وزیر خارجه سابق آمریکا با تاکید بر اینکه نام ایالات متحده در دنیا لکه دار شده،گفت : اکثر افغانها کینه ناتو را در دل دارند.
کد خبر: ۲۰۸۹۵۷

"مادلین آلبرایت" وزیر خارجه سابق آمریکا در مقاله ای در روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" اظهار داشت: رئیس جمهور آتی آمریکا موظف است که اعتبار ایالات متحده را به عنوان یک قدرت موثر بار دیگر به دنیا نشان دهد.

وی افزود : این تکلیف تنها با فاصله گرفتن رئیس جمهوری بعدی آمریکا از خطاهای بوش به دست نمی آید، بلکه وی باید استراتژی را ارائه دهد که با همه خطرات از جمله بحران اقتصادی جهانی، دو جنگ داغ عراق و افغانستان، القاعده، تهدیدهای هسته ای و دگرگونیهای آب و هوایی مقابله کند.

آلبرایت همچنین خاطر نشان کرد : اولین وظیفه رئیس جمهوری بعدی آمریکا این است که منابع سنتی احترام برای آمریکا از جمله تباهی ناپذیری، حمایت از عدالت، خوش بینی، تعهد در قبال آزادی و آرزوی صلح و دوستی را بار دیگر ایجاد کند.

این مقام سابق آمریکا افزود : نام آمریکا در سالهای گذشته لکه دار شده است.

آلبرایت با تاکید بر اینکه حتی شهروندان ما بر این عقیده اند که رهبری ما راه خود را گم کرده است، اظهار داشت : رهبری آینده آمریکا باید به عنوان فرمانده ارشد اهداف خود را شرح داده و تعیین کند کدام راه بهترین برای بدست آوردن آن است. وی باید درک کند که خشونت اغلب بی فایده است .

وی درباره وظیفه رئیس جمهوری بعدی آمریکا در قبال عراق اظهار داشت : وی هیچ انتخابی نخواهد داشت و باید بازگشت گروههای آمریکایی از این کشور را آغاز کند. اگر این روند شروع شود اعتبار آمریکا برای رهبران عراق بار دیگر به دست خواهد آمد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که کشورعراق از طریق رقبای داخلی تهدید می شود. آنها یک تاریخچه طولانی دارند و تنها تصمیم گیرندگان بومی می توانند مشکلات این کشور را برطرف کنند و گروههای آمریکایی نمی توانند جای آنها را بگیرند.

آلبرایت به شرایط بحرانی در افغانستان اشاره کرده و اظهار داشت : وضعیت در افغانستان وحشتناک و پیچیده است. اکثر افغانها از طالبان در هراسند و کینه ناتو را در دل دارند و اعتماد خود به حکومت را از دست داده اند.

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا به گروههای بیشتری در افغانستان نیازمند است، اظهار داشت : اما برای اینکه موفقیت را در این راه به دست آوریم باید انتظارات، سیاستها و احساسات جمعیت بومی این کشور را نیز در نظر بگیریم.

وی افزود : باید اولین هدف ناتو تحت رهبری حکومت آینده آمریکا این باشد که نیروهای امنیتی افغانی را به گونه ای آموزش دهند که آنها بتوانند از روستاهای افغانستان دفاع کنند. اولویت کار سیاسی ما باید این باشد که کیفیت حکومت را در کل این کشور بهبود بخشیم. پیشرفت اقتصادی این کشور نیز مهم می باشد.

آلبرایت همچنین خاطر نشان کرد : آمریکا باید در زمینه دیپلماسی مسئله همکاری بین افغانستان و پاکستان را در زمینه های امنیتی بهبود بخشد.

آلبرایت همچنین بر تلاش برای ایجاد صلح پایدار توسط رئیس جمهوری بعدی آمریکا در خاورمیانه تاکید کرده و در عین این حال اظهار داشت که خاورمیانه و خلیج فارس نباید همه توجه آمریکا را به خود جلب کند و رهبری ما باید از یک زاویه وسیع تمام دنیا را بررسی کند.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها