امروزه خیلی می‌شنویم که فلانی که خوشا به سعادتش جراحی‌اش را به روش لاپاروسکوپی انجام داده است. چیزی که متاسفانه مثل خیلی چیزهای دیگر دارد به مد و عامل پز دادن و چشم ‌و همچشمی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۸۱۴۶۱

«لاپار» یعنی جدار شکم و لاپاروسکوپی یعنی دیدن اعضای داخلی از خلال جدار شکم برای تشخیص یا درمان. فرقش با جراحی معمولی شکم (لاپاروتومی) این است که به‌‌جای بریدن از بیخ‌ تا بیخ، فقط چند تا سوراخ روی شکم ایجاد می‌کنند تا از این طریق، ابزارهای میله‌ای یا لوله‌ای‌شکل وارد شود. با این ابزارها می‌شود داخل شکم را دید، گاز داخل شکم کرد (تا اعضای داخلی از هم جدا شوند و کار آسان‌تر شود)، نور انداخت، اعضا را نگه داشت، نمونه برداشت و جراحی کرد.

حسن لاپاروسکوپی این است که جایش کمتر می‌ماند، مریض زودتر مرخص می‌شود و چون بعد از عمل درد و ناراحتی کمتری دارد زودتر به زندگی عادی برمی‌گردد. عیبش این است که گران‌تر است، اورژانسی نمی‌شود، شاید همه جراح‌ها در موردش تبحر نداشته باشند و همه جراحی‌ها را هم نمی‌شود «لاپاروسکوپیک» انجام داد. مثلا از جراحی کیسه‌صفرا، آپاندیس و فتق گرفته تا رحم و تخمدان و درمان ناباروری را می‌شود؛ ولی جراحی‌های خیلی گنده یا حساس مثل جراحی سرطان را نمی‌شود!

بهترین راه تصمیم‌گیری بین لاپاروسکوپی و جراحی معمولی این است که از جراحتان بخواهید مزایا و معایب هر کدام را در مورد شما توضیح دهد و کمک کند تا تصمیمتان را بگیرید.

دکتر یاسر مالی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها