اولین کایز که در فیلم افسانه‌ای «بربادرفته» نقش خواهر کوچک «اسکارلت اوهارا» را بازی می کرد، در سن 91 سالگی درگذشت.
کد خبر: ۱۸۷۶۶۷

 به گزارش اسوشیتدپرس، دوران کاری کایز اغلب تحت الشعاع زندگی شخصی و ازدواج‌های ناموفق او قرار داشت. چارلز ویدور و جان هیوستن دو فیلمساز معروف سینمای آمریکا و آرتی شاو موزیسن جاز از جمله همسران او بودند.

کایز در سال 1916 در پورت آرتور تگزاس به دنیا آمد و در فقر در آتلانتا بزرگ شد. او در 17 سالگی در باشگاه‌های شبانه در هالیوود برنامه اجرا می‌کرد و پس از امضاء قراردادی هفت ساله با سسیل بی. دمیل کارگردان معروف سینما، در 1938 با فیلم «دزد دریایی» به کارگردانی او وارد دنیای بازیگری شد.

کایز یکسال بعد و در 1939 با فیلم کلاسیک «بربادرفته» به شهرت فراوان دست یافت و پس از آن با استودیو کلمبیا پیکچرز قرارداد امضاء کرد. از جمله نقش‌های معروف او می‌توان به «آقای جردن می‌آید» (الکساندر هال، 1941) در نقش دوست رابرت مونتگامری، نقش روبی کیلر همسر آل جالسن در «داستان جالسن» (آلفرد ای. گرین، 1946) و همسر دیک پوئل در «خانم مایک» (لوئیس کینگ، 1949) اشاره کرد.

کایز در عین حال در چند فیلم درجه ب نقش‌آفرینی کرد که بعدها منتقدان از آنها به عنوان نمونه‌های بارز فیلم‌های نوآر یاد کردند که از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «جانی اوکلاک» (رابرت راسن، 1947)، «قاتلی که در نیویورک پرسه می‌زد» (1950، ارل مک‌اووی) و «پلیس گشت» (جوزف لوزی، 1951) اشاره کرد.

این بازیگر جنجالی در دوران کاری خود که بیش از پنج دهه طول کشید، در حدود 50 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد و سابقه همکاری با فیلمسازانی چون چارلز ویدور، مایکل اندرسن، جرج شرمن و بیلی وایلدر را نیز داشت.

گروه ترجمه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها