دمکرات‌ها دربرابر خواسته‌های کاخ سفید کوتاه آمدند

چک سفید کنگره آمریکا برای ادامه جنگ‌

مجلس نمایندگان کنگره ایالات‌متحده اواخر هفته گذشته در تصمیمی قاطع و متفق‌القول به متمم بودجه 162 میلیارد دلاری درخواستی کاخ‌سفید برای تامین هزینه‌های جنگ‌های عراق و افغانستان و همچنین لایحه پیشنهادی دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور این کشور برای قانونمند شدن جاسوسی از شهروندان آمریکا رای مثبت داد. یک روز پس از این تصمیم بود که بوش در باغ گل‌سرخ کاخ سفید در برابر خبرنگاران حاضر شد تا از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان تحت سلطه دمکرات‌ها به دلیل حمایت از طرح‌هایی که به ادعای وی برای رویارویی با تروریسم بین‌‌المللی ضرورت دارند، تجلیل به عمل آورد او همراهی جهانی نمایندگان با کاخ سفید را نماد همگرایی همه جناح‌های سیاسی آمریکا برای مقابله با آنچه وی مخاطرات پیش رو آمریکا نامید، توصیف کرد.
کد خبر: ۱۸۳۹۲۶

قانونگذاران کنگره با تصویب بودجه 162 میلیارد دلاری درخواستی دولت بوش در واقع حتی قبل از آغاز بررسی بودجه سال 2009 میلادی هزینه‌های جنگ در عراق و افغانستان را تا پایان ماه ژوئن سال آینده میلادی تامین کردند.
این لایحه با رای قاطع جمهوریخواهان به علاوه همراهی 80 درصد دمکرات‌های مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

با این حال مجلس نمایندگان تحت سلطه دمکرات‌ها سعی کرد همزمان با تصویب پاره‌ای قوانین داخلی از جمله قانون امتیازات آموزشی برای سربازانی که در دو جنگ عراق  افغانستان شرکت می‌کنند، ‌افزایش مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری و گسترش دامنه معافیت‌های مالیاتی برای افراد کم‌درآمد مانع از تمرکز افکار عمومی بر همراهی دمکرات‌ها با کاخ‌سفید جمهوری‌خواه شود.

ناتوانی دمکرات‌ها برای مقاومت در برابر خواست کاخ‌سفید در زمینه تصویب بودجه متمم جنگ عراق به علاوه افزایش اختیارات نهادهای امنیتی برای استراق سمع مکالمات تلفنی و مراودات اینترنتی شهروندان آمریکایی متضمن این واقعیت بود که کاخ‌سفید به‌رغم نزدیک شدن روزهای پایانی دوران زمامداری بوش همچنان قدرت سیاسی قابل توجهی دارد.

پلوسی پس از تصویب لایحه بودجه مستمر جنگ طی اظهاراتی که بیشتر از سر استیصال بود ابراز امیدواری کرد این آخرین بار می‌باشد که مجلس نمایندگان بدون پیش‌شرط و بی‌آن‌که آینده جنگ مشخص باشد دلاری به ادامه منازعات مسلحانه در عراق و افغانستان اختصاص می‌دهد.

آنچه به همان اندازه تصویب بودجه درخواستی کاخ‌سفید برای ادامه جنگ در عراق و افغانستان عجیب بود موافقت قاطع اعضای مجلس نمایندگان با قانون نظارت بر شهروندان آمریکایی بود که با 293 رای مثبت در مقابل 129 رای منفی به تصویب رسید. در رای‌گیری برای این قانون 105 دمکرات از جمله شخص پلوسی به آن رای مثبت دادند.

این قانون به شرکت‌های مخابراتی که با نهادهای امنیتی آمریکا در زمینه فراهم آوردن زمینه استراق‌سمع مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی و افزایش نظارت بر مراودات اینترنتی آنها همکاری کنند مصونیت قضایی اعطا می‌کند.

این قانون متمم قانون نظارت دستگاه اطلاعاتی خارجی آمریکا مصوب سال 1978 میلادی موسوم به‌ FISA است و دایره اختیارات نهادهای امنیتی برای جاسوسی از مردم را گسترده‌تر می‌کند.

این قانون تنها به فاصله 24 ساعت پس از رایزنی کاخ‌سفید با رهبران دمکرات‌های کنگره و بدون‌ هیچ بحث‌وجدلی و حتی در غیاب جلسات بررسی مفاد آن به تصویب مجلس نمایندگان رسید. جالب آن که دمکرات‌ها برای تصویب این قانون اشتیاق و عجله بیشتری در قیاس با جمهوریخواهان نشان دادند.

اختیارات گسترده پیش‌بینی شده در قانون نظارت جدید علاوه بر ایجاد حاشیه امنیتی برای نهادهای امنیتی در واقع کاخ‌سفید را هم در برابر بسیاری از انتقادها و اتهامات مصون می‌کند. دولت و دستگاه‌های امنیتی تحت امرش طی‌ ماه‌های اخیر با حدود 40 مورد شکایت از جاسوسی از مردم مواجه شده بودند که می‌رفت تا به چالش حقوقی جدیدی برای کاخ‌سفید تبدیل شود.

یکی از مواردی که هیچ‌کس در بررسی علل همراهی دمکرات‌ها با جمهوریخواهان در روند تصویب قانون جدید استراق سمع به آن اشاره نکرد حمایت‌‌های سخاوتمندانه اخیر شرکت‌های مخابراتی بزرگ آمریکا از باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر سال‌جاری میلادی آمریکا بود. این شرکت‌ها طی هفته‌های اخیر 315 هزار دلار به کمیته انتخاباتی اوباما کمک کردند که 5 برابر کمک‌های آنان به کمیته انتخاباتی جان مک‌کین، رقیب جمهوریخواه اوباما بود.

هیچ نهادی در ایالات‌متحده به اندازه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از قانون جدید استراق‌سمع سود نمی‌برد. این آژانس که از دیرباز به جاسوسی از مردم آمریکا و استراق سمع مکالمات آنان متهم بوده‌ از این پس با خیال راحت و بی‌آن که در معرض اتهامات گوناگون باشد قادر به تحت نظر گرفتن تقریبا تمامی شهروندان آمریکا است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، از نهادهای غیردولتی حامی حقوق مدنی آمریکایی‌ها روز شنبه این هفته با انتشار بیانیه مصوبه اخیر مجلس نمایندگان را به مثابه چک سفیدی به نهادهای اطلاعاتی  امنیتی توصیف کرد. با این مصوبه نهادهای امنیتی حتی در صورت اعتراض و شکایت شهروندان و آغاز روند رسیدگی قضایی به پرونده باز هم قادر به ادامه دادن روند نظارت بر عملکرد شاکی خواهند بود.

دقیقا مشخص نیست چرا دمکرات‌ها به این مصوبه و قانون بودجه متمم جنگ‌های عراق و افغانستان رای دادند اما به نظر می‌رسد دمکرات‌ها تحت فشار شدید کاخ‌سفید که سعی دارد هرگونه مقاومتی در برابر ادامه اشغال عراق و افغانستان را عدم حمایت از ارتش آمریکا به‌تصویر بکشد از یکشو و تبلیغات جمهوریخواهان که مردم آمریکا را متقاعد کرده‌اند این کشور در معرض تهدید حملات جدید است از دگر سو راهی جز تن دادن دمکرات‌ها به خواسته‌‌های بوش برای تصویب این دو لایحه باقی نگذاشت.

رضا سادات‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها