سردار رویانیان خبر داد:

حذف آزمون آیین‌نامه رانندگی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی جهت فرهنگ‌سازی و آموزش‌های ترافیکی، گفت: درصددیم با ورود درس ترافیک به نظام آموزشی، آموزش‌های ترافیکی را تا مقطع دیپلم ادامه دهیم تا پس از اخذ مدرک دیپلم، دیگر لازم نباشد فرد برای دریافت گواهینامه در آزمون شرکت کند.
کد خبر: ۲۱۵۲۹۷

به گزارش ایسنا ، سردار محمد رویانیان ـ رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در نشست ماهانه یونیسف که با عنوان «حوادث رانندگی و راه‌های پیشگیری از آن» در محل یونیسف ایران برگزار شد، حمایت از اقشار آسیب‌پذیری همچون کودکان را تکلیفی انسانی دانست و گفت: امروزه شاهد انواع تهدیدها همچون کودک آزاری و قتل و تجاوز در برابر کودکان کشورهای متمدن هستیم، اما کودکان ایران به صورت دیگری تهدید می‌شوند و در معرض حوادثی دیگری همچون حوادث ترافیکی هستند.

وی عنوان کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم به شمار می‌رود و در گذشته در مورد رفتار ترافیکی، توجهات لازم را انجام نداده‌ایم، اما باید دید، چرا حوادث و تصادفات در ایران نگران کننده است؟

سردار رویانیان اولین دلیل این امر را سفرهای شخصی ایرانیان دانست و اعلام کرد: ایرانیان هفت برابر کشورهای پیشرفته سفر می‌کنند. همچنین سفرهای سیاحتی و زیارتی کشورمان زیاد است. از سویی دیگر باید جغرافیای متفاوت ایران را نیز به این موضوعات اضافه کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که بسیاری از کشورها چنین ویژگی‌های را ندارند، ‌اظهار کرد: ایران 180 هزار کیلومتر جاده دارد که 100 هزار کیلومتر این راه‌ها، جزو راه‌های روستایی به شمار می‌رود که تردد و عبور و مرور در آن‌ها زیاد است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با اشاره به استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه، بیان کرد: تهران با 28 میلیون جمعیت، بیش از دو میلیون موتورسیکلت دارد. از طرف دیگر روزانه 65 میلیون سفر در شهرها صورت می‌گیرد می‌کنند.

کاهش چهار درصدی مرگ و میر جاده‌ای

وی افزود: روزانه20 میلیون سفر در 500 کیلومتر از جاده‌ها اتفاق می‌افتد. بنابراین هر چند تصادفات ایران نگران کننده است، اما جای خوشحالی دارد که در برنامه پنج ساله سوم توسعه ( از سال 79 تا 84 ) رشد کشته‌های ناشی از تصادفات، 11 درصد بوده است. این در حالیست که در سال 85 این رشد به صفر رسید و حتی منفی یک درصد نیز شد.

رویانیان با بیان این که در سال گذشته شمار قربانیان ترافیکی ایران 17 درصد نسبت به سال 85 کاهش یافت ، تصریح کرد: یعنی چهار هزار و 650 نفر کمتر از سال گذشته کشته و 32 هزار نفر کمتر مجروح شدند، در مجموع 100 هزار تصادف در سال 86 کاهش یافت که در این میان نیز کشته‌های در سن بلوغ کمتر از هفت درصد بوده است.

وی با اذعان بر این که در شش ماهه اول امسال نیز تعداد کشته‌ها نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: هر چند باید گفت شمار قربانیان حوادث رانندگی در کشورهای پیشرفته کم است، اما باید توجه داشت، آن‌ها اقدامان لازم را از 20 سال پیش آغاز کرده‌اند.

وی با طرح این سوال که چرا فرهنگ‌سازی برای کاهش تصادفات ترافیکی در ایران دیر آغاز شده است، پاسخ داد: نمی‌توانم، جواب این سوال را بدهم، اما کاهش 30 درصدی تصادفات جای بسی خوشحالی دارد چرا که سالانه یک میلیون خودرو تولید داخل به ترافیک جاده‌ها افزوده می‌شود که به این رقم باید 200 هزار خودروی وارداتی نیز اضافه کرد.

سردار رویانیان با اشاره به کارهای صورت گرفته در بخش فرهنگی برای بهبود و کاهش ترافیک جاده‌های کشور گفت: مخاطب شناسی اولین کاریست که آغاز کرده‌ایم. در این راستا هشت میلیون کودک و نوجوان تا مقطع اول راهنمایی به عنوان همیار پلیس به عضویت پلیس در آمده‌اند. همچنین در دولت تصویب کرده‌ایم تا در سال جاری، با آموزش‌های ترافیکی به 500 هزار معلم، لیسانس ترافیک ارائه کنیم.

ایجاد دبیرستان برای رانندگان حرفه‌ای

وی تصریح کرد: همچنین آموزش‌های ترافیکی در 12 هزار مهدهای کودک برای پوشش 250 هزار کودک ارائه می‌شود. همچنین درصددیم با ورود درس ترافیک به نظام آموزشی، آموزش‌های ترافیکی را تا مقطع دیپلم ادامه دهیم تا پس از اخذ مدرک دیپلم، دیگر لازم نباشد فرد برای دریافت گواهینامه در آزمون شرکت کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با اشاره به ایجاد دبیرستانی برای رانندگان حرفه‌ای در ایران، مخاطب سوم را فرهیختگان، دانشگاهیان، خبرنگاران و به طور کلی قشرهای آگاه جامعه، معرفی و خاطر نشان کرد: همچنین در سال جاری، دانشکده ترافیک در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح می‌شود. برای روستاییان نیز فیلم‌ها و سریال‌های آموزشی ساخته‌ایم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با بیان این که باید ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور تا سال 90 بیش از دو برابر شود، اذعان کرد: همچنین باید حمل و نقل شهری را به 10 درصد برسانیم و حمل و نقل عمومی نیز تا سال 91 به 75 درصد افزایش یابد. تا سال 91 نیز باید مصرف بنزین 30 درصد و مصرف گازوئیل 25 درصد کاهش یابد.

وی با اذعان به این که در سال جاری استانداردهای خودرو تعریف می‌شود، اظهار کرد: نظام آموزشی در حال اصلاح است. همچنین نظام کنترل و رفتار پلیس نیز به صورت کلی تغییر می‌کند. از طرف دیگر امسال گواهینامه هوشمند راه‌اندازی می‌شود تا بر اساس آن هر تخلفی به عنوان سابقه افراد محاسبه ‌شود.

سردار رویانیان با اشاره به سختگیری‌های پلیس برای رانندگان از جمله توقیف گواهینامه به صورت موقت و دائم، به تشکیل مجمتع‌های قضایی برای رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد.

وی در ادامه ارائه گزارش از برنامه‌های پیش روی پلیس راهنمایی و رانندگی، اعلام کرد: به زودی جاده‌های بزرگراهی به سیستم‌های هوشمند کنترل مجهز می‌شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی بر افزایش 60 تا 80 درصدی کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشورهای پیشرفته، یادآورشد: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر تصادفات در جاده‌ها کشته می‌شوند ، همچنین 50 میلیون نفر نیز مجروح می‌شوند.

کریستین سالازار فولکمن نماینده یونیسف در ایران نیز در نشست با اذعان به کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، به تهدید دیگری اشاره کرد و آن مرگ و میر و مصدوم شدن کودکان ایرانی از طریق تصادفات ترافیکی بود که بنا به اظهارات وی بیشترین مصدومان را کودکان بین 10 تا 19 سال تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مشکل عمده‌تر در این باره در ایران، ایمنی در ترافیک است که10ـ12 برابر میانگین جهانی است.

نماینده یونیسف در ایران گفت: تصادفات در کودکان، تبعات خود را به صورت نامرئی و در قالب مشکلات اقتصادی و مالی، عقب ماندن از تحصیل، معلولیت‌های موقت و دائم و از دست دادن نان آور خانواده نشان می‌دهد، به عبارت دیگر تصادفات جاده‌ای از مهمترین دغدغه‌ها در راه رشد و دوام کودکان ایران به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها