در سال‌های اخیر اگر چه دسترسی به موادغذایی استاندارد و خدمات بهداشتی مناسب افزایش یافته است اما پیامدهای منفی آن نظیر الگوی غذایی نامناسب و کاهش فعالیت بدنی سبب بروز بیماری‌های مزمنی شده است که با بهبود شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب قابل درمان و حتی پیشگیری است. یکی از این بیمار‌ها کلسترول و یا چربی خون است که یکی از بیماری‌های شایعی است که اکثر زنان و مردان به آن مبتلا هستند برخی از وجود آن با خبرند و برخی نیز بی‌اطلاع. دلیل آن نیز چیزی نیست جز تغذیه نامناسبی که این روزها در زندگی ماشینی ما حکمفرما شده است.
کد خبر: ۲۴۶۵۴۷

آنچه که نباید خورد: مبتلایان به کلسترول بالا باید کمتر از 7‌‌درصد کالری روزانه خود را از چربی اشباع تامین کنند. چربی گوشت قرمز برای این افراد مناسب نیست و بهتر است به جای سرخ کردن گوشت از روش آب پز و کباب کردن استفاده شود. سوسیس، کالباس و غذاهای گوشتی آماده پرچرب نیز پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است به جای خامه و شیر پرچرب از شیرکم چرب و به جای پنیر و ماست معمولی نیز از پنیر و ماست کم چرب استفاده شود. زرده تخم‌مرغ کم مصرف شود اما در عوض سفید تخم‌مرغ چربی یا کلسترول ندارد همچنین بهتر است از روغن گیاهی مایع که چربی ترانس ندارد یا میزان آن کم است استفاده شود. پس از پخت خورش و سوپ باید آن را در یخچال گذاشت تا خنک شود و سپس چربی را از بالای آن برداشت. اگر چه چربی‌های اشباع شده نظیر چربی گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، کره، روغن نباتی و مواردی از این قبیل مستقیما چربی خون را افزایش می‌دهند ولی روغن‌های نظیر روغن زیتون، آفتابگردان، سویا، ذرت که در زمره چربی‌های اشباع نشده می‌‌باشند مستقیما چربی خون را افزایش نمی‌دهند و حتی چربی‌های اشباع نشده موجود در ماهی نه تنها خطر انسداد عروق را کاهش می‌دهد بلکه به رقیق شدن خون نیز کمک می‌کند.

راهکارهای کاهش چربی خون: رژیم غذایی باید حاوی کم‌ترین میزان چربی باشد. مصرف گوشت ماهی توصیه می‌شود البته بهتر است که سرخ نشود. فراموش نکنیم که سبزیجات و میوه‌هایی که حاوی چربی ناچیزی هستند می‌توانند به صورت آزادانه مورد مصرف قرار گیرند. مصرف مغزها نظیر گردو و آجیل و روغن زیتون می‌تواند اثر مفیدی در کاهش چربی داشته باشد تحقیقات نشان داده است که مصرف سیب کامل همراه با پوست در پایین آوردن چربی خون موثر است زیرا فعالیت آنتی‌اکسیدانی پوست سیب بسته به نوع ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدهای موجود در آن چند برابر خود سبب است براساس همین تحقیقات مصرف منظم هویج و گوجه فرنگی موجب کاهش غلظت چربی خون می‌شود.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها