فوت و فن های رزومه نویسی چیست؟

تصمیم کبری برای آینده شغلی‌

یک رزومه کامل، جذاب وخواندنی نقش مهمی درفرآیند کاریابی شما دارد وشانس استخدام‌تان را بالا می‌برد و موفقیت شغلی بهتری دراختیارتان قرار می‌دهد. رقابت داوطلبان استخدام در این بخش، یعنی در فرآیند آماده‌سازی رزومه شغلی یا تحصیلی تنگ‌تر می‌شود ودر همین بخش است که بسیاری از افراد، فرصت ارتقا و راهیابی به مراحل دیگر استخدام، یعنی مصاحبه حضوری را می‌یابند. ذکر سوابق کاری و علمی در حقیقت مانند نماینده یا جانشینی از جانب شماست که می‌تواند در هر زمان، چه قبل و چه بعد از مصاحبه، معرف شما در نزد کارفرمایتان باشد. رزومه به مصاحبه‌کنندگان یا متصدیان استخدام کمک می‌کند که پرسش‌‌های بهتری هنگام مصاحبه با شما در نظر بگیرند یا دقیقا بدانند از شما چه چیزی بپرسند. رزومه به آنها می‌گوید شما در گذشته چه کارها و فعالیت‌هایی داشته‌اید و یا در حال حاضر چه قابلیت‌هایی دارید و آرمان‌های حرفه‌ای‌تان چیست.
کد خبر: ۲۰۸۸۵۳

بی‌شک مهم‌ترین کارکرد یک رزومه خوب، رساندن شما به مرحله مصاحبه است و از همین روست وقتی را که برای نوشتن یک رزومه صرف می‌کنید به اندازه همان زمانی که برای انجام یک مصاحبه حضوری در نظر گرفته‌اید اهمیت می‌یابد. باید به نوشتن رزومه به مثابه یادگیری یک مهارت مهم در زندگی نگاه کرد؛ چرا که این مهارت در موقعیت‌های حرفه‌ای مختلف زندگی‌تان کارآیی خواهد داشت. امکان تنظیم فهرست‌وار قابلیت‌ها یا دستاوردهایتان مطابق با نیازهای دیگران، یک امتیاز بزرگ حرفه‌ای است و چه بسا بتوانید با این کار، چنین امتیازی را به نسل پس از خود هدیه دهید. حتی اگر شغل خود را عوض نکنید و نزدیک کارفرما بمانید، نوشتن رزومه‌های به روز، به شما امکان ارتقای شغلی، دریافت پاداش یا موفقیت‌های حرفه‌ای بیشتری خواهد داد. در این شماره و شماره بعد، شما را در نوشتن رزومه یاری خواهیم داد.

برای نوشتن یک رزومه خوب وکامل، نیازی نیست که یک نویسنده حرفه‌ای یا یک تاجر متمول یا یک فارغ‌التحصیل نخبه باشید. تنها چیزی که نیاز دارید تفکر منطقی و به خاطر سپردن نکات زیر است:

حقیقت را بنویسید وبا دیگران صادق باشید. تعارف را کنار بگذارید چرا که حذف یا اجتناب هر یک از سوابق گذشته‌تان، کاری غیر اخلاقی است. علاوه بر این، کارفرمایان براحتی می‌توانند در مورد هر یک از اطلاعات اساسی رزومه شما همچون نام و نام‌خانوادگی، تاریخ استخدام‌های قبلی، حقوق، تحصیلات ومدرک علمی‌تان تحقیق کنند و در چنین صورتی حتی در صورت استخدام، امنیت شغلی لازم را نخواهید داشت. بسیاری از کارفرمایان حتی پس از گذشت سال‌ها از استخدام یک فرد، در صورت پی بردن به یک دروغ یا اطلاعات نادرست در رزومه یا خلاصه سوابق کاری او، وی را اخراج می‌کنند. به یاد داشته باشید که رزومه و هر گونه اطلاعات قید شده در آن به بخشی از فایل شخصی دائمی‌تان مبدل می‌شود. در نوشتن رزومه، خلاق باشید و لحنی را به کار گیرید که خواننده را مجاب و متقاعد کند؛ اما دروغ یا ادعاهای بی‌اساس را هرگز وارد رزومه خود نکنید.

رزومه جایی برای ابراز تواضع و فروتنی نیست

کارفرمایان از شما انتظار دارند در رزومه خود به اطلاعات و سوابق مختلف اشاره کنید و به عبارت دیگر، گذشته حرفه‌ای خود را برای آنها تداعی بخشید. برای آنها درخصوص مهارت‌ها و توانایی‌ها، خصوصیات اخلاقی و رفتاری یا تجارب گذشته‌تان که در ارتباط با نیاز آنهاست بنویسید. آنها از شما نمی‌خواهند چیزی را پنهان کنید یا در عرصه حرفه‌ای از ابراز وجود خودداری کنید. شما در حقیقت با دادن اطلاعات صحیح و ارائه گلچینی از خصوصیات مثبت‌تان به آنها این امکان را می‌دهید که توانایی‌ها و استعدادهای منحصر به فردتان را کشف کنند. در نوشتن این قسمت از رزومه، گذشته‌تان را مرور کنید و اگر چیز زیادی به خاطر نمی‌آورید و نمی‌دانید چه دستاورد یا خصوصیت مثبتی دارید، به این فکر کنید که فردی که به شما نزدیک است و خیلی دوستتان دارد، چه حرفی برای گفتن درباره شما دارد؟ پدر، مادر، خواهر یا دوست صمیمی‌تان چطور؟

آینده‌نگر باشید

در نوشتن رزومه این اصل را از یاد نبرید و به خاطر داشته باشید یک رزومه موفق و خوب بر آینده شما متمرکز است و باید به ساختن آینده‌ای بهتر برای شما کمک کند و نه این‌که فقط به گذشته‌تان اشاره کند. همین دلیل آینده‌نگری یا تصوری که از آینده شغلی خود دارید، نقش مهمی در نوشتن رزومه شما دارد.

گام اول: تصور آینده‌

به این فکر کنید که رزومه شما قرار است چه آینده‌ای برایتان رقم بزند؟ قرار است با آن پستی در یک شرکت تجاری بیابید و با ظاهری آراسته هر روز سر کار حاضر شوید یا قرار است به عنوان متخصص یک فن در مکانی مشغول به کار شوید که مسوولیت‌های حساسی را بر دوشتان خواهد گذاشت؟ کار کردن در هر شغلی، آینده‌های متفاوتی رقم خواهد زد و به رزومه‌های متفاوتی نیاز خواهد داشت. بسیاری هم درباره شغل خود و آینده‌ای که برایشان رقم خواهد خورد، مطمئن نیستند و اگر شما جزو این دسته افراد هستید از خود بپرسید: 

1- رویاها و آرزوهای حرفه‌ای‌تان چیست و چه آرمانی را در عرصه شغلی برای خود دنبال می‌کنید؟

2- انجام چه کاری بیشترین رضایت را به شما می‌دهد؟ 

3- آیا می‌توانید 10 شغل را نام ببرید که همواره آرزوی انجام آنها را داشته‌اید‌؟

4-حداقل به 5 کار اشاره کنید که در انجام آنها مهارت دارید.

5- حتی اگر پولی به شما داده نمی‌شد، حاضر بودید چه کاری انجام دهید ؟

بسیاری از مردم دوست دارند در محیط کار خود با مردم در ارتباط باشند و اگر علاقه‌مند هستید اهمیت پاسخ به این پرسش‌ها در این است که بتوانید در رزومه خود با صراحت و وضوح بیشتری به آرمان‌های حرفه‌ای خود و مطالباتتان اشاره کنید و تصویر کامل‌تری از خود به خواننده رزومه بدهید. به یاد داشته باشید با شناخت بهتر خودتان قادر خواهید بود به کارفرمای آینده‌تان کمک کنید که با استفاده از این رزومه و در مرحله بعد، مصاحبه، به شناخت بهتری از شما دست یابد. به نمونه‌ها و مثال‌های زیر برای درک بهتری از خودتان توجه کنید.

از یک روابط عمومی قوی برخوردارم، چون می‌توانم:

- منظور خود را به طور واضح بیان کنم.

- براحتی با غریبه‌ها ارتباط برقرار کنم.

- دیگران را نسبت به دیدگاهم مجاب کنم.

- شنونده خوبی هستم.

-‌ دستورات مکتوب را خوب اجرا می‌کنم.

- اگر در کار خرید وفروش باشم با معامله دو طرفه یا چانه زدن، به توافق با دیگران می‌رسم.

من در کارهای گروهی موفق هستم، چون:

- با همه جور آدم کنار می‌آیم.

- نسبت به عقیده خود تعصب ندارم وعقاید دیگران را هم می‌پذیرم.

- وفادار هستم و به دیگران اعتماد می‌کنم.

- در شرایط دشوار انعطاف پذیرم وآماده پذیرش تغییرات هستم.

- به آنچه قول می‌دهم عمل می‌کنم.

 همیشه سهم خودم را در کار انجام می‌دهم و به این ترتیب، همیشه از هم گروهی‌ها و یا زیردستان حمایت می‌کنم.

در حل مشکلات مهارت دارم، چون:

- مشکلات را قبل از بحرانی شدن تشخیص می‌دهم.

- به مشکلات از زوایای مختلف نگاه می‌کنم.

-‌ از اشتباه‌های خود درس می‌گیرم.

-‌ مشکلاتم را تا حد توان بتنهایی حل می‌کنم.

- از راه‌حل‌های جدید استفاده می‌کنم.

در سازماندهی مسائل تبحر دارم چون:

-‌ قدرت برنامه‌ریزی بالایی دارم و می‌توانم کارهایم را طوری برنامه‌ریزی کنم که مهم‌ترین آنها، اول انجام شود.

- در آن واحد، قادر به انجام بیش از یک کار هستم.

-‌ می‌توانم مردم را سازماندهی کنم و از عهده امورمتفاوت بر‌آیم.

انعطاف پذیری خوبی دارم چون:

- از ایده‌های جدید استقبال می‌کنم.

- در یادگیری چیزهای جدید سرعت عمل دارم.

- می‌توانم خود را با تغییر و تحولات هماهنگ کنم و وفق دهم.

-‌ از انجام کارها به شیوه‌های مختلف و نامتعارف بیمی ندارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها