لوئیس فیلیپه اسکولاری به حریفان چلسی هشدار داده است که اگر تا پایان دسامبر (11 دی 87)‌ وضعیت جدول لیگ برتر فوتبال انگلیس همانی بماند که اینک هست، آبی‌های لندن قهرمان این رقابت‌ها خواهند شد. مربی برزیلی و سرشناس چلسی که عنوان فیل بزرگ را به او داده‌اند این تیم را از آغاز فصل در صدر جدول این لیگ جای داده و فقط لیورپول را از این نظر همپا یا قدری بالاتر از شاگردان خود دیده است. او در حالی به این توفیق نایل آمده که تیمش تعدادی از بهترین‌های خود را به دلیل مصدومیت آنها برای طولانی‌مدت و یا کوتاه‌مدت در خدمت نداشته است و اسی‌ین، کاروالیو، بالاک، جوکول، دروگبا و اشلی کول از این قبیل بوده‌اند.
کد خبر: ۲۲۵۳۹۳

با وجود این مشکل و غیبت دائمی اسی ین‌غنایی که فقط بهمن ماه برمی‌گردد و کاروالیوی پرتغالی که در این فصل بیشتر از 5 بار به میدان نیامده و همچنین حضورهای چند هفته یکبار دروگبا و بالاک، چلسی تا این لحظه از بهترین‌های مسابقات به نظر رسیده و با این که اخیرا لرزش‌های آشکاری هم داشته و یک باخت خانگی یک بر 2 را در برابر آرسنال به خاطر اشتباه بزرگ داوران متحمل شده، اما فرض این است که بعد از بازگشت مصدومان، این تیم از این بیشتر اوج خواهد گرفت و اگر چلسی به زعم اسکولاری تا شروع سال جدید (میلادی)‌ در صدر یا رتبه دوم جدول باشد، در ادامه سال نیز این عنوان را برای خود حفظ خواهد کرد و می‌تواند قهرمان شود.

بدترین خبر

این فرضیه در صورت صحت می‌تواند بدترین خبر برای رقبای چلسی باشد، زیرا پیکارهای امسال نشان داده که بجز لیورپول دیگر تعقیب‌کنندگان تیم اسکولاری از گذشته خود قدری فاصله دارند و نتوانسته‌اند بازی‌های خوب قبلی خود را تکرار کنند و تضمینی در دست نیست که سرخ‌های انفیلد هم بتوانند ریتم اخیر خود را تکرار و تمدید کنند و همچنان سایه چلسی در صدر جدول باشند.

فیل بزرگ که بعد از قهرمان کردن برزیل در جام جهانی 2002 و 6 سال هدایت موفقیت‌آمیز تیم ملی پرتغال از تابستان امسال به لندن کوچ کرده است، می‌گوید: «از مدتی پیش به شاگردانم گفتم اگر تا پایان ماه دسامبر کیفیت و روال مثبت کار خویش را حفظ کنند، می‌توانند به بعد از آن نیز خوشبین باشند و در نیم‌فصل دوم هم در صدر جدول بمانند و حتی موضع و جایگاه خود را تقویت کنند، زیرا مصدومان و نفرات دورمانده ما باز خواهند گشت.
از اوایل ژانویه به جز اسی‌ین همه نفراتمان را در خدمت خواهیم داشت و آنگاه می‌‌توانیم به سمت هر 3 جام مورد نظرمان یورشی وسیع‌تر ببریم.

شکی نیست که ما در نیم‌فصل دوم موفق‌تر از این ظاهر خواهیم شد.

کاروالیو یک مهره کلیدی برای ماست و باید هرچه سریع‌تر برگردد و اگر او باشد، کارهای دفاعی ما طبعا قوام بیشتری خواهد یافت ولی وی در 3، 4 فصل اخیر 7،8 بار از این مصدومیت‌ها داشته است. طی سال‌های اخیردر هر سه نوبت چلسی دچار این مشکلات شده و لطماتی خورده است و باید کاری کند که آن قضایا تکرار نشود. تعدادی از نفرات ما در عین مصدومیت در هفته‌های اخیر، از من خواسته‌اند که حتما به آنها  بازی بدهم و جوکول و اشلی کول از آن قبیل‌اند. با این حال، ما باید واقع‌بین و مراقب سلامت نفرات‌مان باشیم تا استفاده از آنها  موجب تشدید آسیب‌دیدگی‌اشان نشود و بهتر است فقط زمانی بازگردند که از هر جهت سالم باشند.

دست‌های بسته

فقط رفع مصدومیت نفرات نامدار چلسی و پایان دوران حاشیه‌نشینی‌شان نیست که افکار فیل بزرگ را به خود معطوف کرده و او متوجه این نکته هم شده است که اگر قهرمانی را می‌خواهد باید هم یک بازیکن فانتزی و عنصر خلاق و تکنیکی جدید را به خط میانی تیمش بیفزاید و هم یک هافبک وسط تدافعی جدید را تا دومی در روزهایی که جان اوبی میکل نیجریه‌ای در دسترس نباشد، بتواند به جای او در این پست، انجام وظیفه کند.

بحث یک هافبک تهاجمی آزاد و تکنیکی و کارساز و مردی که بتواند پشت مهاجمان تیم مستقر شود و از آنجا فرصت‌سازی کند، دیگر مقوله مهمی است که چلسی نبود آن را در ترکیب خود در این فصل حس کرده است. اگر منچسترسیتی در آخرین روزهای تابستان امسال پیشدستی نمی‌کرد و روبینیو را از رئال‌مادرید نمی‌گرفت، این بازیکن باهوش و کارساز برزیلی با داشتن تمام خصایل مورد توجه اسکولاری، اینک در خدمت چلسی می‌بود و این تیم تا آخرین روزها و ساعات مطمئن بود که وی را خواهد داشت اما حالا او از رقبای تیم لندنی است و روبه‌روی مربی هموطنش (اسکولاری)‌ ایستاده است.

بالاتر از معمول

فرضیه مقبول اسکولاری این است که باید بازیکنی را داشت که فراتر از اندازه‌ها و روال معمول بتواند با قدرت دریبل‌زنی و بازی‌سازی خود به لایه‌های دفاعی حریفان نفوذ کند و صرفا یک بازیکن ماشینی نباشد؛ بلکه صاحب خلاقیت‌های فنی و فردی بالا باشد و با دید و هوش و تکنیکش از راه‌های صعب عبور کند.

اسکولاری برای چنین چیزی و خرید چنین متاعی به زمان نقل و انتقال‌های زمستانی (دی ماه)‌ چشم دارد و می‌خواهد در آن زمان بازیکنی در شکل و شمایل روبینیو، روسیچکی (هافبک این روزهای مصدوم آرسنال)‌، هلب (عضو بارسلونا)‌ و یا نانی (منچستریونایتد)‌ را خریداری و استخدام کند و هر چند نفرات فوق جملگی در باشگاه‌های خود ماندنی هستند، اما بازیکنی با این ویژگی، می‌تواند اسکولاری و چلسی را به چیزی که می‌خواهند، برساند.

فیل بزرگ در این خصوص می‌گوید: من از مدت‌ها پیش گفتم بازیکنی را برای چلسی در خطوط میانی و حمله می‌خواهم که فانتزی‌باز و متفاوت با بقیه باشد و با فن و دیدی برتر ما را در روزهای مسابقات پایاپای از سد رقبا عبور دهد و گره‌گشایی کند. باید در ژانویه بازیکنی با ویژگی و توانایی عبور از این دیوارها را خریداری کنیم، وگرنه احتمال دارد حتی رجعت مصدومان تیم نیز برای کامیابی و قهرمانی ما کافی نباشد.

مترجم: وصال روحانی
منبع : Observer

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها