کد خبر: ۱۸۰۴۸۰

استرس بیش از اندازه: از زمان غارنشین‌ها به بعد، رفته رفته استرس در انسان‌ها افزایش پیدا کرد. همان‌طور که می‌دانید استرس، واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش داده و
به طور کلی احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کند. یکی از استادان روان‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا ثابت کرده است که استرس بیش از اندازه روی تک تک سلول‌ها تاثیر سوء می‌گذارد و باعث می‌شود پیش از این که سلول‌ها به رشد کامل برسند، پیر شوند. این امر تا حد بسیار زیادی سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و منجر به تضعیف آن می‌شود. به عنوان مثال، مادرانی که فرزندانشان به نحوی دچار بیماری هستند، تحت فشار بیش از حدی قرار می‌گیرند. پیری زودرس یک مشخصه کاملا بدیهی در این قبیل افراد است. راه‌حل چیست؟ کارشناسان معتقدند: بیش از هر چیز باید این مشکل را قبول کنید و علائم آن را با خود تحلیل و بررسی کنید. تپش قلب و تعرق از نمونه‌های بارز این بیماری هستند. یک راه‌حل سریع و مفید، تنفس عمیق است. از نظر پزشکی این نوع تنفس دیافراگمی نامیده می‌شود، اما راه‌حل مشکل‌تر، زمان است که در برنامه خود، وقتی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که استرس شما را کاهش می‌دهند.

تحرک بسیار کم: کم تحرکی یکی از مشکلاتی است که بیشتر انسان‌ها به آن مبتلا هستند. حتی افزایش میزان کمی فعالیت می‌تواند عمر شما را طولانی‌تر کند، از اضافه وزن جلوگیری می‌کند، استرس را کاهش داده و در برخی موارد از ابتلا به آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند. فقط باید تصمیم بگیرید که کمی فعال‌تر از گذشته باشید. می‌توانید اتومبیل خود را کمی دورتر از محل کار خود پارک کنید و به جای استفاده از آسانسور از پله بالا بروید. زمانی که به انجام این کارها عادت کردید، آنگاه می‌توانید نرمش و ورزش را شروع کنید و طبق دستور سازمان کنترل بیماری‌های فراگیر برنامه خود را دنبال کنید. این سازمان به تمام افراد پیشنهاد می‌کند تا در حدود 30 دقیقه و یا بیشتر در طول روز پیاده‌روی کنید.

مصرف بیش از اندازه چربی‌های اشباع شده: چربی‌های اشباع‌شده که در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و کره به وفور یافت می‌شوند می‌توانند میزان کلسترول نهایی خون را افزایش داده و شما را مستقیما به سمت بیماری‌های قلبی هدایت کند. از رژیم غذایی تک اشباعی نظیر روغن زیتون و بادام زمینی و همچنین انواع غیراشباع شده آن مانند روغن‌های گیاهی و ذرت استفاده کنید. هر چند با استفاده از رژیم و شیوه غذایی مدیترانه‌ای ممکن است وزن شما کاهش نیابد، اما حداقل سلامت بدن تضمین خواهد شد. افراد باید میزان مصرف چربی‌های اشباع شده خود در طول یک روز را به رقمی حدود 10 درصد و یا پایین‌تر از آن برسانند.

سیگار کشیدن: اکثر مردم جهان به سیگار کشیدن عادت دارند. به جای کشیدن سیگار می‌توانید قرص‌های نیکوتین‌دار که امروزه به عنوان جایگزین مناسبی برای سیگار به شمار می‌روند، استفاده کنید.  با این کار خطر ابتلا به سرطان و پیری زودرس را تا حد بسیار زیادی کاهش داده‌اید. مطالعات نشان داده، افرادی که برای ترک سیگار ازآدامس‌های نیکوتین‌دار و سایر جایگزین‌ها استفاده می‌کردند، خیلی راحت‌تر از افرادی که فقط با اتکا به اراده، قصد ترک سیگار را داشتند، موفق شدند.

تنفس هوای آلوده: نفس کشیدن در هوای آلوده منجر به سرفه، سوزش چشم‌ها، آسم و سایر بیماری‌های تنفسی می‌شود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که آلودگی هوا بالای حد هشداردهنده می‌رسد از خانه خارج نشوید.

قرار گرفتن بیش از اندازه در نور خورشید: هر ساله بیش از یک میلیون نفر متوجه می‌شوند که مبتلا به سرطان پوست شده‌اند. تعدادی نیز مبتلا به حادترین حالت این بیماری یعنی همان «ملانوما» شده و به کام مرگ فرو می‌روند. باید تا آنجا که می‌توانید از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و از کرم‌های ضدآفتابی با درجه مقاومت حداقل 15 استفاده کنید. با این کار هم از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کنید و هم از بروز چین و چروک پوست.

کم‌خوابی: در زمان‌های قدیم کم‌خوابی نوعی علامت افتخار به شمار می‌رفت؛ اما امروزه همه می‌دانند که کمبود خواب سبب بروز چاقی، دیابت، فشار خون و مشکلات حافظه می‌شود. این علائم حتی در جوانان و نوجوانان نیز قابل مشاهده است. اتاق خواب خود را پاکسازی کنید تا تبدیل به بهترین مکان برای خوابیدن شود. تلویزیون و سایر وسایلی که به نحوی حواس شما را پرت می‌کنند، از آنجا دور نگه دارید، از پرده‌هایی استفاده کنید که اندکی تیره‌تر هستند تا نور اتاق کم شده و تاریک‌تر شود.

اضافه وزن: چاقی بیش از اندازه خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی سرطان را افزایش می‌دهد. این امر در حالی است که نیمی از مردم جهان چاق هستند. محققان معتقدند که توانایی در حفظ رژیم غذایی، خیلی مهمتر از نوع رژیم است. دانشمندان چندین رژیم غذایی مختلف را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه تحقیقات خود را به چاپ رساندند. پژوهش‌های آنها حاکی از این امر بود که در میان افرادی که رژیم گرفته بودند، آنهایی موفق به کاهش وزن شدند که بیشترین زمان ممکن رژیم را رعایت کرده بودند. بنابراین رمز موفقیت این است؛ رژیمی انتخاب کنید که مطابق با شیوه‌ زندگی‌تان بوده و احتمال حفظ آن بیشتر باشد.

مصرف شکر فراوان: مصرف بیش از حد شکر، باعث بروز چاقی و احتمالا بیماری‌های قلبی می‌شود. در یک رژیم غذایی 2200 کالری، می‌بایست میزان مصرف افزودنی‌های شیرین که در اسنک‌ها و شیرینی‌‌جات به‌وفور یافت می‌شود، به 12 قاشق چایخوری در طول روز کاهش پیدا کند. مصرف شکر در روز در حدود 31 قاشق برای هر فرد تخمین زده شده است. برای کاهش این مقدار باید از میوه‌ها و سبزیجات شیرین استفاده کنید تا میل شما به شیرینی‌جات کاهش پیدا کند. برچسب روی محصولات مختلف غذایی را بدقت بررسی کنید تا میزان شکر مصرفی را به حداقل برسانید.

 رزیتا شاهرخ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها