برنامه‌های شانزدهمین دوره هفته کتاب تشریح شد

پرویز: کتاب تحمیلی اهدا نمی‌کنیم‌

گروه فرهنگ و هنر - سینا علی محمدی: در آستانه فرارسیدن شانزدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران محسن پرویز ،‌معاون فرهنگی وزارت ارشاد معتقد است با یک ارزیابی ساده می‌توان متوجه شد فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور روزبه ‌روز بهتر می‌شود. روز گذشته محسن پرویز به همراه علی شجاعی صائین مدیر عامل خانه کتاب و محمدحسین فکری ، دبیر ستاد شانزدهمین دوره هفته کتاب در نشستی خبری برنامه‌های مختلف هفته کتاب را تشریح کردند.
کد خبر: ۲۱۴۵۰۲
پرویز در این نشست با تشکر از رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی و با تاکید بر شعار هفته کتاب که حداقل هر ماه یک کتاب بخوانیم گفت: هدف از برنامه‌های هفته کتاب ترویج کتاب‌خوانی و تقدیر از دست‌اندرکاران موضوع کتاب و همه کسانی است که در چرخه تولید کتاب دخالت دارند.

در ادامه نشست محمد حسن فکری  به تشریح نامگذاری روزهای هفته کتاب پرداخت و همچنین برنامه‌ها و فعالیت‌های مهم هر روز را تشریح کرد.بر همین اساس سه‌شنبه 21 آبان ماه به نام کتاب، پدیدآورندگان و خادمان نشر نامگذاری شده است و در این روز مهم ترین برنامه تجلیل از پدیدآورندگان کتاب‌های تشویقی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.چهارشنبه 22 آبان روز کتاب، کودک، کار و صنعت نامگذاری شده که 30 نمایشگاه کتاب در 30 کارخانه برگزار خواهد شد.

23 آبان روز کتاب، کتابخانه، کتابدار و حامیان نسخ خطی نامگذاری شده  و با تجلیل و بزرگداشت حامیان نسخ خطی در کتابخانه مجلس همراه است.

اما جمعه 24 آبان روز کتاب،‌مسجد و نماز است که علاوه بر اهدای کتاب به مساجد نخستین دوره جشنواره کتاب سال نماز نیز برگزار خواهد شد و کتاب سال مسجد هم فراخوانش منتشر می‌شود. شنبه 25 آباه روز کتاب ادبیات و شعر و داستان است و در این روز جمعی از شاعران کشور مهمان کتابخانه ملی خواهند شد و همچنین پدیدآورندگان شعر و ادب فارسی نیز در هتل لاله مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌گیرند.

کتاب، مدرسه، خانواده و دانشآموز نام ششمین روز از هفته کتاب است که در این روز جشن کتاب در مدارس برگزار خواهد شد.

دانشجویان و دانشگاهیان در هفتمین روز این هفته مورد توجه قرار گرفته اند و با نامگذاری این روز به نام دانشگاه پانزدهمین دوره کتاب سال دانشجویی برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.بسیج و ایثار و شهادت عنوان روز سه شنبه 28 آبان است که با حضور رئیس‌جمهور کتاب سال دفاع مقدس نیز برگزیدگانش را در این روز خواهد شناخت.

اما آخرین روز هفته کتاب به موضوع کتاب و رسانه اختصاص دارد و خبرنگاران حوزه کتاب در جشن کتاب و رسانه برتر معرفی خواهند شد و همچنین برترین برنامه سازمان رسانه ملی در حوزه کتاب در این روز تقدیر خواهد شد.

همچنین در حاشیه این نشست محسن پرویز در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم در رابطه با فعالیت‌های برون مرزی هفته کتاب گفت: از جمله اقدامات مهم صورت‌ گرفته در این زمینه  حضور نمایندگان نشر کشور در خارج از ایران است که مؤسسه نمایشگاه‌ها به نمایندگی از ایران، در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کند که اوج آن هر سال در نمایشگاه فرانکفورت اتفاق می‌افتد.

وی همچنین در رابطه با پرسش دیگر خبرنگار ما در رابطه با میزان اختیار انتخاب کتاب برای نهادهایی که به آنها کتاب اهدا می‌شود گفت: به غیر از کتاب‌های دوره‌ای مثل دائره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌ها و... به هیچ وجه به هیچ نهادی کتاب تحمیلی ارسال و اهدا نمی‌کنیم ضمن این که اختیار خرید کتاب را در محدوده ناشران هر استان به خود استان‌ها واگذار شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها