محاکمه کودتاگران ترکیه آغازشد

افزایش دستگیرشدگان باند ارگنه کن

با صدور حکم بازداشت برای 10 نفر دیگر از اعضای باند مخوف و کودتاگر "ارگنه کن"، شمار بازداشتی‌‌های این باند از 48 تن به 58 تن رسید. در عین حال،مطبوعات ترکیه از وجود طرح‌های مکشوفه در دفتر یکی از ژنرال‌های بازداشت شده خبر دادند مبنی بر اینکه کودتاگران قصد داشتند اردوغان نخست وزیر، یک فرمانده عالیرتبه ارتش و دادستان کل خواهان پرونده انحلال حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را ترور کنند.
کد خبر: ۱۸۶۳۳۷

در حالی که روز به روز و ساعت به ساعت ابعادی جدیدتری از باند تروریستی "ارگنه کن" مشخص می شود، موج سوم عملیاتهای نیروهای امنیتی علیه این باند بلافاصله بعد از دستگیری آنها آغاز شده است.
در رسیدگی های قضایی دستگیر شدگان موج اول و دوم این عملیاتها 48 تن از جمله ژنرال بازنشسته "ولی کوچوک" و "دوغو پرینچک" روانه زندان شدند و هنوز در زندان به سر می‌برند.

طرح ترور اوردوغان

در عین حال، پس از بازداشت دو تن از ژنرال‌های بازنشسته ارتش ترکیه و گروهی از چهره‌های شناخته شده سیاسی و رسانه‌ای این کشور، پرونده موسوم به ارگنه‌کن وارد مرحله‌ای تازه شد، طرح‌های کشف شده از رایانه یکی از مظنونین بازداشت شده در رابطه با پرونده ارگنه کن به عنوان «مدرک جرم»‌ ضمیمه پرونده شده‌اند.

بنا بر طرح به دست آمده، نام سه مقام عالیرتبه ترکیه در برنامه ترور عناصر ارگنه کن در تاریخ بسیار نزدیک ثبت شده است.

این گزارش‌ها حاکی است که از سه نفر یاد شده یکی رجب طیب اردوغان نخست وزیر بوده است که پیش از این نیز دو بار طرح ترور وی نافرجام مانده است.

دومی یک فرمانده عالیرتبه نظامی و نفر سوم دادستان کل مسئول پرونده‌های حساس است که خواهان انحلال حزب عدالت و توسعه است.

موج سوم عملیات

در موج سوم این عملیاتها که از ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه گذشته اول ژوئیه همزمان در شهرهای استانبول ، آنکارا ، آنتالیا ، طرابوزان و ارزروم آغاز شد 21 تن از جمله ژنرال بازنشسته به نام‌های "شنر اراویغور" رئیس اسبق ژاندارمری ترکیه و همچنین رئیس کل انجمن اندیشه آتاتورک ، "خورشید تولون" از ژنرالهای بازنشسته و فرماندهان اسبق ارتش یکم، "مصطفی بالبای" روزنامه نگار مشهور و نماینده روزنامه "جمهوریت" در آنکارا ، "سینان آیگون" رئیس اتاق بازرگانی آنکارا دستگیر شدند و تعدادی دیگر هم از جمله "تورخان چومز" از نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و "لونت ارسوز" یکی دیگر از ژنرالهای بازنشسته تحت تعقیب هستند.

اما بر اساس گزارش روزنامه ترک زبان "ینی شفق" روز پنجشنبه سوم ژوئیه از 21 تن دستگیر شده اخیر 6 تن در دادگستری استانبول محاکمه شدند که این مرجع قضایی حکم بازداشت "بارباروس حایرتین" را صادر و "افق بویوک چلبی" مدیر کل نشر روزنامه "ترجمان" ، "تونج آق قوچ" معاون جوانان پیش قدم حزب کارگر ، "صیامی یالچین" ، "محمد مراد آوار" و "حمزه دمیر" را آزاد کرد.

روز جمعه 4 ژوئیه " سینان آیگون" رئیس اتاق بازرگانی آنکار ، "حسن آتیلا اوغور" سرهنگ بازنشسته، "ابراهیم اوزجان" ، "بیرول باشاران" و پرفسور "ارجمند اوالی" به دادگستری آورده شدند که همه آنها به جزء پرفسور روانه زندان شدند.

در همین حال در ادامه تحقیقات این پرونده، رسیدگی به پرونده 6 تن دیگر از این مظنونان، "دورموش علی اوزاوغلو" و "عثمان گوربوز" نیز بازداشت شدند.

"کمال آیدین" و برادرش "نریمان آیدین" از دیگر متهمان این پرونده است که در جریان محاکمه دادگاه حالشان بد شد و به بیمارستان منتقل شدند کمال آیدین هم باز از محاکمه روانه زندان شد.
اما از اعضای دانه درشت این باند یعنی ژنرال شنراراویگور "رئیس انجمن طرفداران افکار آتاترک" و موسس گروه اطلاعاتی و غیرقانونی "گروه کار جمهوری" در درون ساختار ژاندارمری ترکیه به همراه ژنرال بازنشسته خورشید تولون شب گذشته در سومین مرحله از بازپرسی‌های پرونده موسوم به "ارگنه‌کن"‌ در دادگاه جرایم سنگین شعبه 13 دادگاه کشیک استانبول حضور یافتند.

این دو ژنرال بازنشسته در پایان محکمه به اتهام تشکیل گروه تروریستی علیه دولت حاکم ترکیه و رهبری آن گروه دستگیر و روانه زندان شدند.

بر اساس خبر پایگاه خبری "اینترنت خبر" ترکیه ، "لونت ارسوز" ژنرال بازنشسته و رئیس سابق اطلاعات ژاندرمری ترکیه درست در روز صدور حکم دستگیری اعضای باند ضد دولتی ارگنه کن از سوی دادستانی استانبول برای فرار از دست قانون عازم روسیه شده است.

دادستانی جمهوریت استانبول در حال انجام اقدامات لازم برای دستگیری ژنرال "ارسوز" و "چوزمز" از طریق پلیس بین الملل ( اینترپل ) است. در همین حال تمام نیروهای مستقر در دروازه های مرزی این کشور ماموریت یافته اند که به محض ورود این مظنون به ترکیه دستگیرشان کنند.

دادستانی استانبول در پی کشف مهماتی از یک درجه دار بازنشسته ارتش در استانبول دست به یک سری عملیات موسوم به عملیات ارگنه کن زد و در این راستا شماری از ژنرال های بازنشسته ارتش و برخی از فعالان سیاسی و رسانه ای را دستگیر کرد.

گفته می شود گروهی از مخالفان افراطی دولت اردوغان تشکلی غیرقانونی به نام ارگنه کن را ایجاد کرده و در این راستا سعی داشتند کودتایی را برای سرنگونی این دولت ترتیب دهند.

موضوع احتمال کودتا علیه دولت در یادداشت های فرمانده نیروی دریایی پیشین ترکیه نیز در مجله نقطه به چاپ رسید که افشای آن در ترکیه در برخی محافل همراه با شوک بود. درهمین ارتباط " افق اوراس " نماینده منفرد مردم استانبول با امضای 19 نفر از نمایندگان مجلس با تقدیم نامه ای به مجلس خواهان تحقیق و تفحص مجلس درباره این ادعاها شده است.

دادستانی استانبول در یک سال گذشته حدود 100 نفر را در ارتباط با عضویت در سازمان تروریستی ارگنه‌کن دستگیر کرده است.

لیست کامل بازداشتی‌های باند ارگنه کن از کفاش تا ژنرال :

نظامیان بازنشسته: ژنرال بازنشسته خورشید تولون ، ژنرال بازنشسته شنر اویغور ، سرهنگ بازنشسته ، آتیلا اوغور، گروهبان بازنشسته، ابراهیم اوزجان ، کمال آیدین سرهنگ بازنشسته ، ولی کوچوک ژنرال بازنشسته، سرگرد فیرکت امک، گروهبان اوکتای یلدیرم، سرهنگ ستاد محمد فکری قره داغی ، سروان ذکریا اوزترک، استوار محمد اوزترک ، سروان مظفر تکین و گروهبان اورهان تونچ.

اعضای حزب کارگر: دوغو پرینچک رئیس کل حزب کارگر، وکیل نصرت صنم دبیر کل حزب کارگر ، مدیر پخش شبکه ملی و معاون حزب کارگر فرید ایل سور، سرخان بوللوک مدیر کل نشر مجله آیدین لیک و از اعضای شورای مرکزی حزب کارگر، عضوی شورای مرکزی آدنان آق فرات، حکمت چیچک رئیس دفتر مطبوعات حزب کارگر و هاتای اوزجان نماینده شبکه ملی در ازمیر.

اعضای هیات علمی: دانشیار دکتر امید ساین ، پرفسور امین گورسس

روسای انجمن و اعضا: سینان آیگون رئیس آتو ، بیرول بشاران رئیس آدد در کادی کوی ، بکیر اوزترک رئیس کل انجمن قوای ملیه، حسین گوروم رئیس تشکیلات انجمن قوای ملیه و خواهرزاده اش ، قهرمان شاهین معاون تشکیلات انجمن قوای ملیه و مراد چاغلار از مدیران این انجمن، ارول اولمز آبدارچی قوای ملیه ، رئیس سسار اسماعیل اولدوز.

روزنامه نگاران و نویسندگان: دورموش علی اوزاوغلو صاحب انتشارات، خلیل بهیچ گورجهان از کارکنان سابق روزنامه جمهوریت، ودات ینرر نویسنده روزنامه جمهوریت، ارگون پوراز ، امید اوغوزتان روزنامه نگار ، معمر قره بلوت نویسنده – روزنامه نگار.

سایر بازداشت شدگان: عثمان گوربوز ، بارباروس. آلتین تاش و صامی خوشتان حسابدار، ماموران امنیتی ؛ محمد یوجه ، سرکمیسر ف. ک، وکیل کمال کرینچیز، اوغوز آلپ ارسلان مشاور املاک ، گاصی گوردر مهندس کامپیوتر، کارکنان پمپ بنزین؛ محمد دمیرتاش ، مظفر شن اوجاق ، آیدین یوکسک معاون شرکت مهندسی بانجان . وطن بولوک باشی رئیس کارگاه، ارکوت ارسوی کارشناس کامپیوتر ، اصناف حسین ، قاضی اوغوز ، عبدالرحمن عرب اوغلو کفاش، حایرتین ارتکین صنعتکار ، عبدالمطلب تونقار زرگر.

این برای اولین بار است که در تاریخ ترکیه ژنرالهای ارشد بازنشسته روانه زندان می شوند .

همچنین بر اساس خبری از پایگاه خبری "سون سایفا" "عثمان گوربوز" در دادگاه ، به همکاری خود با یکی از ژنرالهای بازنشسته بازداشتی یعنی "ولی کوچوک" اعتراف کرده است .

فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها