بامداد یکشنبه 27 مرداد، مصادف با نیمه شعبان ماه گرفتگی «ساروس 138» به صورت جزئی آغاز می شود و در سراسر ایران قابل رویت است. این خسوف بیست و نهمین گرفت از 83 گرفت این ساروس است.
کد خبر: ۱۹۴۶۷۱

به گزارش واحد مرکزی خبر ، ماه از ساعاتی قبل از آغاز گرفت جزئی وارد نیمسایه زمین می شود اما به علت اینکه چشم انسان قادر به دیدن تغییر نورانیت ماه نیست عملاً ماه گرفتگی جزئی از ساعت 5 دقیقه و 45 ثانیه پس از نیمه شب آغاز می شود.

این رویداد تا ساعت 3 و 14 دقیقه و 38 ثانیه بامداد ادامه دارد. این ماه گرفتگی کامل نیست و 85 درصد از سطح ماه را سایه زمین می پوشاند. حداکثر گرفت جزئی ساعت 1 و 40 دقیقه بامداد یکشنبه 27 مرداد خواهد بود. مردم سراسر ایران می توانند این ماه گرفتگی را با 85 درصد گرفت مشاهده کنند.

این ماه گرفتگی تقریباً در سراسر قاره آسیا ، بخشهای زیادی از آمریکای جنوبی ، جنوبگان ، اقیانوسیه و قاره های اروپا و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود. ماه گرفتگی برای چشم انسان هیچ ضرری ندارد و با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.

در سال بین صفر تا سه بار ماه گرفتگی اتفاق می افتد که چون نیمی از مردم کره زمین این پدیده را مشاهد می کنند، برداشت عمومی این است که پدیده ماه گرفتگی از خورشید گرفتگی بیشتر است، این در حالی است که هر سال بین 2 تا 5 خورشید گرفتگی اتفاق می افتد.

گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران واقعه خسوف بامداد 27 مرداد را با تجهیزات پیشرفته بررسی خواهد کرد.

این انجمن برنامه ویژه ای نیز برای آشنایی علاقه مندان با این پدیده اجرا خواهد کرد که علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 66922627 تماس بگیرند.

انجمن قصد دارد مسابقه عکسی را برای خورشید گرفتگی جمعه 11 مرداد و ماه گرفتگی 27 مرداد برگزار کند تا در آن افرادی که با دوربینهای تلفن همراه ، دوربین های دیجیتال و یا دوربین های مکانیکی مرسوم از این پدیده ها عکس گرفته اند بتوانند عکس های خود را برای شرکت در این مسابقه ارسال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها