گروه شهرستان‌ها: مردم آذربایجان‌ غربی قبل از شروع تاسوعا و عاشورای حسینی یعنی پیش از شروع محرم با خرید لباس‌های سیاه عزاداری و فعالیت در مساجد و حضور پای منبرها خود را برای انجام هر چه بهتر مراسم عزاداری آماده و برخی از جوانان نیز در واحدهای سیار اقدام به پخش و عرضه سی‌دی، نوار و اقلام مذهبی می‌کنند. با نزدیک شدن به این ایام، فضای شهر، نوجوانان، کودکان و پیر و جوان رنگ ماتم به خود می‌گیرند، گویی ندایی شهر و مردم را به سوی خود می‌خواند و این رازی است که با گذشت قرن‌ها از این قیام هنوز کشف نشده است.
کد خبر: ۲۲۷۲۴۶

در بیشتر مساجد این استان از روز نخست ماه محرم تا روز اربعین، مراسم عزاداری برگزار می‌شود. در روز عاشورا و تاسوعا گروه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و نوحه‌خوانی در مساجد، تکایا و خیابان‌ها عزاداری می‌کنند.

یکی از پژوهشگران مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان ‌غربی در زمینه آداب و رسوم مردم این استان می‌گوید: در این ایام، دستجات مراسم عزاداری در شهرهای بزرگ استان مانند ارومیه چند شب قبل از تاسوعا و عاشورا زمان حرکت خود را با نصب پرچم و سجاده در هیات‌هایی که در مرکز شهر است مشخص می‌کنند.

حسن سپهرفر می‌افزاید: یکی از مراسمی که طی دو دهه اخیر در شهر ارومیه مرسوم شده است، شرح ماجرای شهادت امام حسین (ع) و آتش زدن خیمه‌هاست که از سوی گروهی از تعزیه‌خوانان به نمایش گذاشته می‌شود.
این گروه‌های عزاداری به مساجد روستاها در مناطقی مانند شاهین‌دژ، خوی و ماکو می‌روند. تشکیل دستجات سینه‌زنی در دو صف از جمله آداب ویژه در ارومیه است. آنچه که بیشتر در این ایام در شهرها و روستاها به چشم می‌آید، حضور کودکان و نونهالان با پای برهنه و یا به صورت سقای کربلا به یاد حضرت علی‌اصغر(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) و حمل علم‌های ویژه این ماه به نشانه احترام به شهدای این واقعه بزرگ است.

بازگشت بدون سوار ذوالجناح از صحرای کربلا یکی از غم‌انگیزترین صحنه‌های واقعه عاشورا بوده و بیانگر اوج اندوه و غم فرزندان خاندان اهل بیت (ع) در فراق حضرت حسین بن علی (ع) است.

این صحنه اندوهبار در ایام عزاداری حسینی و بویژه در روز عاشورا در مناطق مختلف به صورت نمادین بازآفریده می‌شود و تزئین اسبی به عنوان نماد ذوالجناح یکی از آیین‌های ویژه عزاداری روز عاشورا در مناطق مختلف آذربایجان است.

به گزارش فارس، مردم این منطقه معمولا در این روز اسبی سفید رنگ را با پارچه‌های سفید و سبز و آغشته به رنگ سرخ تزئین می‌کنند و در کوچه و خیابان‌ها می‌گردانند و گاه چند کبوتر خونین‌بال نیز بر زین اسب نهاده می‌شود.

حضور اقلیت‌های دینی در این مراسم حال و هوای دیگری دارد. یکی از همشهریان آشوری در زمینه قیام امام حسین(ع) و اعتقادات آشوریان استان می‌گوید: برحسب کتاب مقدس انجیل زمانی که همسایگان شما در غم و اندوه و ناراحتی هستند شما نیز خود را شریک غم آنها بدانید، ما نیز برحسب این امر کتاب آسمانی در ماه محرم به احترام همشهریان خود این مراسم را پاس می‌داریم. حضرت امام حسین(ع) به عنوان مردی که در راه آزادی و حقانیت انسان‌ها به شهادت رسیده، به اعتقاد ما آشوریان احترام ایشان بر تمام انسان‌ها واجب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها