علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه استفاده از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای و پیشبرد برنامه‌های توسعه حق طبیعی ایران است، گفت: در این زمینه با کسی سازش و معامله نمی‌کنیم.
کد خبر: ۱۹۸۸۶۴

به گزارش فارس ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری ایتالیا (آکی) تاکید کرد ایران در حال حاضر چهار هزار دستگاه سانتریفیوژ را در تاسیسات هسته‌ای نطنز با حضور تعدادی از ناظران آژانس راه‌اندازی کرده است.

وی با ابراز شگفتی از هیاهوی تبلیغاتی رسانه‌های غربی بعد از اعلام خبر راه‌اندازی این تعداد سانتریفیوژ و آغاز به ساخت 3000 سانتریفیوژ دیگر ، این اقدام آنها را جنگ تبلیغاتی دانست و گفت که غرب طبق معمول با هدف تحریک افکار عمومی علیه ایران و متهم ساختن ایران به نقض تعهدات بین‌المللی این جنگ را راه انداخته است.

وی گفت: اگر از دید یک دانشمند فیزیک به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که راه‌اندازی 4هزار یا 5‌هزار و یا حتی 10هزار سانتریفیوژ، برای کوچکترین سطح از تولید سوخت هسته‌ای کافی نیست.

نماینده ایران در آژانس با تاکید بر پایبندی ایران به حق طبیعی خود گفت: اقدام در راستای استفاده از انرژی اتمی با اهداف صلح‌آمیز و پیشبرد برنامه‌های توسعه از جمله تولید برق هسته‌ای حق ایران است و در این زمینه با کسی چانه نمی‌زنیم.

وی اظهار داشت: این حق برای تمام کشورهایی که معاهده منع گسترش سلاحهای اتمی و اساس‌نامه آژانس انرژی اتمی و پادمانهای هسته‌ای را امضا کرده‌اند محفوظ است.

سلطانیه به اظهارات پیشین مقامات ایرانی به دکتر محمد البرادعی دبیرکل آژانس انرژی اتمی اشاره کرد که اعلام کرده بودند ایران قصد دارد نیازهای داخلی خود را در تامین سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر تامین کند.

وی ادامه داد که تامین مقادیر ضروری برای تولید سوخت هسته‌ای به ساخت و راه‌اندازی 54 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز نیاز دارد.

«علیرضا شیخ عطار» قائم مقام وزیر امور خارجه ایران در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به چهار هزار سانتریفیوژ در تاسیسات غنی سازی نطنز مشغول فعالیت است، گفت: 3هزار دستگاه سانتریفیوژ دیگر در حال نصب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها