گروه اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با سیاست‌های تجاری و قیمتی اجازه نخواهیم داد شرکت‌های حاضر در بورس زیان‌ده شوند. به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدشمس‌الدین حسینی، در مراسم افتتاح سامانه جدید معاملاتی بورس افزود: دولت با استفاده از توان تقاضای داخلی و حمایت از تولیدکنندگان، سوددهی بنگاه‌های اقتصادی را تضمین می‌کند که پیام مثبتی به بازار سهام است.وی کاهش شاخص سهام را در 2 ماه گذشته، به افت قیمت نفت و کاسته شدن از حاشیه سود شرکت‌های فلزی و کانی نسبت داد و گفت: برای مدیریت جو روانی بازار سرمایه و با همفکری فعالان بازار، روند عرضه سهام در قالب واگذاری‌های اصل 44 کند شده است.
کد خبر: ۲۲۲۸۲۴

وزیر اقتصاد ادامه داد: با توجه به کاهش 40 تا 80‌درصدی ارزش بورس‌های مهم جهان، بورس ایران از ثبات نسبی خوبی برخوردار است.

حسینی از تهیه لایحه دوفوریتی توسعه ابزار و نهادهای مالی جدید که باعث گسترش بیشتر بازار سرمایه می‌شود، خبر داد و گفت: دولت با برنامه حمایت از تولیدکنندگان و تامین سود منطقی صنایع به بازار سهام کمک خواهد کرد و از روش‌های بازارسازی و بازارگردانی نیز استفاده خواهد شد.

وی درباره ویژگی‌های سامانه جدید معاملات بورس هم گفت: با استفاده از این نرم‌افزار امکان افزایش ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاری از 450 به 2000 افزایش می‌یابد.

وزیر اقتصاد افزود: با استفاده از این سامانه ظرفیت معاملات روزانه بورس نیز که تاکنون 20‌هزار معامله بود به 150 هزار معامله افزایش می‌یابد.

حسینی همچنین امکان تهیه گزارشگیری‌های مختلف و تطبیق با بورس‌های دیگر جهان را از دیگر ویژگی‌های این سامانه دانست.

لایحه تعویق اجرای مالیات بر ارزش افزوده

وی همچنین از ارائه لایحه تعویق اجرای مالیات بر ارزش افزوده به دولت در حدود 20 روز پیش خبر داد و گفت: تعویق اجرای این قانون نیاز به مصوبه مجلس دارد که با دستور رئیس‌جمهور، لایحه آن را آماده کردیم.

وی درباره زمان ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس گفت: از ما درخواست شد تعجیلی در این خصوص نداشته باشیم، کما این‌که تاخیری نیز در ارائه آن نداشته‌ایم و لایحه را در زمان مقرر به مجلس می‌دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین تحقق رشد اقتصادی 7 درصدی در اقتصاد کشور برای سال جاری را امکانپذیر دانست و افزود: سال گذشته رشد اقتصادی کشور بیش از 7 درصد بود.

افتتاح بازار سرمایه الکترونیکی

در همین حال علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ویژگی‌های سیستم جدید معاملات الکترونیکی بورس اظهار کرد: کارایی این سیستم در مقایسه با سامانه قبلی بیشتر است و امکان افزایش تعداد معاملات، الکترونیکی شدن بازار سرمایه و افزایش تعداد ایستگاه‌ها را فراهم می‌کند. قاسم محسنی‌دمنه، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان این‌که این سیستم تحت محیط ویندوز کار می‌کند، گفت: با راه‌اندازی این سیستم می‌توان گزارش‌های متعدد از روند معاملات را به کارگزاران اعلام و یا در اینترنت منتشر کرد. وی با بیان این‌که کارگزاران با استفاده از این سیستم می‌توانند سفارش‌های خود را مدیریت کنند، تصریح کرد: کارگزاران همچنین می‌توانندorder book  کارگزاری خود را به سیستم متصل کرده، سیستم مورد نیاز خود را طراحی کنند.

به گفته او، با استفاده از این سیستم فرآیند دریافت حضوری سفارش‌ها به شرط پیاده‌سازی قانون تجارت جهانی حذف می‌شود.

معاون نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که سیستم قبلی امکان پیاده‌سازی واگذاری‌های اصل 44 را فراهم نمی‌کرد، افزود: مردم در انتخاب کارگزار ناظر آگاهانه عمل کنند، زیرا کارگزار وارد سیستم معاملات می‌شود.

همچنین علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس‌ درباره‌ سامانه معاملاتی جدید تهران گفت: این سامانه که «جم» نامگذاری شده است، در 14‌بورس معتبر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین راه‌اندازی همزمان چندین بازار را فراهم کرده و از آنجا که با ویندوز کار می‌کند، امکان گزارشگیری آن بسیار راحت‌تر است.

صحرایی با بیان این‌که تالارهای خصوصی نیز امکان استفاده از این سیستم را دارند، گفت: سیستم جدید سرعت بالایی دارد و می‌تواند 20 هزار دستور را در دقیقه دریافت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها