دکتر سودابه درویش

درمان سل با تغذیه مناسب

بیماری سل، عفونت مزمنی است که به وسیله باکتری میکو باکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب ریه را درگیر می‌کند، اما تقریبا هیچ‌کدام از دستگاه‌های بدن از شر بیماری سل در امان نیستند و سایر اعضای بدن هم ممکن است با این بیماری درگیر شوند. بیماری سل به وسیله قطره‌های ریز موجود در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب افرادی را که در ارتباط نزدیک با فرد بیمار باشند، مبتلا می‌کند.
کد خبر: ۲۳۳۲۴۶

علائم بیماری نیز ممکن است در ابتدا بسیار عادی باشد و توجه را جلب نکند، مثل شخصی که دچار سرماخوردگی است. سپس علائم دیگری شامل درد تیزی که در ناحیه قفسه سینه وجود دارد و با نفس کشیدن و سرفه ایجاد و تشدید می‌شود و همچنین وجود خلط خونی ظاهر می‌شود.

تغذیه مناسب: سل بیماری است که ارتباط مستقیمی با سوءتغذیه، نقص سیستم ایمنی و وضعیت معیشتی نامناسب دارد. از این رو رژیم غذایی در مرحله حاد بیماری (وقتی تب بالاست)‌ باید حاوی مقادیر زیادی مایعات و به طور متناوب طی 3 2 روز ابتدایی تب باشد. حجم مایعات باید به اندازه‌ای باشد که مقدار آب از دست رفته را جبران کند. مصرف شیر، آبمیوه، انواع سوپ و آب برای این منظور مناسب است. دریافت پروتئین هم علاوه بر نیازهای روزانه باید تا 50 درصد افزایش یابد. کربوهیدرات کافی به صورت گلوکز، ساکاروز و نشاسته باید در غذاهای روزانه گنجانده شود. فرنی و پودینگ‌های مختلف مناسب است. به محض کاهش تب باید غذای نرم به بیماری داده شود که با توجه به نیاز و تحمل بیمار، غذا می‌تواند بافتی نرم یا طبیعی داشته باشد. کلسیم هم برای بهبود زخم موثر است. چغندر، شلغم و بروکلی، حاوی کلسیم می‌باشند. در ابتدای بیماری وعده‌های غذایی باید هر دو ساعت باشد و در دوران تب، مصرف کره، روغن نباتی و غذاهای سرخ شده را محدود کرد. در مرحله تب مزمن و به عبارتی پیشرفت بیماری، بیمار با کاهش اشتها، خستگی، عرق شبانه و سرفه روبه‌رو می‌شود. لذا رژیم غذایی باید سرشار از انرژی و ویتامین باشد.

سل موجب از دست رفتن اسیداسکوربیک که برای بهبود بیماری لازم است، می‌شود به همین دلیل مصرف میوه‌هایی چون پرتقال، لیموترش یا مکمل ویتامینC ضروری است. سویا هم منبع غذایی مناسبی است که باعث افزایش قدرت ایمنی بدن می‌شود. توجه داشته باشید هیچگاه بیمار را به غذا خوردن مجبور نکنید. مطالعات جدید نیز نشان داده است که بادام‌زمینی به دلیل ماده شیمیایی اکسیدنیتریک در درمان بیماری سل موثر است. همچنین استفاده از بسیاری از مغزها (خشکبار)‌ حاوی مقادیر زیادی آرگینین است، توصیه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها