مهر: این‌طور که تکنولوژی دارد پیشرفت می‌کند دور نیست که خیلی از رویا‌ها به واقعیت تبدیل شود، نمونه‌اش همین زلزله و فهمیدن زمان روی دادن آن است که زمانی به یک رویا شبیه بود. این‌طور که مسولان امر در ایران می‌گویند، محققان کشورمان موفق به ساخت دستگاه ثبت پیش‌نشانگر‌های الکترومغناطیسی شده‌اند.
کد خبر: ۲۶۰۰۳۹

گفته می‌شود با این کشف پیش‌بینی زلزله در کشور ما امکان‌پذیر شده است. البته نقل‌کننده این خبر محمدرضا قاسمی، معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشورمان است.

او دستگاه پیش‌نشانگر را دستگاهی می‌داند که با ثبت ناهنجاری‌های زمین بشر را قادر می‌سازد تا زلزله را پیش‌بینی کند.

به گفته وی، با توجه به پیچیدگی‌های زمین‌لرزه عملا پیش‌بینی زلزله ممکن نیست، ولی با بررسی‌هایی که انجام گرفت مشخص شد که میان پیش‌نشانگرهای الکترومغناطیسی زمین و وقوع زلزله ارتباط وجود دارد.

وی به موفقیت این سازمان در زمینه دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه پیش‌نشانگر الکترومغناطیسی اشاره کرد و به مهر گفت: این دستگاه شامل بوبین ساده الکترو مغناطیسی است که قادر است امواج الکترومغناطیسی درون زمین را ثبت و اندازه گیری کند.قاسمی با تاکید بر اینکه این دستگاه در عمق زمین نصب می‌شود، اظهار کرد: به منظور دور بودن از امواج الـکـتـرومـغـنـاطـیـس موجود در سطح زمین، نمونه‌هایی از دستگاه ساخته شده به طور آزمایشی در اطراف تهران در نزدیکی گسله‌های شمال تهران و امامزاده داوود در چاه هایی به عمق 30 متر تعبیه شد.

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی به نتایج به دست آمده از این دستگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: با راه اندازی آزمایشی این دستگاه و ثبت پیش نشانگرها و ناهنجاری های زمین توانستیم از دو تا سه روز قبل زلزله‌های کوچک و متوسط را پیش بینی کنیم.قاسمی پیش بینی زمین لرزه بزرگ پاکستان و زلزله قم را از نمونه زلزله‌هایی ذکر کرد که با استفاده از ثبت امواج الکترومغناطیسی زمین موفق به پیش بینی آنها شدند.وی با ابراز امیدواری از اینکه با موفقیت این طرح می‌توانیم با گسترش شبکه، زلزله‌هایی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت را پیش بینی کنیم، اضافه کرد: در این زمینه پژوهشگاه زلزله نیز اقداماتی انجام داده است و ما نیز در سازمان زمین شناسی تحقیقاتی را در این حوزه آغاز کردیم که در حال حاضر در فـاز مـطـالـعاتی است.قاسمی به تجربیات کشورهای ژاپن، آمریکا و چین در زمینه ساخت دستگاه پیش نشانگر اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی های زمین شناختی کشور می‌توانیم با آزمایش و تحقیقات بیشتر به ایجاد شبکه پیش بینی زلزله امیدوار باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها