کدو از ارزش غذایی و درمانی بالایی برخوردار است و گونه‌های مختلفی دارد، دارای ترکیباتی نظیر: چربی، پروتئین، قند، کلسیم، آهن، ویتامین‌های A و B می‌باشد. از کدو حلوایی (کدو تنبل)‌، کدو مسمایی و کدو سفید جهت پختن و سرخ کردن و از کدو تخمی جهت تهیه تخمه استفاده می‌شود. در تهیه و پختن بعضی از خورش‌ها می‌توان از کدو استفاده کرد. همچنین در سوپ و سالاد سبزیجات خام نیز می‌توان از آن استفاده نمود.
کد خبر: ۱۹۸۷۹۰

خواص کدو:

- کدو بسیار خنک‌کننده، نرم‌کننده، ملین و مدر شناخته شده است.

- کدو دارای اثر و خاصیت تسکین‌دهنده اعصاب و خواب‌آور می‌باشد که در موارد بی‌خوابی یک ماده غذایی بسیار ارزنده است.

- داروی مفیدی برای مبتلایان به یبوست، بواسیر، سوءهاضمه، ورم روده، بیماری‌های تورمی کلیه و مجاری ادرار می‌باشد.

- در موارد سوختگی‌ها و تورم‌های مختلف، گوشت کدو را به عنوان مسکن  و نرم‌کننده به صورت ضماد بر روی موضع می‌گذارند.

- کدوی تنبل برای ثقل معده مفید بوده و هضم‌کننده غذا و کم‌کننده فشار خون به شمار می‌رود.

- آب کدوی مسمایی ضد صفرا، بلغم، ناراحتی کبد، چاقی، مرض قند و چربی خون می‌باشد. برای گرفتن آب کدو، مقداری گوشت آن را خرد کرده و در یک لیتر آب بجوشانید تا آب به نصف برسد بعد آن را صاف کرده و استفاده کنید.

- فراموش نکنید که زیاده‌روی در خوردن کدو، اشتها و معده را ضعیف می‌کند و ایجاد نفخ می‌نماید. اشخاص دارای مزاج سرد باید کدو را با زیره سیاه و ادویه‌جات گرم مصرف نمایند.

خواص تخمه کدو:

تخمه کدو به رنگ سبز کمرنگ است و در 100 گرم آن 600‌کالری انرژی نهفته است. کلسیم موجود در آن برای سالمندان و زنان یائسه که در معرض پوکی استخوان قرار دارند مفید است. تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات هم نقش دارد و در ناراحتی‌های مفاصل می‌تواند نقش ضد التهابی ایفا کند. تخمه کدو بهترین منبع منیزیم است و دانشمندان دریافته‌اند سطح بالای منیزیم در خون، تا 40 درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش می‌دهد. در هر 30 گرم دانه برشته شده کدو 150‌میلی‌گرم منیزیم نهفته است. تخمه کدو نیز دارای اثر و خاصیت تسکین‌دهنده اعصاب و خواب‌آور می‌باشد و زخم مثانه، روده، تب‌های گرم و تشنگی را رفع می‌کند. همچنین ملین و مدر بوده و برای رفع یبوست و سوءهاضمه به کار می‌رود. تخمه کدو دفع‌کننده کرم بوده و باعث افزایش و تقویت حافظه می‌گردد. سرشار از فیتوسترون و ویتامین E و اسیدهای چرب لینولئیک می‌باشد و برای ورم پروستات و سوزش مجاری ادرار استفاده می‌شود. تخمه کدو را می‌توانید به صورت خام یا بوداده با نمک کم مصرف کنید.

فاخره بهبهانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها