علی محزون: روزهای سخت برای ساکن خانه دهم خیابان داونینگ استریت از ماه پیش رقم خورد. وقتی روزنامه دیلی تلگراف موضوع اصلی گزارش روزش را به خرج شدن مبالغی توسط وزرای نخست وزیر انگلیس اختصاص داد، شمارش معکوس برای استعفای نخست وزیر آغاز شد. به این رقم‌ها دقت کنید: 5000 پوند برای پوشش مخارج لوازم جدید برای 3 خانه هیزل بلرز، وزیر امور جوامع انگلیس، برخورداری از تخفیف 50 درصدی عوارض شهرداری روی خانه اول جک استراو، وزیر دادگستری و حتی مطالبه 6500 پوندی گوردون براون به برادرش برای پوشش مخارج نظافتچی خانه‌اش! اینها تازه نمونه‌هایی از رسوایی‌های اخیر کابینه براون است. دیلی تلگراف به همین 3 2 نفر اکتفا نکرد و جزئیات مخارج 13 نفر از وزرای ارشد کابینه براون را منتشر کرد.
کد خبر: ۲۵۸۱۸۶

اما وقتی جمعه وزیرکار و بازنشستگی نخست‌وزیر استعفا داد، دفتر گوردون براون در نامه‌ای وضعیت براون را مایوس کننده خواند.

البته آقای وزیر کار یعنی جیمز پرنل به مانند 3 وزیر مستعفی پیشین خود به نوشتن متن یک استعفا اکتفا نکرد و در نامه‌ای کلی از خجالت نخست وزیر درآمد. او در استعفایش به براون پیشنهاد داده که نباید مانع موفقیت حزب کارگر این کشور در انتخابات شود.

وزیر کار و بازنشستگی در نامه اش به روزنامه‌ها گفته ادامه رهبری آقای براون بر حزب کارگر احتمال پیروزی حزب محافظه کار را بیشتر می‌کند نه کمتر.

ساکن خانه معروف دهم داونینگ استریت دیروز اعلام کرد که با وجود تمام این اتفاقات به فعالیتش ادامه می‌دهد. چیزی که بیشتر به یک بلوف شبیه است.

بدون شک رسوایی‌های اخیر صورت گرفته در حزب کارگر بر انتخابات پارلمان آتی انگلیس تاثیر خواهد گذاشت. در نظرسنجی‌های اخیر مشخص شده که محافظه‌کاران - حزب مخالف - پیروزی قاطعی به دست خواهند آورد. از سوی دیگر، نتایج جدیدترین نظرسنجی در انگلیس نشان می‌دهد که نیمی از انگلیسی‌ها استعفای گوردون براون را به دلیل رسوایی برخی نمایندگان خواستارند. مطابق این نظرسنجی، 68 درصد از انگلیسی‌ها معتقدند رسوایی مالی چند مقام رسمی حزب کارگر به طور مستقیم گوردون براون را متضرر می‌سازد.

براون که برای حفظ موقعیت خودش به عنوان نخست وزیر در تلاش است قصد دارد در چند روز کابینه‌اش را ترمیم کند. دوره کنونی مجلس عوام پارلمان بریتانیا در ماه ژوئن سال آینده به پایان می‌رسد و انتخابات پارلمانی باید تا آن زمان برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها