مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم زائران حرم رضوی:

تغییر آمریکا باید در عمل مشاهده شود

خبرگزاری فارس:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین روزسال جدید در اجتماع عظیم زائران حرم رضوی و مردم مشهد دربیانات بسیار مهمی، ضمن تشریح " زمینه ها و ضرورتهای پیشرفت و عدالت " و بررسی ابعاد مختلف اصلاح الگوی مصرف، به تبیین موضوع انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین مسئله ایران و آمریکا پرداختند.
کد خبر: ۲۴۲۴۷۵

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال جدید در اجتماع عظیم زائران حرم رضوی و مردم مشهد در بیانات بسیار مهمی، ضمن تشریح "زمینه‌ها و ضرورتهای پیشرفت و عدالت " و بررسی ابعاد مختلف اصلاح الگوی مصرف ، به تبیین موضوع انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین مسئله ایران وامریکا پرداختند و تاکید کردند: ملت بزرگ و عزیز ایران با توجه به آمادگی‌ها و زمینه‌های مثبت موجود، دهه چهارم انقلاب را به گامی بلند و جهشی قابل توجه در روند تحقق آرمان اصیل "پیشرفت و عدالت " تبدیل خواهد کرد.
ایشان در این دیدار پرشور که در صحن جامع رضوی برگزار شد با تبریک عید سعید نوروز و سال جدید به آحاد مردم ، افزودند: حضور میلیونها جوان "دانا، پرنشاط و تحصیل کرده "، تجربیات بسیار ذیقیمت "نخبگان ، مسئولان و مدیران " در روبرو شدن با مسایل سه دهه اخیر که منجر به تصمیمات مهمی همچون اجرای اصل 44 قانون اساسی، تلاش برای هدفمند کردن یارانه‌ها و سفر مسئولان به استانها و مناطق دور و نزدیک کشور شده است و نیز آماده شدن زیر ساختهای اساسی در زمینه‌های گوناگون "علمی، شبکه‌های ارتباطاتی و مواصلاتی " از جمله عواملی است که آمادگیهای بسیار وسیعی، برای حرکت پر شتاب‌تر کشور بوجود آورده تا دهه چهارم که از امسال آغاز شده در پرتو برنامه‌ریزی و کار و تلاش مجدانه‌، حقیقتاً به دهه پیشرفت و عدالت تبدیل شود.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای با تاکید بر لزوم همراه بودن عدالت با پیشرفت، کاهش فاصله‌های طبقاتی‌، برابری در استفاده از امکانات و فرصتها و کاهش فاصله برخورداری مناطق مختلف کشور را از جمله شاخص‌های حقیقی عدالت دانستند و افزودند: تحقق این آرزوهای بزرگ، سخت، اما شدنی است و باید با همت و اراده و تلاش همگانی به آنها برسیم.

*تحقق پیشرفت و عدالت نیازمند وجود مدیرانی مومن، شجاع، با تدبیر و مخلص است

ایشان در تشریح مصداقهای عدالت به، مبارزه جدی، مستمر و پیگیر با فساد اقتصادی و اجتماعی اشاره کردند و تحقق پیشرفت و عدالت را نیازمند وجود مدیرانی مومن، شجاع، با تدبیر، مخلص و دارای عزم راسخ دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تاکیدی که در پیام نوروزی بر لزوم اصلاح الگوی مصرف داشته‌اند، افزودند: این حرکت، گامی اساسی در روند پیشرفت و عدالت است چرا که بیماری اسراف، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آسیبها و مشکلات گوناگونی بوجود آورده و آینده کشور را تهدید می‌کند.
ایشان، صرفه جویی را درست مصرف کردن و مصرف کارآمد و ثمر بخش خواندند و افزودند: باید اعتراف کنیم که عادتها، سنتها و روشهای غلط، زیاده‌روی در مصرف را بدنیال اورده و نسبت میان تولید و مصرف را، به ضرر تولید برهم زده است، بگونه‌ای که یک سوم نان تولیدی و حداقل یک پنجم آب مصرفی، که با آن همه مشکلات و دشواریها تهیه می‌شود عملاً به هدر می‌رود، متوسط مجموع انرژی مصرفی در ایران، بیش از 2 برابر متوسط جهانی شده و شاخص شدت انرژی در کشور ما یعنی نسبت انرژی مصرف شده به کالای تولید شده، متاسفانه هشت برابر کشورهای پیشرفته است.
رهبر انقلاب، اصلاح الگوی مصرف وپرهیز از اسراف را مسئله‌ای دینی و عقلی بر شمردند و در بحث اسراف در سطح ملی و در سطوح مسئولیتی به شبکه‌ای فرسوده انتقال آب و برق، مصارف بی رویه در سازمانها، سفرهای بیهوده و نگاه تجملی مسئولان اشاره کردند.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای در جمع بندی این بخش از سخنان تاکید کردند: مقابله با اسراف و صرفه جویی صحیح، با حرف امکان پذیر نیست و قوای مقننه و مجریه موظفند با قانونگذاری صحیح و اجرا و پیگیری قاطعانه، الگوی مصرف را از "تولید تا مصرف و باز یافت " اصلاح کنند.
بخش دیگری از سخنان مهم حضرت آیت ا... خامنه‌ا‌ی در اجتماع عظیم زائران حرم رضوی به موضوع دهمین انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داشت.

*انتخابات فقط ابزاری برای در دست گرفتن قدرت نیست

ایشان، انتخابات را یکی از پایه‌های نظام اسلامی برشمردند و افزودند: مردم‌سالاری دینی با حرف ایجاد نمی‌شود بلکه نیازمند شرکت و حضور و اراده ملت و ارتباط "فکری ، عقلانی و عاطفی مردم " با تحولات کشور است و تحقق این مسئله جز با انتخابات صحیح، همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انتخابات سرمایه‌گذاری عظیم و سپرده گذاری ملت برای اداره صحیح کشور و دستیابی به آینده‌ای روشن است، و هر رأیی که به صندوق ریخته می‌شود اهمیت دارد و به این سرمایه گذاری ملی می‌افزاید.
حضرت آیت ا...خامنه‌ای در بحث انتخابات نکاتی را نیز به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کردند.
ایشان خطاب به نامزدهای فعلی وآتی انتخابات افزودند: توجه کنید که انتخابات فقط ابزاری برای در دست گرفتن قدرت نیست بلکه وسیله‌ای است برای ارتقای توان کشور، افزایش اقتدار ملی و آبرومند کردن ملت، بنابراین در تبلیغات و رفتار خود به این مسائل اهمیت دهید و مبادا کسی در فعالیت انتخاباتی خود به گونه‌ای حرف بزند و رفتار کند که دشمن را به طمع بیاندازد.
رقابت و نقد منصفانه از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب به نامزدهای دهمین انتخابات ریاست جمهوری توصیه کردند و افزودند: هر یک از شما حتماً حرفی دارید و طبعاً حرف فرد مقابل را رد می‌کنید اما دراین روند از جاده انصاف خارج نشوید وبه کتمان حقایق نپردازید.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای همچنین با اشاره به باز بودن میدان حضور درعرصه انتخابات ریاست جمهوری برای همه، خاطر نشان کردند نامزدها خود را به مردم عرضه کنند تا مردم با هوشیاری هر گونه که تشخیص می‌دهند عمل کنند.
ایشان با انتقاد از برخی که بیهوده تلاش می‌کنند از هم اکنون انتخابات 22 خرداد ریاست جمهوری را در ذهن مردم خدشه دار کنند افزودند: تاکنون حدود 30 انتخابات در کشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند و به همین علت مردم تحت تاثیر حرفهایی که تلاش می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری را از هم اکنون متزلزل و خدشه دار جلوه دهند قرار نمی‌گیرند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: بنده نیز به مسئولان تاکید می‌کنم که حتماً انتخابات را سالم و با امانت داری کامل برگزار کنند و بگونه‌ای عمل شود که دست نامزدها باز باشد و مردم نیز با حضور پر شور خود، هر که را خواستند آزادانه انتخاب کنند.
رهبر انقلاب اسلامی درباره موضع رهبری در انتخابات خاطر نشان کردند: همیشه گمانه زنی‌ها و شایعاتی در این زمینه بوده و خواهد بود اما بنده یک رأی دارم که در صندوق می‌اندازم و به هیچ کس هم نمی‌گویم که به چه کسی رأی بدهد یا ندهد، چراکه تشخیص این مسئله بر عهده خود مردم است.
ایشان افزودند: گاهی که از دولت دفاع و حمایت می‌کنم برخی معنایی ناصحیح برای این مسئله جعل می‌کنند در حالیکه من براساس وظیفه همیشه از دولتها و خدمتگزاران کشور حمایت کرده‌ام بخصوص هنگامی که می‌بینم دولتی بیشتر به محرومان رسیدگی می‌کند و در مقابل ظلم و استکبار می ایستد و مورد تهاجم غیر منصفانه نیز قرار می گیرد، اما این سخنان و رفتار بنده ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نیست.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان در اجتماع عظیم زائران حرم رضوی به موضوع ایران و آمریکا پرداختند.
ایشان مواجهه و نوع تعامل با دولت ایالات متحده امریکا را از اول انقلاب آزمونی بزرگ برای ملت ایران و جمهوری اسلامی خواندند و با اشاره به بدرفتاری و دشمنی مستمر دولتمردان آمریکایی چه جمهوریخواه و چه دمکرات با انقلاب اسلامی و ملت ایران افزودند: تحریک مخالفین و کمک به حرکتهای تجزیه طلبانه و تروریستی نخستین کار آمریکاییها در خصومت با جمهوری اسلامی بود که این سیاست هنوز هم بر اساس اطلاعات کاملاً موثق، با ارتباط عناصر آمریکایی با عناصر شرور مناطق مرزی ایران و پاکستان ادامه دارد.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای تصرف و مسدود کردن میلیاردها دلار دارایی و اجناس و اموال ملت ایران، چراغ سبز به صدام برای حمله به ایران و حمایت همه جانبه از رژیم بعثی در طول هشت سال جنگ تحمیلی که منجر به شهادت حدود 300 هزار نفر از جوانان این سرزمین شد، و فاجعه آفرینی در حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران در سال آخر جنگ تحمیلی و قتل عام حدود 300 زن و مرد و کودک را از دیگر اقدامات خصمانه دولت آمریکا در قبال ملت ایران برشمردند و افزودند آیا ملت ایران می‌تواند این مسائل را فراموش کند.
ایشان با اشاره به 30 سال تحریم ملت ایران، حمایت واشنگتن از تروریستهای جنایتکاری که تعداد زیادی را در ایران ترور کرده‌اند، تشنج آفرینی در منطقه، حمایت بی قید و شرط از جنایتکاران صهیونیست و تهدید مکرر ایران به حمله نظامی را از جمله نشانه‌های خصومت بی وقفه امریکا با ملت ایران دانستند و افزودند: مسئولان آمریکایی در 30 سال گدشته، بارها و بارها به ملت و مسئولان ایرانی اهانت کرده‌اند و حتی برخی از آنها خواستار ریشه کن کردن این ملت بزرگ و با شرافت شده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روی کار آمدن رئیس جمهور و دولت جدید در آمریکا افزودند: آنها می‌گویند بسوی ایران دست دراز کرده‌ایم و ما می‌گوییم اگر امریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای با اشاره به اقدام مسئولان آمریکا در تبریک عید نوروز به مردم ایران افزودند: حتی در همین پیام تبریک نیز ملت ایران طرفدار تروریست و دنبال سلاح هسته‌ای خوانده شده است آیا این تبریک است یا دنباله همان اتهامات؟
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نمی‌دانیم چه کسی واقعا در امریکا تصمیم گیر است، رئیس جمهور یا کنگره و یا عناصر پشت پرده، اما در هر حال تاکید می‌کنیم که ملت ایران درباره مسائل مربوط به خود اهل محاسبه و منطق است و احساساتی نمی‌شود.
ایشان با اشاره به موضوع مذاکره و شعار رئیس جمهور جدید آمریکا یعنی تغییر افزودند: اگر واقعا چیزی جز بخش اندکی از ادبیات شما تغییر کرده است نشان دهید، آیا دشمنی شما با ملت ایران پایان یافته؟ داراییهای ایران را آزاد کرده‌اید؟ تحریمها را برداشته‌ید؟ از لجن پراکنی و تبلیغات سوء دست برداشته‌اید؟ دفاع بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی را پایان داده اید؟.

*اگر آمریکا تغییر نکند سنتهای الهی و ملتها، آنها را تغییر خواهند داد

حضرت آیت ا... خامنه ای تاکید کردند: تغییر نباید لفاظی و با نیت ناسالم باشد و اگر می‌خواهید ضمن حفظ همان اهداف قبلی، فقط سیاستها و تاکتیکها را عوض کنید این یک خدعه است نه تغییر و اگر تغییر واقعی مورد نظر شماست باید در عمل مشاهده شود و به هر حال همه مسئولان آمریکایی و دیگران بدانند که ملت ایران را نمی‌شود فریب داد یا ترساند.
ایشان با اشاره به ناچاری مقامات آمریکایی برای ایجاد تغییر در این کشور خاطر نشان کردند: اگر تغییر نکنید مطمئن باشید سنتهای الهی و ملتها، شما را تغییر خواهند داد.
رهبر انقلاب اسلامی، با توصیه به مقامات امریکایی برای تحقیق و تامل در چرایی منفور بودن این کشور در افکار عمومی جهان، ادامه سیاستهای مستکبرانه، تلاش برای تحمیل اراده خود بر ملتها و برخورد دوگانه با مسائل مختلف را از جمله علل این واقعیت دانستند و خطاب به مسئولان آمریکایی افزودند: از این واقعیات عبرت بگیرید، برای خیر و صلاح خودتان و کشورتان از اینگونه سیاستها و رفتار دست بردارید که در این صورت چهره شما در افکار عمومی بتدریج تغییر خواهد کرد.
ایشان افزودند: در حرفهای من به دقت تامل کنید البته آنها را به صهیونیستها ندهید که برایتان ترجمه کنند بلکه با انسانهای صالح مشورت کنید.
حضرت آیت ا...خامنه‌ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: حرف ما این است که تا وقتی دولت آمریکا روشها، سیاستها، اقدامات و جهت گیریهای خصمانه 30 سال گذشته را دنبال می‌کند ملت ما نیزهمان ملت 30 سال گذشته است که روز بروز قوی‌تر، آبدیده تر و با تجربه تر شده است.
رهبر انقلاب افزودند: ملت ما از اینکه با زبان تهدید و تطمیع با او صحبت کنند بدش می‌آید البته ما سابقه‌ای از رئیس جمهور و دولت جدید امریکا نداریم بنا براین بر اساس عملکرد آنها قضاوت می‌کنیم.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای در پایان سخنانشان با ابراز تأسف و تالم عمیق از درگذشت همسر گرامی امام خمینی (ره) و تسلیت رحلت این بانوی مکرمه به ملت ایران و بازماندگان بیت شریف امام افزودند: این شخصیت برجسته، در همه آزمایشهای دشوار با صبر و استقامت در کنار امام راحل قرار داشت و از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم امام راحل، همسر معظمشان و فرزندانشان رابا اولیای الهی محشور فرماید و ملت ما را همیشه قدردان امام بزرگوار قرار دهد.
در این دیدار پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت استان قدس رضوی در سخنانی با تبریک عید نوروز نامگذاری سال جدید را به نام سال اصلاح الگوی مصرف فرصت مناسبی برای شتاب بخشیدن به حرکت مدبرانه در مسیر تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله برشمرد.
انتهای پیام/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها