گروه اقتصاد: بازار مسکن طی روزها و ماه‌های آینده شاهد تحولات جدیدی خواهد بود که آغاز پرداخت تسهیلات جدید مسکن مهر، افزایش تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن و ادامه کاهش قیمت املاک در برخی مناطق از آن جمله‌اند. به گزارش خبرنگار ما، طرح مسکن مهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت به منظور ساماندهی به بازار مسکن وارد مرحله جدیدی شده و ظاهرا پرداخت تسهیلات جدید آن از 2 هفته آینده آغاز می‌شود. وزیر مسکن و شهرسازی در همین باره گفت: مشکلات بانکی برای پرداخت تسهیلات جدید مسکن برطرف شده و همکاری و هماهنگی لازم بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایجاد شده است.
کد خبر: ۲۰۳۹۳۴

سعیدی‌کیا با بیان این‌که برای ساخت یک میلیون و 260 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر، زمین اختصاص یافته است، گفت: با استقبال مردم برای مشارکت در اجرای مسکن مهر، تاکنون 18 هزار هکتار زمین در شهرهای مختلف به این امر اختصاص یافته است.وی افزود: مردم زمینه ایجاد مسکن مهر را آماده کرده‌اند و 50درصد پول این کار را خود مردم می‌پردازند که آماده ساخت این خانه‌ها هستند و دولت کار خود را در این زمینه بزودی آغاز می‌کند.

افزایش تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن

در همین حال، ‌بانک مسکن اعلام کرد: سقف تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن به منظور خرید واحدهای مسکونی احداث شده با مشارکت این بانک به 250 میلیون ریال افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، در این طرح که تسهیلات آن از ابتدای اسفندماه امسال قابل پرداخت است، دارندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن می‌توانند تا 250 میلیون ریال از تسهیلات فروش اقساطی سهم‌الشرکه بانک مسکن برخوردار شوند.

بر این اساس، مشتریانی که حداقل 125 میلیون ریال در حساب صندوق پس‌انداز مسکن خود داشته باشند می‌توانند پس از طی 2دوره انتظار (یک‌سال) تا سقف 250 میلیون ریال از این تسهیلات استفاده کنند، اما چنانچه حداقل 84 میلیون ریال در این حساب داشته باشند بعد از گذشت سه دوره انتظار (18 ماه) از تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن بهره مند می‌شوند.

حداقل موجودی برای دریافت این تسهیلات پس از 7 دوره انتظار (42 ماه) مبلغ 36 میلیون ریال است. این درحالی است که حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن در این طرح برای 1 تا 3 دوره انتظار(هر دوره انتظار 6 ماه) 12 سال و برای 4 دوره انتظار و بالاتر، 15 سال در نظر گرفته شده و نرخ سود این تسهیلات نیز معادل نرخ سود تسهیلات با سپرده بخش مسکن در زمان اعطای تسهیلات تعیین می‌شود.

بانک مسکن تاکید کرده است که شرایط و ضوابط قبلی پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن به منظور خرید واحدهای مسکونی تا سقف 18 میلیون ریال کماکان به قوت خود باقی است.

تسهیلات خرید مسکن، همان 18 میلیون‌

اما تاکید روابط عمومی بانک مسکن مبنی بر عدم هرگونه تغییر در تسهیلات خرید مسکن مانع از آن نشد که مدیرعامل این بانک باردیگر بر ثابت ماندن وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن تاکید نکند.حسن کاری در این ارتباط گفت: وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن هیچ تغییری نمی‌کند.

وی درگفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بانک مسکن هیچ پیشنهادی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن به بانک مرکزی ارائه نکرده است، بنابراین سقف این وام هیچ تغییری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: متقاضیان دریافت وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن می‌توانند با سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس انداز مسکن از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شوند.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص وام 30 میلیون تومانی ساخت مسکن گفت: مطمئنا با ابلاغ مصوبه وام 30 میلیونی ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی و مشخص شدن جزئیات آن، پرداخت این تسهیلات تحول خوب و مناسبی در ساخت و ساز کشور ایجاد می‌کند.

تاکید بانک مسکن بر عدم افزایش تسهیلات خرید مسکن از آن روست که برخی کارشناسان افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در 2 سال اخیر را ناشی از افزایش تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن می‌دانند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:
قیمت خانه تا 20 درصد کاهش یافت

اما خبر دیگر به نقل از رئیس اتحادیه مشاوران املاک حاکی است: گزارش‌هایی که از سوی بنگاه‌های مسکن جمع‌آوری شده نشان می‌دهد قیمت مسکن تا 20 درصد پایین آمده است.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با ایسنا درباره افزایش تسهیلات بانک مسکن تا سقف 25 میلیون تومان جهت خرید مسکن اظهار کرد: باتوجه به اقداماتی که در دولت جهت مبارزه با سوداگری در بازار مسکن انجام شده است، این زمینه فراهم شده تا قیمت ملک تا حدودی کاهش یابد که این امر گویای آن است تا با افزایش سقف تسهیلات برای خرید مسکن زمینه برای خرید خانه توسط مردم عادی فراهم شود. وی افزود: درحال حاضر دولت مانع رشد قیمت مسکن شده است و نمی‌گذارد قیمت ملک افزایش یابد، از این رو افزایش سقف تسهیلات نیز در این جهت است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: پرداخت این نوع تسهیلات اثرمنفی بر بازار مسکن نخواهد داشت، بلکه زمینه برای خرید خانه را افزایش می‌دهد چراکه اگر تسهیلات مناسب و لازم در اختیار مردم گذاشته نشود، مردم توان خرید خانه را نخواهند داشت. وی گفت: پرداخت تسهیلات 25میلیون تومانی برای خرید مسکن در جهت تثبیت بازار است و نگرانی از بابت گرانی خانه وجود ندارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان خاطرنشان کرد: باید تمامی نهادها و مردم در این زمینه با دولت همکاری کنند تا حرکتی که سبب کاهش قیمت‌ها شده است، تداوم یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها