رئیس سازمان محیط زیست خبر داد

بحران زیست محیطی در عسلویه

دکتر «فاطمه واعظ جوادی»رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، وضعیت زیست محیطی منطقه ویژه عسلویه را بحرانی توصیف کرد و گفت : مباحث زیست محیطی همزمان با توسعه (در برنامه کاری) منطقه نبوده است.
کد خبر: ۱۸۶۶۹۶

به گزارش ایرنا ، رئیس سازمان محیط زیست امروز سه شنبه در یک نشست خبری به بازدید سرزده خود از واحدهای صنعتی منطقه ویژه عسلویه اشاره کرد و گفت : در پی شکایات مردمی از واحدهای صنعتی مستقر در این منطقه بر آن شدیم تا به بررسی موضوع این شکایات پرداخته و به آن رسیدگی کنیم .

وی شکایت از آلودگی هوا را از مهمترین این شکایات برشمرد و افزود : خرابی یکی از دستگاه‌های تهویه هوا سبب افزایش آلایندگی و آلودگی هوای منطقه شده است .

جوادی گفت: در این زمینه مقرر شده است تا سه ماه آینده ،ایستگاه‌های سنجش آلودگی خریداری و وارد کشور شود .

جوادی افزود: ‌بر اساس مصوبات دور دوم سفرهای استانی مقرر شده بود که ظرف سه ماه آینده ایستگاههای سنجش آلودگی هوا و نمایشگاههای مربطه را طی مناقصه خریداری و وارد کشور شود .

وی تعداد ایستگاههای سنجش آلودگی هوا را هفت ایستگاه عنوان کرد و افزود : چهار ایستگاه بررسی وضعیت آب و خروجی پساب نیز جزو این مناقصات بوده است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همکاری بخش HSE وزارت نفت با سازمان را در این زمینه مثبت ارزیابی کرد و افزود : در بازدید خود شاهد بودیم که احداث تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه که متعلق به بخش دولتی است ،80 درصد پیشرفت داشته است .

جوادی اظهار داشت : همکاران وزارت نفت قول داده اند تا هفته دولت و یا حداکثر تا آبان ماه مشکل تفکیک فاضلاب های صنعتی و انسانی به تصفیه خانه مرکزی حل شود .

وی فاضلاب مجتمع ها و واحداهای مستقر در عسلویه را به دو بخش صنعتی و انسانی تفکیک و تصریح کرد : در این واحدها عملیات پیش تصفیه فاضلاب انجام نمی شود و همین امر سبب می شود تا فاضلاب انسانی و صنعتی با هم وارد تصفیه خانه مرکزی شود .

جوادی با اشاره به اینکه این پیش تصفیه خانه ها مربوط به بخش خصوصی است و پیشرفت فیزیکی این بخش حتی به 30 درصد نمی رسد ، خاطر نشان کرد : در این راستا اخطارهای لازم به بخش خصوصی داده شوده تا در مهلت مقرر نسبت به تفکیک فاضلاب ها اقدام کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود یکی دیگر از مشکلات این منطقه را خروجی آب شیرین کن های آن دانست و گفت : متاسفانه خروجی این آب شیرین کن ها مستقیما به دریا ریخته می شود و سبب افزایش بار غلظت نمک دریا و تهدید زندگی آبزیان به ویژه موجودات ریزی که اولین پایه زنجیره غذایی در حیات اکوسیستم دریا یی است ، می شود .

جوادی تصریح کرد : افزایش غلظت نمک سبب محدود شدن تنوع زیستی در محدوده ساحل شده است .

وی از استقرار ساخت مرکز زیست محیطی در منطقه ویژه عسلویه خبر داد و گفت : با موافقت معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری ، و پس از چارت سازمانی مربوطه ، نیروی متخصص به پایش و مراقبت از محیط زیست اقدام خواهد کرد . 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها