گروه اقتصاد: با معامله بلوک 5/30 درصدی فولاد خوزستان طی 9 روز رقابت فشرده، بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس به ارزش 1360 میلیارد تومان به نام 2 فعال بخش خصوصی رقم خورد. بر اساس این گزارش ، پس از یک روند کم سابقه، دیروز 668 میلیون و 560 هزار سهم از سهام شرکت فولاد خوزستان متعلق به شرکت مادرتخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به صورت یکجا، نقد و اقساط (20درصد نقد و 80 درصد اقساط) در بازار سهام داد و ستد شد. این رقابت که از 27 خرداد ماه با قیمت پایه هر سهم 10 هزار و 942 ریال آغاز شده بود، دیروز به 20403 ریال رسید. این گزارش حاکی است در پایان ساعات معاملاتی 27 خرداد ماه قیمت هر سهم این بلوک با 4085 ریال افزایش( 3/37 درصد) به 15027 ریال رسید. در دومین روز رقابت قیمت 2985 ریال (9/19 درصد) افزایش یافت و به 18012 ریال رسید.
کد خبر: ۱۸۵۱۴۲
روز سوم رقابت هم قیمت از 18012 ریال به 18198 ریال رسید که 186 ریال ( 03/1 درصد) افزایش داشت. اول تیر ماه هم قیمت با افزایش اندک‌ 65 ریالی به 18263 ریال رسید. پنجمین روز رقابت هم قیمت روی عدد 18612 ریال متوقف شد تا نسبت به روز قبل از آن 349 ریال افزایش داشته باشد.

 روز ششم قیمت با 548 ریال افزایش عدد 19160 را ثبت کرد. روز هفتم نیز از 19160 به 19703 ریال رسید تا 543 ریال (8/2 درصد) افزایش یابد. هشتمین روز از این رقابت دنباله دار قیمت به 20402 ریال رسید که نسبت به روز قبل از آن 699 ریال (‌معادل 5/3 درصد) افزایش داشت. اما بالاخره دیروز قیمت هر سهم این بلوک به 20403 ریال رسید.

این در حالی است که به دلیل دنباله‌دار شدن رقابت و برای آنکه این ماراتن قبل از برگزاری مجمع سالانه به پایان برسد، توقف نماد این شرکت از پایان روز سه شنبه به پایان روز چهارشنبه موکول شد. اما روز چهارشنبه و در آخرین روز کاری هفته پیش نیز این رقابت به سرانجامی نرسید.

این نماد دیروز  به درخواست سهامدار عمده و سازمان خصوصی‌سازی جهت رقابت بر روی بلوک 5/30 درصدی باز ماند تا سرانجام این بلوک مشخص شود.

  به گزارش فارس، سازمان خصوصی‌سازی در حالی به وکالت از ایمیدرو بلوک 5/30 درصدی فولاد خوزستان را روز شنبه دو هفته پیش به قیمت پایه هر سهم 1092 عرضه کرده بود که این بلوک دیروز بعد از 9 روز رقابت بین 5 گروه از متقاضیان به قیمت پایه هر سهم 2040 تومان توسط بخش خصوصی و از طریق کارگزاری آگاه خریداری شد.

براساس این گزارش، ارزش این بلوک بالغ بر 1360 میلیارد تومان برآورد شد که با این معامله، بزرگ‌ترین معامله تاریخ 41 ساله بورس و سازمان خصوصی‌سازی به نام فولاد خوزستان به ثبت رسید.

خریداران این بلوک که موفق شدند از رقبایی چون صندوق بازنشستگی فولاد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و... پیشی ‌بگیرند، دو فولا‌د‌ساز فعال بخش خصوصی هستند. کارگزار خریدار بلوک 5/30 درصدی فولاد خوزستان هم با تایید این خبر گفت: این معامله شفاف‌ترین، رقابتی‌ترین و بزرگترین معامله تاریخ بازار سرمایه است. عباسعلی حقانی‌نسب در رابطه با معامله بلوک 5/30 درصدی فولاد خوزستان که دیروز در بازار اول بورس انجام شد، اظهار داشت: این معامله بعد از 9 روز رقابت فشرده و قبل از برگزاری مجمع سالیانه فولاد خوزستان انجام شد که توسط دو خریدار بخش خصوصی خریداری شد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من این معامله از شفاف‌ترین، رقابتی‌ترین و بزرگترین تاریخ معامله بورس است که به ارزش 1360 میلیارد تومان در تاریخ بازار سرمایه رقم خورد.

حقانی‌نسبت افزود:‌ صنعت فولاد با توجه به ظرفیت‌های کشور از لحاظ انرژی ارزان، منابع طبیعی و نیروی انسانی کارآمد و ارزان از جمله مزیت‌دارترین صنایع کشور است که می‌تواند در بین صنایع کشور حرف‌های زیادی داشته باشد.

این کارگزار خاطرنشان کرد: با توجه به ابهامات موجود در آینده و تغییرات احتمالی توسط دولت باید حمایت‌های لازم از این صنعت و دیگر صنایع پیشرو کشور به عمل آید.

حقانی‌نسب ادامه داد: خریدار این بلوک برآمده از بخش خصوصی به تمام معناست که باید توسط دولت حمایت شود تا حضور بخش خصوصی در صنعت فولاد و دیگر صنایع گسترش یابد.

حقانی‌نسب در پاسخ به این پرسش که با توجه به برگزاری مجمع سالیانه فولاد خوزستان در روز یکشنبه (امروز)‌ آیا مشکلی در بازبودن نماد این شرکت وجود نداشت، گفت: به دلیل رقابت متقاضیان و ادامه تقاضا برای خرید این بلوک نماد این شرکت امروز نیز باز بود تا این معامله انجام شود. وی گفت: بازبودن نماد معاملاتی فولاد خوزستان با توجه به برگزاری مجمع سالیانه مشکلی نداشت.

پایان واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی تا نیمه سال آینده در همین حال  سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی از اتمام واگذاری سهام شرکت‌های مهم و بزرگ دولتی تا نیمه سال آینده خبر داد.

حسین صمصامی در گفتگو با مهر از انجام کارهای مربوط به واگذاری سهام بانک‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی خبر داد و افزود: اقدامات مربوط به این واگذاری از سوی بورس و سایر دستگاه‌ها در حال انجام است.

سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی از آماده‌سازی سهام مخابرات برای واگذاری در بورس خبر داد و افزود: سهام مخابرات برای واگذاری در بورس مشکلی ندارد.

وی از اتمام واگذاری سهام شرکت‌های بزرگ و مهم دولتی تا نیمه سال آینده خبرداد و افزود: این در حالی است که قبل از ابلاغ قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، میزان واگذاری سهام شرکت‌های دولتی افزایش یافته است.

سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی، وظایف بزرگ و سنگینی را به عهده دارد.

صمصامی بر حضور مردم در اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید و تصریح کرد: حضور مردم در اجرای این اصل نیازمند فرهنگ‌سازی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها