ماهنامه جهان فوتبال اعلام کرد:

سرمربی شدن دایی، رویداد مهم 2008

سال 2008 هم با همه فراز و نشیب های خود رو به پایان می‌رود. رخدادهای بسیاری در فوتبال جهان به وقوع پیوستند و در این بین شاید جالب باشد که بدانید روی کار آمدن علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از نگاه ماهنامه‌ معتبر WorldSoccer به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای سالی که گذشت یاد شده است.
کد خبر: ۲۲۵۷۲۳

این ماهنامه‌ انگلیسی در شماره‌ای که پیشاپیش برای ماه ژانویه سال 2009 به چاپ رسانده، به بررسی فوتبال جهان در سال 2008 پرداخته است.

این مقاله به قلم «گاوین همیلتون» سردبیر ماهنامه WorldSoccer نوشته شده است. متن کامل این مقاله به این شرح است:

سال 2008 چگونه یاد می‌شود؟ بی تردید، به عنوان سالی که اسپانیا در آن با قهرمانی در یورو 2008 نخستین عنوان بین المللی خود طی 44 سال گذشته را بدست آورد. مصر هم با وجود اینکه همگان قهرمان جام ملت های آفریقا را یک تیم از غرب این قاره پیش بینی کرده بودند، قدرت فوتبال شمال آفریقا را به همگان یاد آوری کرد و آرژانتین با درخشش لیونل مسی این مساله که بازی های فوتبال المپیک رقابت کاملاً بیهوده‌ای نیست را یادآور شد.

اما بازتاب بی ثباتی فوتبال امروز نشان می دهد که افراد صاحب قدرت در فوتبال بیشتر سال را درگیر مسائلی که بیشتر به باشگاه‌ها مربوط می شدند تا کشورها سپری کردند.

سپ بلاتر رئیس فیفا در صدر منتقدان برنامه بازی سی و نهم لیگ برتر انگلیس یا همان برنامه «Game 39» قرار گرفت. در میانه های سال، فریادهای میشل پلاتینی رئیس یوفا جهت برقراری قوانین سفت و سخت تر نسبت به بدهی های باشگاه ها بیش از پیش به گوش می خورد. پلاتینی حق دارد تا بیشتر شدن قدرت مالی باشگاه‌های ممتاز اروپایی که از بانک ها کمک می‌گیرند را زیر ذره بین قرار دهد اما، موقعیت کنونی پیچیده تر از آنچه است که بررسی های او نشان می‌دهند.

این روزها قدرت در دست گروه کوچکی از باشگاه های بزرگ فوتبال اروپا است که می توان آنها را به یک حزب محدود تشبیه کرد. نفوذ آنها مفهوم های گوناگونی در بر داشته است: مالکان ثروتمند، روی هم انباشته شدن بدهی ها و البته حضور مرتب در لیگ قهرمانان اروپا.

در فرانسه زادگاه پلاتینی، تیم لیون اکنون 7 سال پیاپی است که به طور فوق العاده‌ای قهرمان لیگ می شود. در ایتالیا، اینتر برای دومین سال متوالی قهرمان شده و رئال مادرید هم دو سال پشت سرهم است که توانسته مقام نخست را در لالیگا از آن خود کند. قهرمانی آیندهوون در هلند هفتمین قهرمانی آنها طی 9 سال گذشته بود و پورتو هم در پرتغال پنجمین قهرمانی خود در 6 سال اخیر را جشن گرفت. با این حال، نام های گوناگونی در انگلیس و آلمان طی چند سال اخیر قهرمانی را تجربه کرده اند که آخرین آنها منچستر یونایتد و بایرن مونیخ بوده اند.

سالی پر از شگفتی

با همه اینها، شگفتی های فوتبال ادامه پیدا می کند. موفقیت «هوفنهایم» در آلمان ، «هال سیتی» در انگلیس و موفقیت نسبی «اف سی کلوژ» و «آنورتوسیس فاماگوستا» در لیگ قهرمانان اروپا مدرکی برای این ادعا هستند.

پس از فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا در مسکو، چهار تیم انگلیسی حاضر در رقابت های این فصل، برای اینکه بازهم همگی در مرحله نیمه نهایی حاضر شوند باید چه بهایی بپردازند؟

بحران مالی جهان هنوز هم می تواند باشگاه ها را تحت فشار خود قرار دهد.بازی زیبای فوتبال اکنون همچنین به بازی خطرناکی برای آن دسته از جویندگانی که برای جستجوی سریع پول وارد این بازی شدند، مبدل شده است.

در آمریکای جنوبی، فشارهای مالی متمایز، مهمترین مسابقات این قاره یعنی جام «لیبرتادورس» را متوقف کرده و اکثر تیم های مدعی را نیز تحت تاثیر قرار دادند. تعداد اندکی موفقیت «کوئیتو» را در ابتدای سال پیش بینی می کردند. در آغاز سال 2008 چه کسی دست کم روی کاغذ پیش بینی می کرد که منچستر یونایتد ثروتمندترین باشگاه جهان خواهد بود؟

سال 2008 با رسوایی آشکار در اسپانیا پایان یافته و یادآور این مساله شد که فوتبال هرگز نمی تواند خطر تبانی را نادیده بگیرد.

نگاهی مختصر به فوتبال جهان درسالی که گذشت: 

ژانویه 2008

1- نیوکاسل دوباره کوین‌کیگان را به عنوان سرمربی روی کار آورد

2- بیست و ششمین دوره مسابقات جام ملت های آفریقا در غنا آغاز شد

3- فابیوکاپلو کار خود را به عنوان سرمربی تیم ملی انگلیس آغاز کرد

در فصل نقل و انتقالات ژانویه، باشگاه والنسیا اور بانگا هافبک آرژانتینی را از بوکاجونیورز به خدمت گرفت، تیم چلسی نیکولاس آنلکا از بولتون و فرانکو دی سانتو بازیکن جوان آرژانتینی را از آوداکس ایتالیانو به خدمت گرفت. نری کاستیو از شاختار دونتسک جدا شده و به منچستر سیتی پیوست، برنو مدافع کم سن و سال برزیلی راهی بایرن مونیخ شد. مومو سیسوکو از لیورپول به یوونتوس رفت. لیورپول هم مارتین اسکرتل را از زنیت سنت پترزبورگ به خدمت گرفت و پارما کریسیتانو لوکارلی مدافع خود را از شاختار دونتسک به ایتالیا بازگرداند.

 فوریه 2008

4- فردی‌کانوته بازیکن کشور مالی پس از آنکه دیدیه دروگبا مهاجم ساحل عاجی از حضور در مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال قاره آفریقا امتناع ورزید، به طور بحث برانگیزی این عنوان را از آن خود کرد.

5- ادواردو مهاجم کروات باشگاه آرسنال پس از پارگی وحشتناک قوزک پای خود از حضور در رقابت های یورو 2008 بازماند.

6- مصر پس از شکست یک بر صفر کامرون در دیدار نهایی جام ملت های آفریقا توانست عنوان قهرمانی این رقابت ها را بدست آورد.

درخواست اتحادیه فوتبال انگلیس مبنی بر برگزاری بازی سی و نهم (Game 39) لیگ برتر در خارج از انگلیس با انتقادهای فراوانی همراه شد. تعداد اعضای گروهG-14 متشکل از بزرگترین باشگاه های فوتبال اروپا افزایش یافت.

تیم ملی ایرلند جیووانی تراپاتونی را به عنوان سرمربی جدید استخدام کرد.

رونالدو مهاجم سابق تیم ملی برزیل پس از یک آسیب دیدگی جدی دیگر از ناحیه زانو برای بازگشت به فوتبال حرفه ای تلاش می کرد.

باشگاه آژاکس یوهان کرایوف را به عنوان مدیر فنی جدید خود روی کار آورد.

مارس 2008

7- با کشته شدن یکی از هواداران پارما توسط هواداران یوونتوس در یکی از ایستگاه های سرویس موتور خشونت در فوتبال ایتالیا ادامه پیدا کرد.

8 - تیم ملی ایران، علی دایی بازیکن اسبق خود را به عنوان سرمربی جدید برگزید.

9- میلان و رئال مادرید با شکست برابر آرسنال و رم از مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا کنار رفتند.

به دنبال روی اعلام نام مارکو فان باستن سرمربی تیم ملی هلند به عنوان سرمربی جدید آژاکس، یوهان کرایوف پیشنهاد باشگاه هلندی برای پذیرش این سمت را رد کرد.

هولگر اوسیک پس از تجربه تنها دو بازی به عنوان سرمربی تیم اوراواردز قهرمان رقابت هایJ-League از کار برکنار شد.

اوگو سانچس پس از ناکامی در مسیر راه‌یابی به بازی های المپیک از سمت سرمربیگری تیم ملی مکزیک استعفا کرد.

«خوسه آنتونیو کاماچو» به عنوان سرمربی تیم بنفیکا از کار برکنار شد.

آوریل 2008

«کارلوس آلبرتو پریرا» به دلایل خانوادگی از سمت سرمربیگری تیم ملی آفریقای جنوبی میزبان جام جهانی 2010 استعفا کرد.

روماریو در 42 سالگی با دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

پرونده قضایی بر علیه رئیس اجرایی پیشین شرکت بازاریابی و ورشکسته ISL در زاگ باز شد.

10- چلسی پس از کنار زدن لیورپول در مرحله نیمه نهایی برای نخستین بار به دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت.

11- زنیت سنت پترزبورگ در دیداری جنجال برانگیز که با ادعای یکی از دادستان های اسپانیا مبنی بر تلاش مافیای روسیه در تبانی همراه شد، توانست بایرن مونیخ را در مرحله نیمه پایانی جام یوفا درهم بکوبد.

12- تیم «پاچوکا»ی مکزیک با شکست «دپورتیوو ساپریسا»ی کاستاریکا موفق شد عنوان قهرمانی جام کونکاکاف را بدست آورد.

مه 2008

نام های آشنایی هم‌چون اینتر، لیون، رئال مادرید، آیندهوون و پورتو برای دومین سال پیاپی قهرمانی خود در رقابت های لیگ را بدست آوردند ؛ از سوی دیگر منچستر یونایتد و بایرن مونیخ هم در انگلیس و آلمان مقام نخست را از آن خود کردند. استاندارد لیژ در بلژیک نخستین عنوان قهرمانی لیگ بلژیک طی 20 سال گذشته را بدست آورد.

13-«اولیور کان» آخرین حضور خود در بوندسلیگا را به همراه بایرن مونیخ تجربه کرد، روی کاستا هافبک پرتغالی بنفیکا نیز بازنشستگی خود از فوتبال را اعلام کرد.

14- منچستر یونایتد در نخستین فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا از سد چلسی گذشت.

15- زنیت سنت پترزبورگ با پیروزی 2 بر صفر برابر رنجرز در ورزشگاه City of Manchester عنوان قهرمانی جام یوفا را بدست آورد.

طی نشست فیفا در سیدنی، سپ بلاتر رئیس فیفا جهت تصویب قانون 5+6 برای حمایت از استعدادهای بومی در تلاش بود.

میشل پلاتینی رئیس یوفا بر علیه باشگاه های بدهکار انگلیسی صحبت هایی کرد.

ژوئن 2008

رقابت های یورو 2008 مهمترین رخداد این ماه بود. اسپانیا با شکست آلمان در فینال سرانجام توانست یک عنوان باارزش بدست آورد؛ هلند با شکست فرانسه و ایتالیا در مرحله گروهی بهترین فوتبال خود را ارائه داد، روسیه نیز با وجود ستاره جدیدی همچون «آندری آرشاوین» عملکرد خوبی از خود نشان داد؛ ایتالیا که «فابیو کاناوارو» را به دلیل آسیب دیدگی در اختیار نداشت و بیش از حد به «لوکا تونی» مهاجم ناکام خود تکیه کرده بود در مرحله یک چهارم پایانی رقابت ها در ضربه های پنالتی نتیجه را به اسپانیا واگذار کرد تا ماتادورها به این باور که می توانند پیروز میادین بزرگ شوند ، برسند.

در جای دیگری از جهان تیم ملی مکزیک ، «اسوان گوران اریکسون» را به عنوان سرمربی جدید خود برگزید.

16- تیم لالیگا دکوئیتو از کشور اکوادور با شکست فلومیننزه در دیدار نهایی و در ضربه های پنالتی، موفق به قهرمانی در جام لیبرتادورس شد.

17- ریورپلاته قهرمانی در لیگ فوتبال آرژانتین را که رقابت نزدیکی را شاهد بود، از آن خود کرد.

ژوئیه 2008

18- فعل و انفعالاتی در سمت سرمربیگری باشگاه های بزرگ شکل گرفت: لوئیس فلیپه اسکولاری سرمربی چلسی شد. یورگن کلینزمن در بایرن مونیخ روی کار آمد. جوزپ گواردیولا در بارسلونا، ژوزه مورینیو در اینتر و مارکو فان باستن در آژاکس.

سپ بلاتر با شبیه خواندن مساله قرارداد کریستیانو رونالدو در منچستر یونایتد به «برده داری نوین» جنجال جدیدی به پا کرد.

19- پس از یورو 2008 تغییرات عمده‌ای در تیم های اروپایی شکل گرفت:«کارل بروکنر» برای در دست گرفتن سکان هدایت تیم ملی اتریش از سمت سرمربیگری جمهوری چک استعفا داد. «لوئیس آراگونس» تیم ملی اسپانیا را به مقصد باشگاه فنرباغچه ترکیه ترک کرد و جای خود را به «ویسنته دل بوسکه» داد.

20-«برت فان مارویک» جایگزین «فان باستن» در تیم ملی هلند شد. با استعفای «روبرتو دونادونی» ، «مارچلو لیپی» مجدداً سمت سرمربیگری تیم ملی ایتالیا را عهده دار شد ، «اوتمار هیلتسفلد» در تیم ملی سوئیس روی کار آمد ، «کاروس کرش» سرمربی جدید تیم ملی پرتغال شد اما «ریموند دومنک» با وجود انتقادهای شدید رسانه ها و مردم فرانسه به عنوان سرمربی تیم ملی این کشور در سمت خود ابقا شد. «اسلوان بیلیچ» ، «گاس هیدینک» و «یوآخیم لو» به ترتیب به عنوان سرمربی تیم های ملی کرواسی ، روسیه و آلمان کار خود را ادامه دادند.

 اوت 2008

در آستانه‌ بازی های المپیک پکن، درگیری عمده ای میان باشگاه ها و تیم های ملی بر سر فرستادن بازیکنان به این بازی ها شکل گرفت، اما بلافاصله باشگاه ها عقب نشینی کردند؛ آرژانتین با الهام گیری از وجود لیونل مسی و شکست برزیل در فینال مدال طلا را از آن خود کرد و تیم های نیجریه و بلژیک هم عملکرد بسیار خوبی در این بازی ها از خود نشان دادند.

«رود گولیت» از گالکسی جدا شد.

21- در فصل نقل و انتقالات تابستانی «رونالدینیو» بارسلونا را به مقصد میلان ترک کرد.

22- رئال مادرید «رافائل فان درفارت» را به خدمت گرفت؛ لوکا مودریچ و رومن پاولیوچنکو ستارگان یورو 2008 به تاتنهام پیوستند.

گروه ابوذبی به عنوان مالک جدید منچستر سیتی شناخته شد و به طور ذاتی این باشگاه را به ثروتمندترین باشگاه جهان مبدل کرد.

پیوستن روبینیو از رئال مادرید به منچسترسیتی باعث شد تا نفوذ بازیکنان برزیلی در فوتبال جزیره گسترش پیدا کند.

سپتامبر 2008

23- کوین کیگان پس از تیرگی روابط با مایک اشلی مالک باشگاه نیوکاسل از سمت سرمربی‌گری این تیم استعفا کرد.

24- زیکو سرمربی برزیلی در ازبکستان و باشگاه بلندپرواز پاختاکور به هموطن خود «ریوالدو» ملحق شد.

25- اف‌سی‌کلوژ قهرمان لیگ رومانی و آنورتوسیس فاماگوستا به طرز شگفت انگیزی توانستند به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کنند.

همایش یوفا برنامه افزایش تیم های حاضر در جام ملت های اروپا از 16 به 24 تیم را تصویب کرده و مسابقات جدید Europa League جانشین جام یوفا شد.

اکتبر 2008

27/26- در رقابت های مقدماتی جام جهانی در حالی که برزیل و آرژانتین برای صعود تلاش می‌کردند، سنگال از راهیابی به مرحله پایانی دور مقدماتی در قاره آفریقا بازماند.

28- به دنبال استعفای «آلفیو باسیله» ، «دیگو مارادونا» به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال آرژانتین برگزیده شد. میزبانی لهستان برای رقابت های یورو 2012 پس از روبرو شدن با خطر محرومیت از سوی فیفا که به سبب دخالت های دولت در امور فدراسیون فوتبال لهستان به ستوه آمده بود، به خطر افتاد.

نوامبر 2008

29- تیم گامبا اوزاکای ژاپن برای نخستین بار و با پیروزی قاطعانه مقابل آدلاید یونایتد استرالیا در دیدار نهایی توانست عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کند.

30- تیم الاهلی مصر برای سومین بار قهرمان جام باشگاههای آفریقا شد.

دسامبر 2008

31-«کریستیانو رونالدو» به عنوان مرد سال فوتبال اروپا شناخته شد. منچستر یونایتد عنوان قهرمانی جام جهانی باشگاه ها در ژاپن را از آن خود کرد.

تیم‌های «هوفنهایم» و «لیوکسس» به ترتیب در لیگ های آلمان و پرتغال با صدرنشینی خود شگفتی ساز شدند.

32-«دیوید بکهام» و «لاندون دونوان» برای بازی در میلان و بایرن مونیخ طی تعطیلات 3 ماهه لیگ فوتبال آمریکا با تیم های نامبرده قرارداد قرضی امضا کردند.

وزرای دولت فرانسه با ترغیب میشل پلاتینی سعی در اداره سفت و سخت تر مسائل مالی باشگاه‌ها داشتند.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها