حاج‌رضایی: شانس قهرمانی استقلال - ذوب‌آهن 50 - 50 است

دغدغه آبی‌ها در راه قهرمانی

گروه ورزش - رضا پورعالی: امیر قلعه‌نویی که پیش از این در زمان گلزنی شاگردانش از خود بی‌خود نمی‌شد، در 2 بازی گذشته استقلال، پس از گلزنی واکنش‌های متفاوتی از خود بروز داده که نشان از استرس بالای این سرمربی دارد.
کد خبر: ۲۳۹۲۵۱

به تبع آن، این استرس در چهره بسیاری از بازیکنان استقلال هم دیده می‌شود که انعکاس آن در نتایج 4 بازی اخیر آبی‌ها کاملا مشهود است. یک پیروزی، 2 تساوی و یک شکست و از دست دادن 7 امتیاز با ارزش، از یک سو زدن تنها یک گل در هر بازی (طی 4 بازی اخیر)، آن هم در شرایطی که استقلال رکورد گلزنی در تاریخ لیگ برتر را طی بازی‌های گذشته‌اش شکسته است، از سوی دیگر، این فرضیه را تقویت می‌کند که آنها خواسته یا ناخواسته اسیر حساسیت هفته‌های پایانی لیگ شده‌اند.

امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال، با‌تایید این مساله، بخش اعظمی از این استرس را ناشی از اتفاقات دربی می‌داند: استقلال از زمانی به مشکل خورد که در دقیقه 93 آن گل را از پرسپولیس دریافت کرد. آن مسابقه‌ای بود که امتیازات چندگانه‌ای داشت. اول آن که به‌لحاظ حیثیتی یک رقیب دیرینه را شکست می‌دادند و بعد هم می‌توانستند فاصله خود را با تیم دوم جدول بیشتر کنند، اما در آخرین لحظه آن بازی مسائلی مطرح شد که به تنش‌های روانی استقلال دامن زد تا جایی که بخش زیادی از تمرکز کادر فنی این تیم برای بازی بعدی به برطرف کردن آن تنش‌ها معطوف شد و در نهایت هم یک شکست سنگین برای استقلال در شیراز به همراه داشت. در بازی با پاس هم هنوز رگه‌هایی از آن آشفتگی تاکتیکی دیده شد و بی‌انصافی است اگر بگوییم پاس در آن بازی مستحق شکست بود.

با این تفاصیل می‌توان گفت استقلال به لحاظ روانی دچار یک پالس منفی شده است و این هنر کادر فنی و راس آنها امیر قلعه‌نویی است که این معضل را از تیم دور کند. به راه انداختن جنگ‌های روانی، عدم آرامش در پاسخ دادن به سوالات رسانه‌ها و البته زیر سوال بردن داوری، از جمله مواردی بود که در این 2 هفته در رفتار و گفتار قلعه‌نویی به چشم آمد و این دقیقا عکس آن چیزی است که می‌تواند استقلال را به آرامش برساند. آیا براستی قلعه‌نویی توان خارج کردن تیمش از این شرایط را دارد؟ حاج‌رضایی در این باره می‌گوید: <یک مربی برای تکامل خودش فاکتورهای زیادی باید داشته باشد که قلعه‌نویی بخشی از آنها مثل سازماندهی، مدیریت مسابقه، بازیخوانی و هوش و زیرکی را دارد، اما فاکتورهای دیگری هم هست که مربیان تیم‌های بزرگ با توجه به آن که تیم‌هایشان در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارند، باید داشته باشند. ازجمله این ویژگی‌ها، استفاده از ادبیات خیلی خوب، برقراری روابط مناسب با مطبوعات و مردم و برخورداری از آستانه تحمل بالاست که اتفاقا خیلی هم مهم است. متاسفانه قلعه‌نویی در آن لحظاتی که علیزاده آن اشتباه بزرگ را در مقابل پرسپولیس مرتکب شد، نتوانست بر خودش مسلط شود و به دنبال آن اتفاقاتی در رختکن افتاد که علی‌رغم تکذیب آن،‌ اثرات منفی‌اش را روی روند حرکتی تیم گذاشت و از همان جا بود که استقلال وارد سراشیبی شد. البته من معتقدم استقلال وارد بحران نشده و فقط به لحاظ روحی روانی با مشکل مواجه شده که هنوز هم برای برطرف کردن آن دیر نیست.

همان‌طور که امیر حاج‌رضایی می‌گوید، استقلال همچنان صدرنشین لیگ است و شانس اول قهرمانی. البته باید پذیرفت که کار آنها با توجه به بازی حساس روز چهارشنبه در فولادشهر، دشوارتر از قبل شده است. به همین دلیل هم حاج‌رضایی با بیان دلایلی شانس قهرمانی 2 تیم بالانشین را 50 50 می‌داند: یکی از چیزهایی که استقلال را تهدید می‌کند و در مورد ذوب‌آهن صدق نمی‌کند، تراکم مسابقات در اسفند و فروردین ماه است. به عبارتی ذوب‌آهن تنها تیم بالای جدول است که در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارد. آنها برعکس استقلال مسافرت دور و نزدیک نمی‌روند، اردو ندارند، در نتیجه بازیکن مصدوم کمتری خواهند داشت و البته ملی‌پوش کمتری هم در مقایسه با استقلال دارند. حتی جدول مسابقات هم به سود استقلال نیست و ذوب‌آهن تا حدودی بازی‌های آسان‌تری دارد. در مجموع من فکر می‌کنم آرامش در اردوی ذوب‌آهن بیشتر است، اما استقلال هم به‌لحاظ فنی پتانسیل بالایی دارد و با برطرف کردن برخی مشکلات می‌تواند دوباره به شرایط آرمانی برگردد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها