همه از روابط تهران - واشنگتن می‌گویند

نگاه بی‌بی‌سی به تغییر سیاست آمریکا

ویلیام برنز یکی از ارشدترین مقامات وزارت خارجه آمریکا در ژنو به نمایندگان اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه ملحق ‌شد تا برای نخستین بار در مذاکرات سطح بالا درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت کند.
کد خبر: ۱۸۹۲۵۱

بی.بی.سی با اعلام این خبر ‌افزود: انتظار می‌رود آنان درباره اعطای مشوقهایی به ایران مذاکره کنند تا فعالیت‌های خود را در زمینه اورانیوم و پلوتونیوم متوقف کند. سعید جلیلی نماینده ایران در این مذاکرات است. شرکت آمریکا به عنوان تغییری مهم در سیاست این کشور به حساب می‌آید.

جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 2002 ایران را به عنوان یکی از 3 کشور محور شرارت معرفی کرده بود.

دولت آمریکا تاکید داشته، تا وقتی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را ، که می‌توان از آن سلاح‌های هسته‌ای ساخت ، کنار نگذاشته است، مذاکره‌ای با آن در کار نخواهد بود، اما تحلیلگران می‌گویند بوش که فقط 6 ماه از دوره کارش باقی مانده، نگرشی مصلحت‌طلبانه‌تر در پیش گرفته است.

به نظر می‌رسد کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا حالت آشتی‌جویانه جدید را روز جمعه طی سخنانی خلاصه کرد.
وی تاکید کرد که ایران «کشوری دشوار» است و افزود: ما بسیار آشکارا گفته‌ایم که هر کشور می‌تواند تغییر مسیر بدهد.

هدف مذاکرات امروز پی بردن به این نکته است که ایران چگونه به پیشنهاد انگیزه های اقتصادی غرب برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود جواب خواهد داد.

ایران هر گونه برنامه‌ای را برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای رد کرده و تقاضاهای شورای امنیت سازمان ملل را برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم نادیده گرفته است.مذاکرات روز شنبه پس از هفته‌ها تنش‌ فزاینده در منطقه انجام می‌شود.

ایران هفته گذشته موشک‌هایی را آزمایش کرد و غرب با نگرانی شاهد تهدیدها و ضدتهدیدهایی بین ایران و اسرائیل بوده است، اما به نظر می‌رسد این مذاکرات بعضی از تنش‌ها را از بین برده باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا ممکن است حتی در فکر گشودن نمایندگی دیپلماتیک در تهران باشد که این نخستین ارتباط از این نوع از زمان بحران گروگانگیری از حدود 30 سال پیش خواهد بود.

تماس رسمی بین آمریکا و ایران بسیار نادر است اگرچه دو کشور در سال 2007 درباره امنیت در عراق سه دور مذاکره کردند.

گروه ترجمه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها