داستان صعود - 17

امان از ضعف گلزنی

55 - 3/6/80 ورزشگاه آزادی تهران - تماشاگر: 110 هزار نفر ایران 2 (علی‌ دایی 55 پنالتی و 65)‌ عربستان سعودی صفر اخطار ایران: نکونام و میناوند
کد خبر: ۲۵۳۹۷۳

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، رحمان رضایی، مهدی هاشمی‌نسب، علیرضا واحدی نیکبخت (87 علی سامره)‌، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام، مهرداد میناوند، سیروس دین‌محمدی، علی کریمی (80 حامد کاویانپور)‌ و علی دایی (کاپیتان)‌

در پی ناکامی‌های زیاد ایران مقابل عربستان در مراحل مقدماتی جام‌‌های جهانی، این بار در جوی پرشور که از سوی تماشاگران ایرانی ایجاد شده بود، ورزشگاه آزادی تبدیل به جهنمی برای عربستانی‌ها شد و اسلوبودان سانتراچ، سرمربی صربستانی این تیم با تمام تدابیری که به کار بست نتوانست تیمش را از زیر فشار غیرقابل تحمل ایران رها کند.

عربستان یک نیمه مقابل شاگردان بلاژویچ مقاومت کرد، ولی در نیمه دوم سد دفاعی سبزپوشان میهمان شکست و علی دایی ابتدا از روی نقطه پنالتی و سپس با یک ضربه هوشمندانه و دقیق 2 بار محمد بابکر، دروازه‌بان حریف رامغلوب کرد تا تیم ایران شروع بسیار خوبی در این مرحله داشته باشد.

11/6/80 - ورزشگاه راجامانگالای بانکوک - تماشاگر: 30‌‌هزار نفر
تایلند صفر
ایران صفر
اخطار ایران: مهدوی‌کیا  سامره

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، رحمان رضایی، مهدی هاشمی‌نسب، مهدی مهدوی‌کیا (46 مجاهد خذیراوی)‌، علیرضا واحدی‌نیکبخت، جواد نکونام، مهرداد میناوند، سیروس دین‌محمدی، حامد کاویانپور (46 علی سامره)‌ و علی دایی (کاپیتان)‌.

ترکیب محتاطانه و شروع تدافعی ایران باعث شد شاگردان پیتر ویت انگلیسی با حمایت تماشاگران خودی توپ و میدان را در دست بگیرند و چند موقعیت جدی روی دروازه ایران خلق کنند؛ ولی درخشش ابراهیم میرزاپور باعث شد در نیمه نخست 2 تیم به تساوی بدون گل قناعت کنند. در نیمه دوم با ورود سامره و خذیراوی تا حدودی ترکیب تیم ملی متعادل شد، ولی باز هم این تایلندی‌ها بودند که کنترل بیشتری بر بازی داشتند و یکی دو موقعیت ایران هم با بی‌دقتی سامره و دین‌محمدی بی‌حاصل ماند تا یک امتیاز بیرون از خانه نصیب ایران شود.

17/6/80 - ورزشگاه الشعب بغداد - تماشاگر: 60 هزار نفر
عراق یک (عماد رضا 20)‌
ایران 2 (علی کریمی 31، علی دایی 83)‌
اخطار ایران: پیروانی

ایران: ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، رحمان رضایی، مهدی هاشی‌نسب، مهدی مهدوی‌کیا(87 پژمان جمشیدی)‌، علیرضا واحدی‌نیکبخت، افشین پیروانی، مهرداد میناوند، مجاهد خذیراوی، علی کریمی و علی دایی (کاپیتان)‌

عراقی‌ها با هدایت رودولف بیلین و حمایت 60 هزار تماشاگر پرشور خود قصد داشتند در خاک خود خلق شگفتی کنند. هر چند بازی منطقی ایران چنین فرصتی به حریف نمی‌داد، ولی یک اشتباه فاحش از میرزاپور در یک پاس به عقب باعث شد عراقی‌ها توسط جوان اول آن روزهای خود یعنی عمادرضا به گل برتری دست یابند ولی تیم ایران با حملات کوبنده و هنرنمایی تکنیکی علی کریمی اجازه نداد خوشحالی میزبان بیش از 11 دقیقه ادامه داشته باشد. با شروع نیمه دوم باز هم تیم ایران با بازی موثر افشین پیروانی در نقش هافبک دفاعی اجازه تسلط بر بازی را به عراقی‌ها نداد و سرانجام شلیک تماشایی و غیرقابل مهار علی دایی از پشت محوطه جریمه در دقیقه 83 مزد برتری ایران را با کسب 3 امتیاز داد.

24/6/80 - ورزشگاه آزادی تهران - تماشاگر: 55 هزار نفر
ایران صفر
بحرین صفر
اخطار ایران: جمشیدی

ایران، ابراهیم میرزاپور  یحیی گل‌محمدی  افشین پیروانی  رحمان رضایی  پژمان جمشیدی (46 کریم باقری)  علیرضا واحدی نیکبخت  مهرداد میناوند  مهدی مهدوی‌کیا (73 علی سامره) مجاهد خذیراوی (85 مهدی هاشمی‌نسب)  علی کریمی و علی دایی (کاپیتان)

بلاژویچ  که علاقه مفرطی به تغییر ترکیب تیم خود داشت‌ این بار تیم ملی را به نوعی مقابل بحرین چید که عملا هیچ هافبک مرکزی تخصصی در این تیم مشاهده نمی‌شد. هرچند ایران توسط یحیی گل‌محمدی پیش‌تاخته یک گل سالم را در نیمه اول به ثمر رساند، ولی داوران به اشتباه آن را آفساید اعلام کردند و بقیه حملات نیمه نخست هم در کمال تعجب با اشتباهات و بی‌دقتی مهاجمان یکی پس از دیگری هدر رفت. با شروع نیمه دوم و حضور کریم باقری در میدان، ایران قصد جبران مافات را داشت ولی بحرینی‌ها چنان ضدفوتبالی با تمارض‌های پرتعداد از خود ارائه کردند که عملا در 45 دقیقه دوم حتی 20 دقیقه هم توپ در جریان بازی نبود و سرانجام شاگردان ولفگانگ سیکا توانستند با این روش که در تاریخ فوتبال ایران به «بازی بحرینی» مشهور شد با یک امتیاز از تهران خارج شوند.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها