داستان صعود - 19

وقتی گیون ستاره شد

با ناکامی در صعود مستقیم، ایران به عنوان تیم دوم گروه خود باید 2 دیدار رفت و برگشت پلی‌آف مقابل تیم دوم گروه دیگر آسیا یعنی امارات انجام می‌داد و برنده این مصاف به دیدار تیم پانزدهم اروپا یعنی ایرلند می‌رفت.
کد خبر: ۲۵۴۷۰۶

4/8/80 - ورزشگاه آزادی تهران - تماشاگر: 40 هزار نفر
ایران یک (کریم باقری 45)‌
امارات صفر
اخطار ایران: رهبری‌فرد و میناوند

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی، رحمان رضایی، بهروز رهبری‌فرد، کریم باقری (کاپیتان)‌ (82 جواد نکونام)‌، مهرداد میناوند، پژمان جمشیدی (89 علی سامره)‌، حامد کاویانپور، مجاهد خذیراوی و علی کریمی.

در حالی که تیم ملی مجموعه‌ای از بهترین نفرات خود شامل دایی، مهدوی‌کیا، نیکبخت، دین‌محمدی و ... را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت، باز هم موفق شد مقابل امارات که با اندیشه تدافعی و گرفتن مساوی به تهران آمده بود، نمایش برتری ارائه کند، ولی ضعف گلزنی در نبود مهاجمان تخصصی باعث شد بجز شوت کاپیتان باقری در آخرین دقیقه نیمه اول اندوخته دیگری به حساب تیم ایران واریز نشود و در نهایت با این پیروزی خفیف کار به دیدار برگشت بکشد.

10/8/80 - ورزشگاه زاید‌ آل‌نهیان ابوظبی - تماشاگر: 30 هزار نفر
ایران 3 (علی دایی 8، کریم باقری 75 و مهرداد میناوند 79)‌‌
امارات صفر
اخراج ایران: پژمان جمشیدی (13)‌

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی (69 بهروز رهبری‌فرد)‌، افشین پیروانی، رحمان رضایی، مجاهد خذیراوی (90 جواد نکونام)‌، کریم باقری، پژمان جمشیدی، حامد کاویانپور، مهرداد میناوند (86 سیروس دین‌محمدی)‌، علی کریمی و علی دایی (کاپیتان)‌.

به جرات می‌توان گفت بهترین مسابقه تیم ملی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2002 همین بازی با امارات در ابوظبی بود. در حالی که نزدیک به 80 دقیقه با اخراج پژمان جمشیدی 10 نفره بازی می‌کردیم، صرف فعل خواستن و جنگندگی و دوندگی بی‌امان ملی‌پوشان و نمایش حیرت‌انگیز علی کریمی که همواره در دفاع و حمله حاضر بود باعث شد تیم ملی با دقت در زدن ضربات آخر یک پیروزی مقتدرانه کسب کرده و با برتری 4  صفر در مجموع راهی مصاف سرنوشت‌ساز با ایرلند جنوبی شود.

20/8/80 - ورزشگاه لانس داون رود دوبلین - تماشاگر: 35 هزار نفر
ایرلند جنوبی 2 (یان هارت 45  پنالتی و رابی کین 51)‌
ایران: صفر
اخطار ایران: پیروانی

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی، رحمان رضایی، مهدی مهدوی‌کیا، علیرضا واحدی نیکبخت (46 مجاهد خذیراوی)‌، کریم باقری، حامد کاویانپور، مهرداد میناوند، علی کریمی و علی دایی (کاپیتان)‌.

شاید ناعادلانه‌ترین نتیجه این مسابقه همین برد 2  صفر میزبان پرستاره بود. هرچند ایرلندی‌ها در نیمه نخست با حضور روی کین، مت هالند، یان هارت، رابی کین، جیسون مک آیتر و ... حملات زیادی روی دروازه ایران انجام دادند، ولی جز با خطای بی‌دلیل رحمان رضایی و پنالتی دقایق پایانی هیچ حاصلی نداشتند. آنها در شروع نیمه دوم در یک غافلگیری گل دوم را هم زدند، ولی از بازی ارزشمند تیم ملی همین بس که در پایان شی گیون دروازه‌بان ایرلندی‌ها به عنوان برترین بازیکن میدان انتخاب شد، چرا که جدا از رفلکس‌های عالی این دروازه‌بان 3 موقعیت تک به تک را از علی کریمی و علی دایی گرفت تا تیم ایران با دست خالی از دوبلین به تهران برگردد.

25/8/80 - ورزشگاه آزادی تهران - تماشاگر: 95 هزار نفر
ایران یک (یحیی گل‌محمدی 90)‌
ایرلند جنوبی صفر
اخطار ایران: مهدوی‌کیا و باقری

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی، رحمان رضایی، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، علیرضا واحدی نیکبخت، مهرداد میناوند (86 سیروس دین‌محمدی)‌، حامد کاویانپور، علی کریمی و علی دایی (کاپیتان)‌.

در حالی که ایرلندی‌ها بدون روی کین به ایران آمده بودند، تیم ملی نتوانست با اما و اگرهای خود دست و پنجه نرم کند. باز هم شی گیون یک ستاره به تمام معنی بود که با کمک گری برین و استیو استانتون مقاومت جانانه‌ای مقابل حملات پرتعداد ایران انجام داد و جز در آخرین دقیقه بازی که دروازه‌اش با ضربه سر گل‌محمدی روی کرنر مهدوی‌کیا باز شد، موفق شد راه را بر توپ‌های بازیکنان ما ببندد. هرچند تنها پیروزی تاریخ فوتبال ایران مقابل ایرلند تا به این لحظه در آن مسابقه رقم خورد، ولی قطعی شدن راه نیافتن به جام‌جهانی 2002 باعث شد خیلی‌ها با چشمان گریان از زمین خارج شده و افسوس موقعیت‌های طلایی هدر رفته را بخورند.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها