، در حالی که به آدرس روی کاغذ دستش نگاه می‌کند، وارد یک عطاری می‌شود و سر صحبت را باز می‌کند.

مشتری: سلام داداش....!یه چن مشقال داروی گیاهی ترک اعتیاد می‌خواشتم با وفا!

فروشنده: میخوای ترک کنی؟

- با اجازه بزرگترا بله....!ترک کردن خیلی آشونه. من خودم تا به حال صدبار ترک کردم. حتی زن و بچه‌ام رو هم ترک کردم. برای خودم یکپا متخصص ترک هشتم.

- احسنت به این همت سترگ....!

- فقط بی ژحمت، مقدار مواد ترک‌دهنده‌اش زیاد باشه که این بار میخوام بالکل از بیخ ترک کنم. خسته شدم از خماری. اصلاً از دور و برم بی‌خبر موندم. شنیدم که نتایج انتخابات رو بالاخره اعلام کردن. چه شرعت عملی....!گفتم عملی؛ بی ژحمت اون دوای ترک اعتیاد ما رو بده رفع زحمت کنیم. ژنده‌باد رژیم گیاهی....!از نوع سازنده‌اش!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها