بررسی علل و شیوه درمان کیست تخمدان در دختران جوان‌

تخمدان‌هایی پر از کیست‌

گروه سلامت: کیست تخمدان کیسه پر از آب یا خونی در تخمدان است که اغلب هنگام تخمک‌گذاری به وجود می‌آید، یعنی زمانی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود. گرچه خیلی اوقات علت مشخصی ندارند، اما در اغلب موارد از اختلالات هورمونی ناشی می‌شوند. اختلالاتی که در مرحله اول دوره عادت ماهانه را به تعویق می‌اندازد و بیشتر به صورت کیست‌های فیزیولوژی بروز می‌کند. دکتر میترا مدرس گیلانی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه تهران درباره نوع کیست‌های تخمدان می‌گوید: کیست‌ها در تخمدان در کیست‌های فیزیولوژی هستند یا اندومکسیوما. در کیست‌های فیزیولوژی که به آنها کیست‌های ساده نیز می‌گویند تخمک‌هایی که باید ماهانه آزاد شود، آزاد نمی‌شوند و اندازه 4 تا 5 سانتی‌متر رشد می‌کنند و در این نوع از کیست کیسه پر از آب در تخمدان تشکیل می‌شود و اغلب درد جسمانی ندارند و تنها با عقب افتادن دوره عادت ماهانه مشخص می‌شوند.
کد خبر: ۲۰۲۵۹۰

او می‌افزاید: ولی یکسری کیست تخمدان وجود دارد که فیزیولوژی نیستند و بیمار هر وقت عادت ماهانه می‌شود، مخاط رحم همواره در رحم وجود دارد که به این کیست‌ها، کیست اندومکسیوما می‌گویند و داخل آنها پر از خون است و از آنجا که خون‌ها راه خروج ندارند، این کیست‌ها با سیکل پریودی کوچک‌تر نشده بلکه بزرگ هم می شوند و در این شرایط می‌گوییم که کیست اندومکسیوزیس است و با روش‌های دارویی قابل درمان نیست.

علائم کیست تخمدان‌

از دیدگاه دکتر مدرس گیلانی، تنها علائم کیست تخمدان،‌ دردهای لگنی و عقب افتادن زمان عادت ماهانه است و در اغلب موارد، فرد هیچ دردی را در بدن خود حس نمی‌کند؛ اما زمانی دارای علامت می‌شود که کیست دور پایه خود پیچ می‌خورد و کیست تورسیون پیدا کرده و در این شرایط، مریض درد زیادی دارد.

روش‌های درمان‌

این متخصص زنان و زایمان معتقد است، درمان کیست‌های فیزیولوژی که اغلب کیست‌های تخمدان در زنان از این نوع است، با تجویز قرص ضدبارداری LD و HD درمان می‌شود و در این روش با مصرف قرص، فعالیت هورمونی تخمدان متوقف شده و کیست کوچک می‌شود و زمانی که تخمک‌گذاری صورت نمی‌گیرد، کیست هم به وجود نمی‌آید. این کیست‌ها اغلب پس از گذشت یک تا 3 ماه کوچک می‌شود و از بین می‌رود؛ اما در نوع اندومکسیوما که داخل آنها پر از خون است، درمان با روش‌های دارویی موثر نبوده و مریض باید لاپاروسکوپی شود و این عمل همراه با بیهوشی است و البته باید توجه داشت چنانکه کیست‌های فیزیولوژی هم بعد از گذشت 2 تا 3 ماه کوچک نشوند، حتما باید عمل لاپاروسکوپی درباره آنها صورت بگیرد.

دختران جوان بیشتر اندومکسوزیس می‌شوند

دکتر مدرس گیلانی در خصوص ابتلای دختران و زنان به کیست تخمدان می‌گوید: براساس آمار و مشاهدات، اخیرا اندومکسوزیس که نوع دردناک کیست تخمدان است، در دختران جوان زیاد شده و این در حالی است که علت آن مشخص نیست؛ اما به هر حال مراجعه به پزشک متخصص زنان و درمان دارویی، اولین گامی است که فرد بیمار برای درمان خود باید انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها