گروه بین‌الملل: طرح شکواییه تعدادی از کارکنان شرکت آمریکاییKBR از شرکت‌های مقاطعه‌کار فعال در جنوب عراق که متهم به مخاطره افکندن سلامت کارکنان خود و قرار دادن آنها در معرض مواد شیمیایی خطرناک است بار دیگر رسوایی استفاده ارتش آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در روزهای آغازین جنگ عراق را در کانون توجه جهانیان قرار داد. روزنامه آمریکایی بوستون‌گلوب روز گذشته با اشاره به برگزاری نشست روز شنبه فراکسیون دمکرات‌ها در کنگره ایالات‌متحده برای بررسی شکوائیه تعدادی از کارکنان شرکت آمریکایی KBR که برای حفاظت از خطوط لوله نفتی عراق به خدمت گرفته شده بودند اما پس از مدتی علایم بیماری‌ای ناشناخته در آنها پدیدار شد پرونده سندروم [جنگ] خلیج‌فارس را بازگشایی کرد.
کد خبر: ۱۸۳۶۲۸

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بدون دلیل دچار خون‌دماغ می‌شوند، گاهی خون بالا می‌آورند و اندک‌اندک وضعیت جسمانی‌شان به قدری بد می‌شود که عملا زمینگیر می‌شوند. کسانی که دیروز برای شهادت دادن در برابر اعضای ارشد فراکسیون دمکرات‌ها به کپیتول‌‌هیل رفته بودند ادعا دارند شاهد ابتلای صدها نفر به این بیماری در تاسیسات تصفیه آب قارمت‌علی عراق در سال 2003 بوده‌اند.

تکذیب سندروم خلیج‌فارس‌

کافی است در اینترنت کلمه گوجه‌فرنگی به علاوه بصره را جستجو کنید. عکس‌های متعددی خواهید یافت که از رشد گونه‌ای غیرعادی از گوجه‌فرنگی در مناطق جنوبی عراق حکایت دارد.

به اعتقاد کارشناسان، رشد و نمو این گونه نامتعارف و غیرعادی ناشی از تاثیر انتشار غبار هسته‌ای رها شده از سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده است که ارتش آمریکا در یک ماه اول جنگ برای نابود کردن توان زرهی ارتش صدام به کار گرفت. رشد غیرعادی گیاهان، بالا رفتن نرخ ابتلا به سرطان در بین جمعیت بومی و ابتلای سربازان آمریکایی و انگلیسی به بیماری‌های ناشناخته که از آن تحت عنوان سندروم خلیج‌فارس یاد می‌شود تنها بخشی از تاثیرات مرگ‌آور سلاح‌های آمریکایی است که دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا با اصرار و پافشاری آنها را رد می‌کند.

مواد شیمیایی با تشعشع هسته‌ای؟

بایرن دورگان، سناتور دمکرات ایالت داکوتای شمالی که ریاست نشست روز شنبه را بر عهده داشت ابتلای سربازان و مقاطعه‌کاران آمریکایی به بیماری‌های ناشناخته را ناشی از قرار گرفتن آنها در معرض ماده سمی سدیم دی‌کرومات دانست.

اگرچه در عراق از این ماده به عنوان پوششی برای لوله‌هایی که آب را به حوزه‌های نفتی منتقل می‌کنند، استفاده می‌شود اما با توجه به شیوع سرطان و بیماری‌های پوستی نامتعارف و رشد غیرعادی گیاهان در سایر جاهای عراق نمی‌توان همه این موارد را به این ماده نسبت داد و دولت آمریکا دیر یا زود باید نقش خود را در بروز بیماری‌های ناشناخته در عراق بپذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها