کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست معروف ایرانی به تازگی دو جلد دیگر از مجموعه آثارش را به شکل کتاب منتشر کرده است. درم‌بخش که از سال‌های پیش از انقلاب به انتشار آثارش در روزنامه‌های مختلف مشغول بود، به تازگی شیوه‌های تازه‌ای را برای ارائه افکارش انتخاب کرده.
کد خبر: ۲۰۳۲۳۲
 او چند ماه پیش برای اولین بار نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی خود برگزار کرد و حالا هم کاریکاتورهایش را در قالب کتاب منتشر کرده است. البته او دو سال پیش نیز دو کتاب از مجموعه آثارش منتشر کرده بود. دو کتاب تازه او «المپیک خنده» و «سمفونی خطوط» نام دارند. کتاب‌هایی که در آنها می‌توان شاهد کاریکاتورهایی بود که از توانمندی خالقشان در طراحی حکایت می‌کنند. کتاب سمفونی خطوط، مجموعه کاریکاتورهای بدون شرح است که موضوع مشترک همه آنها به موسیقی مربوط می‌شود. این مجموعه شامل 50 طرح براساس قالب‌های همیشگی درم‌بخش از نوازندگان، موزیسین‌ها، کنسرت‌ها و ابزار موسیقی است. کتاب المپیک خنده نیز مجموعه کاریکاتورهایی از بازی‌های المپیک در 20 سال اخیر است که به شکل طنزآمیز المپیک‌های مختلف دنیا به تصویر کشیده شده است. درم‌بخش در این دو کتاب مثل همیشه از خطوطی بسیار ساده برای مفاهیمی که در ذهن دارد استفاده کرده است. آثار او هرچند در حیطه کاریکاتور طبقه‌بندی می‌شوند، اما هویتی منحصر به فرد دارند. همین هویت ویژه موجب می‌شود آثار او فقط موجب خنداندن مخاطب نشوند بلکه او را در فکر فروببرند.

درم‌بخش درباره این دو مجموعه گفته است: «به دلیل سادگی کارهای این دو مجموعه طرح‌ها به صورت سیاه و سفید است. اصولا رنگ را فقط در مواقع لزوم به کار می‌برم. وقتی می‌توانم راحت حرف بزنم و ارتباط برقرار کنم نیازی به رنگ نیست. تاریخ خلق آثار مجموعه سمفونی خطوط به 25 سال اخیر بازمی‌گردد. در حقیقت اینها منتخبی از آثاری است که در مطبوعات خارج از کشور منتشر شده است. این کار دقیقا حاصل 50 سال فعالیت است که بتدریج کامل و کامل‌تر و تبدیل به یک زبان ساده بین‌المللی شده که در همه‌جای دنیا قابل استفاده است، بدون کلام و بدون نوشته».

شما هم اگر علاقه‌مند به دیدن آثار کاریکاتور هستید می‌توانید با خریدن این دو کتاب هم کتاب بخوانید و هم عملا به نمایشگاهی از آثار کاریکاتور بروید. البته اگر شانس با شما یار باشد شاید بتوانید آخرین نسخه‌ها از چاپ دو کتاب «دفتر خاطرات فرشته‌ها» و «میازار موری که دانه‌کش است» را هم از کتابفروشی‌ها تهیه کنید. این دو کتاب که درم‌بخش آنها را پیش از این منتشر کرده بود با آثار همیشگی این هنرمند کمی تفاوت دارند و هر کاریکاتور از این مجموعه با متن کوتاهی همراه می‌شود. کاریکاتورهای این دو کتاب به شکلی خلق شده‌اند که گویا مخاطبان آنها کودکان هستند، اما مفاهیم نهفته در آنها به شکلی است که مخاطبان بزرگسال را هم به خود جلب می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها