رئیس انجمن پوست ایران در جمع خبرنگاران هشدار داد

آمپول‌های تقلبی در کمین زیبایی‌

گروه سلامت: این روزها شیوع تب استفاده از آمپول‌ها و دارو‌های ضدچروک پوست میان اقشار مختلف جامعه بویژه زنان بسیاری از سودجویان و سوداگران را بر آن داشته برای کسب درآمد به تولید تقلبی این داروها همت گمارند. بر همین اساس، رئیس انجمن پوست ایران نسبت به رواج و مصرف داروها و آمپول‌‌های تقلبی و قاچاق رفع چین و چروک پوست و زیبایی در کشور که استفاده از آنها موجب فلج و حتی مرگ ناگهانی می‌شوند، هشدار داد. یحیی دولتی در جمع خبرنگاران افزود: آمپول‌‌های رفع چین و چروک پوست با عنوان بوتولینیوم تاکسین با نام تجاری تاکسین در بازار عرضه می‌شوند.
کد خبر: ۱۹۳۰۶۷
این آمپول‌ها 4 نوع اصلی دارند که شامل داروی آلرگان تولید کشور‌های آمریکای شمالی، دیسپورت تولید کشور انگلیس، مایوپلات و نوروپلات ایرلندی و داروی سنتز شده آگزمین تولید کشور آلمان است.

وی اضافه کرد: در ایران فقط داروی دیسپورت مجوز وزارت بهداشت را دارد و به طور قانونی وارد کشور می‌شود و بقیه این داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و بدون استفاده از زنجیره سرد انتقال و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و مصرف آنها عوارض جدی دارد.

دولتی گفت: از آن بدتر دارو‌هایی است که کلا به صورت تقلبی تولید می‌شوند و معلوم نیست در کجا و تحت چه مجوزی تولید شده و اکنون بوفور وارد بازار می‌شوند، 4 نوع از این آمپول‌‌های تقلبی با نام‌‌های ناوتکس، اولترا، لینوریس و امازینگ وجود دارند که  در شهرستان‌ها به علت قیمت پایین‌تر برای زیبایی و رفع چین و چروک بخصوص در ناحیه صورت و بالای ابرو استفاده می‌شوند.

وی افزود: برخی از این دارو‌های تقلبی اصلا حاوی مواد موثره نیستند و برخی دیگر از آنها حتی حاوی مواد سمی هستند که در مواردی حتی تزریق آنها مرگ ناگهانی افراد را در پی داشته است و در اکثر موارد عوارض شدیدی از جمله فلج شدن را برای مصرف‌کنندگان این آمپول‌ها به همراه داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به کاربرد بیش از حد لیزر برای درمان بیماری‌‌های پوستی اشاره کرد و گفت: لیزر یک ابزار در دست پزشک برای درمان بیماری‌هاست؛ اما اکنون با تبلیغات غیرواقعی این وسیله به عنوان یک معجزه‌گر در رفع ناراحتی‌‌های پوستی معرفی شده است که این طور نیست و امروزه بسیاری از پزشکان از این وسیله برای کار‌های ساد‌ه‌ای مانند برداشتن یک زگیل یا خال که براحتی با روش‌‌های بسیار ساده‌ و ارزان‌تر امکان‌پذیر است از لیزر استفاد می‌کنند که هیچ ضرورتی ندارد.

دولتی گفت: تخلف آشکار دیگری که متاسفانه در کشور ما به‌وفور مشاهده می‌شود، مراکز متعدد پیوند مو هستند که بدون صلاحیت لازم برای این کار فعالیت و تبلیغ می‌کنند، پیوند مو یک کار تخصصی پزشکی است و حتما باید توسط متخصص که دوره این کار را دیده باشد انجام شود، در بسیاری از کشورها پیوند مو یک تخصص جداگانه و صاحب برد مجزاست؛ اما در کشور ما هرکس به خود اجازه می‌دهد در این عرصه وارد شود و متاسفانه نظارت درستی نیز بر این مراکز که در داخل و خارج تبلیغ می‌کنند، وجود ندارد.

وی گفت: برای رفع این مشکلات لازم است انجمن‌‌های پزشکی که تخصص، توان و صلاحیت لازم را دارند، وارد عرصه نظارت بر مراکز تخصصی شوند و انجمن پوست هم آماده همکاری در این زمینه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها