شاید باور نداشته باشید که آرتروز و بیماری‌های مفصلی ارتباطی با تغذیه ما انسان‌ها داشته باشد در حالی که تغذیه مناسب در پیشگیری و حتی درمان این بیماری نقش اساسی دارد. برای این کار ابتدا باید با تغذیه مناسب وزن را به حد ایده‌آل رساند.
کد خبر: ۲۵۹۲۴۳

بیماری‌های مفصلی و آرتروز از بیماری‌های بسیار شایع در جوامع مختلف محسوب می‌شود که به رغم مطالعات زیاد درباره این بیماری همچنان مطالب ناشناخته بسیاری درباره آن مطرح است. آرتروز در مفاصل مختلف و بویژه در مفصل زانو موجب ناتوانی شدید در بیماران می‌شود و حرکت آنان را محدود می‌سازد. بررسی‌های اخیر دانشمندان که درباره عوامل موثر در پیشگیری این بیماری انجام شده نشان می‌دهد افزودن نوعی اسیدآمینه به نام گلایسین به رژیم غذایی می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد. در واقع کمبود این اسیدآمینه در غذا خطر بروز بیماری‌های آرتروز را افزایش می‌دهد.

در مقابل غذاهایی نظیر گوشت قرمز و محصولات لبنی مقادیر زیادی اسیدآمینه دارند.

بـراسـاس یک‌سری مطالعات پزشکی حدود یک‌سوم افرادی که از بیماری آرتروز رنج می‌برند به سولاتین‌ها یا بـعـضــی از گـیـاهـان حـسـاس هـسـتـنـد، لـذا مـوادی چـون سیب‌زمینی، انواع فلفل و گوجه‌فرنگی باید از برنامه غذایی این افراد حذف شود.

از طرفی مصرف آب روزانه 6 تا 7 لیوان برای رفع سموم از بدن این افراد مناسب است.

آنچه که باید خورد و نباید خورد

رژیم غذایی که حاوی فیبر بیشتری باشد همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار و سویا در کنترل علائم این بیماری بی‌تاثیر نیستند.

از میان میوه‌ها گیلاس و آلبالو برای کاهش درد مفاصل، روماتیسم و نقرس بسیار مفید هستند.

موادغذایی که نباید توسط این بیماران مصرف شود شامل غذاهای دارای آلزالات بالا نظیر ریواس، زغال‌اخته، آلوها، کنگر و اسفناج همچنین غذاهای خانواده گیاهان تاج‌ریزی شامل گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی، فلفل‌ها و تنباکو و غذاهایی که موجب تورم و آب‌آوردگی می‌شوند نظیر گندم سیاه،‌ تمامی چربی‌های حیوانی و شکر.

نقش ویتامین‌ها

مطالعات جدید اهمیت تغذیه را چه در ایجاد و چه در پـیشرفت آرتروز نشان داده است. از این‌رو افرادی که ویتامینC کمتری مصرف می‌کنند بیشتر به آرتروز مبتلا می‌شوند و همچنین ویتامینE در پیشگیری از آرتروز موثر است و افرادی که سطح پایین ویتامینD دارند ضایعات آرتروزی در آنها پیشرفت بیشتری دارد.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها