تمجید همه از نادال و تمجید نادال از فدرر

نادال ‌سلطان‌ چمن!‌

درست یک هفته پس از قهرمانی تیم ملی اسپانیا در رقابت‌های یورو 2008، مردم اسپانیا جشن دیگری برپا کردند. این بار پیروزی رافائل نادال در تنیس ویمبلدون را جشن گرفتند. انتظار 42 ساله اسپانیایی‌ها به سرآمد و بار دیگر یک اسپانیایی در ویمبلدون قهرمان شد. توفیق بزرگ نادال در ویمبلدون بازتاب گسترده‌ای در اسپانیا داشت. روزنامه آس پس از قهرمانی نادال با تیتر درشت در صفحه اول خود نوشت: زنده باد سلطان نادال.
کد خبر: ۱۸۹۲۲۹

در گزارش این روزنامه آمد: نادال شماره یک واقعی تنیس است. ما با رده‌بندی اتحادیه جهانی تنیس کاری نداریم. براساس رده‌بندی این اتحادیه نادال شماره 2 است اما ما او را شماره یک می‌دانیم. روزنامه مارکا هم نوشت: نادال صخره‌ای فدرر را درهم شکست، این مسابقه قرن بود. آخرین اسپانیایی که در ویمبلدون قهرمان شده بود، مانوئل سانتانا نام دارد که در سال 1966 این توفیق را کسب کرده بود.

روزنامه ای بی سی‌ ( A B C ) هم به تمجید از نادال پرداخت و نوشت: از این به بعد نادال بارها فاتح ویمبلدون خواهد شد، بویژه در سال‌‌هایی که دیگر فدرر در میادین تنیس نباشد.

روزنامه ال موندو این طور نوشت: رافائل نادال عصر تازه‌ای را در ورزش تنیس آغاز کرد.

روزنامه ال پائیس هم به تفصیل درباره نادال و پیروزی بزرگش در ویمبلدون نوشت: نادال یک غول شده است. نه باران و نه فدرر، هیچ‌کدام نتوانستند نادال را متوقف کنند.

روزنامه‌های دیگر نیز در صفحه اول خود تیترهای جالبی آوردند. یکی از آنها این بود: «نادال سلطان چمن»‌ نادال به سلطان رس شهرت دارد، زیرا تا به حال در 4 دوره متوالی رولان گاروس که روی زمین رس برگزار می‌شود، قهرمان شده است.

قهرمانی او در ویمبلدون، اولین توفیقش در زمین چمن است. جایی که همواره فدرر سلطان بوده است.

اگر فدرر نبود...

نادال پس از پیروزی بزرگش، شادی کرد، اما در عین حال فروتن بود و رفتاری پسندیده در برابر نادال داشت. او در مصاحبه با سایت بی بی سی گفت: راجر فدرر بهترین تنیس‌باز تمام دوران ورزش تنیس است. اما در عین حال حرف دلش را زد و اظهار کرد: من تنیس‌باز بد شانسی هستم که در سا‌ل‌های اخیر قهرمانی چون فدرر مقابل من قرار داشت. اگر فدرر نبود، خیلی زودتر از اینها قهرمان ویمبلدون می‌شدم البته از طرفی هم خوشحالم که بارها با بهترین تنیس‌باز تاریخ ورزش تنیس مسابقه داده‌ام. این افتخاری بزرگ برای من است. نادال حرف‌هایش را این‌گونه ادامه داد: مسابقه دادن با فدرر همیشه دشوار است. من در مقابل او بارها تا آستانه پیروزی پیش رفتم، اما شکست خوردم. او به طوری باور نکردنی می‌جنگد.

در همین مسابقه‌های امسال ویمبلدون وقتی ست اول را بردم، فکرش را نمی‌کردم که فدرر به بازی برگردد و آن طور که دیدید دلاورانه بازی کند. او واقعا مرا به دردسر انداخت و لحظه‌های بسیار سختی را گذراندم. خوش‌شانس بودم که در نهایت پیروز شدم. این بزرگ‌ترین پیروزی زندگی‌‌ام بود که با دشواری‌ تمام به دست‌ آوردم. فدرر وقتی می‌بازد یا می‌برد شخصیت متین خود را حفظ می‌کند. او هنوز شماره یک جهان است و کسی بهتر از او در دنیای تنیس نیست.

باور نکردنی است‌

نادال پس از دیدار نهایی ویمبلدون در مصاحبه با سایت ویمبلدون شرکت کرد و حرف‌های جالبی زد.

وقتی از نادال پرسیدند پس از کسب اولین مقام قهرمانی خود در ویمبلدون چه احساسی دارد، گفت: نمی‌توانم احساسم را توصیف کنم. فقط می‌گویم خیلی خوشحالم. برایم باور نکردنی است که در ویمبلدون قهرمان شده‌ام. این قهرمانی یک رویاست.

من همیشه، حتی زمانی که کودک بودم، آرزو می‌کردم یک روز در زمین‌های چمن ویمبلدون بازی کنم. به همین قانع بودم، اما رسیدن به قهرمانی در ویمبلدون حتی برای هموطنانم باور نکردنی بود. آنها دیگر به این فکر نمی‌کردند یک اسپانیایی بتواند جام ویمبلدون را پس از ده‌ها سال به اسپانیا ببرد. به همین علت وقتی در فینال ویمبلدون پیروز شدم، هموطنانم جشن گرفتند و همه جا شادی کردند.

شیرین‌تر از رولان گاروس‌

نادال در پاسخ به این سوال که پیروزی در رولان گاروس مهم‌تر و شیرین‌تر است یا ویمبلدون، گفت: وقتی که اول بار فاتح رولان گاروس شدم، آن توفیق برایم باور نکردنی بود. نمی‌خواهم این دو گرنداسلم را با یکدیگر مقایسه کنم، اما صادقانه می‌گویم که پیروزی در ویمبلدون برای هر تنیس بازی ارزش و شیرینی دیگری دارد و قابل قیاس با پیروزی در مسابقه‌های دیگر نیست. بنابراین وقتی به جام ویمبلدون رسیدم، بیش از اولین قهرمانی‌ام در رولان گاروس مرا شگفت‌زده کرد.

چمن برای گاو

از نادال پرسیدند: بسیاری از اسپانیایی‌ها در گذشته می‌گفتند چمن برای گاو است. اما شما هرگز این جمله را نگفتید. درست است؟ نادال پاسخ داد: هرگز چنین جمله‌ای نگفتم. در آینده نیز نخواهم گفت. همیشه گفته‌ام بازی کردن در زمین چمن را دوست دارم. حتی وقتی بار اول در سال 2005 در زمین چمن به مولر باختم، گفتم زمین چمن را دوست دارم.اگر قصد دارید در زمین چمن نتیجه بگیرید و پیروز شوید، باید این نوع زمین را خوب بشناسید.

دوست من، متاسفم‌

نادال به این سوال که پس از فینال ویمبلدون و غلبه بر فدرر به او چه گفت، این پاسخ را داد. گفتم: دوست عزیز برایت متاسفم. می‌دانم باختن آن هم در ویمبلدون برایت چقدر سنگین و دردآور است، اما تو همچنان یک قهرمان بزرگی و تو را تحسین می‌کنم.

نادال در پایان مصاحبه‌اش دیدگاهش را درباره فدرر این گونه بیان کرد: فدرر قهرمان بزرگ و محبوب من است. او نگرشی مثبت دارد، چه در پیروزی چه در شکست. نحوه برخورد او با همه یکسان است. فدرر به معنی واقعی یک بازیکن باشخصیت است. من و او از دو کشور مختلف هستیم، اما رابطه دوستی عمیقی داریم. همیشه برای فدرر احترام قائل بوده‌ام. این احترام را همچنان حفظ خواهم کرد. من او را تحسین می‌کنم. اعتراف می‌کنم برای خودم خوشحالم، اما برای فدرر غمگینم. او امسال هم شایسته قهرمانی بود.

سایمون رید مفسر تنیس یورو اسپورت اعتقاد دارد: دوران حکومت فدرر در ویمبلدون به پایان رسیده است و او بخت زیادی برای قهرمانی‌های دیگر ندارد.

این مفسر تنیس نوشت: آیا فدرر بازمی‌گردد؟

پاسخ دادن به این سوال دشوار است. او هرگز مانند سال‌های قبل خود نخواهد شد و بعید می‌دانم به رکورد
14 قهرمانی پیت سمپراس در گرنداسلم‌ها برسد. او با 12 قهرمانی به دوره نزول خود رسیده است. فدرر 26 سال دارد و امسال فقط فرصت شرکت در یک گرند اسلم دیگر را خواهد داشت. رقیبان او ازجمله نادال 22 ساله بسیار جوان و آماده‌اند. البته او می‌تواند حداکثر 2 سال دیگر در سطح بالا بازی کند. پس از آن حرفی برای گفتن نخواهد داشت. از این به بعد کم‌کم عصر حکومت نادال و جوکوویچ در تنیس آغاز خواهد شد.

جهانگیر چراتی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها