رییس سازمان ملی جوانان:

ازدواج موقت باید ترویج شود

رییس سازمان ملی جوانان با تاکید بر این که این سازمان طرفدار ازدواج موقت، به مفهوم بودن مقدمه‌ای برای ازدواج دائم است، ازدواج موقت را عاملی برای زمینه‌سازی شرعی شناسایی زوجین برشمرد و با تاکید بر این که انجام ازدواج موقت باید تسهیل شود، خاطرنشان کرد : فرصت برای نامزدی مشروع جوانان باید بیش از گذشته فراهم شود.
کد خبر: ۱۷۷۳۵۷

به گزارش ایسنا ، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری صبح روز یکشنبه در یک نشست خبری، افزود: ازدواج موقت به آن مفهومی که در نظر مردم است، ربطی به جوانان ندارد و ما هم کاری با آن نداریم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر صیغه محرمیت و ازدواج موقت به صورت غیررسمی و در خود خانواده‌ها انجام می‌شود و عرف است ، تصریح کرد: این امر باید گسترش پیدا کند.

رییس سازمان ملی جوانان اذعان کرد: منظور آقای وزیر کشور سابق هم همان ازدواج موقت مربوط به جوانان بود و مشروعیت بخشیدن به دوستی‌های پیش از ازدواج که بر سر آن، آن همه جنجال شد، چون ظاهرا ازدواج موقت در جامعه منحصر به ازدواج بزرگ‌ترهاست.

حاج علی اکبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر علت فقدان همکاری مناسب سازمان ملی جوانان با وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دوستان در آموزش و پرورش مدعی هستند که برای فعالیت‌های جوانانه بودجه کافی ندارند و البته این هم شاید به مشکلات ساختاری آن‌ها برگردد؛ در هر حال این بخش همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته و این در حالیست که آموزش و پرورش بهترین جایگاه برای بهینه سازی اوقات فراغت جوانان است.

سن مناسب ازدواج دختران بین 15 تا 20 سال

وی با بیان این که برای ازدواج جوانان باید تسهیلات بیشتری قایل شد، تاخیر از سن مناسب و به هنگام ازدواج را از اصلی‌ترین عوامل بی میلی به ازدواج دانست و اعلام کرد: طبق ارزیابی‌ها سن مناسب ازدواج برای دختران بین 15 تا 20 سال است که البته حدود 50 درصد ازدواج‌های دختران نیز زیر 20 سال انجام می‌شود.

رییس سازمان ملی جوانان در مورد برنامه‌های این سازمان برای اشتغالزایی جوانان نیز گفت: برنامه ملی اشتغال جوانان جزو برنامه‌های ماست، البته وزارت کار در این زمینه به رسمیت شناخته می‌شود و قرار است، این برنامه نیز با محوریت این سازمان انجام شود.

وی در مورد اقدامات انجام شده سازمان در زمینه بهینه‌سازی خدمت وظیفه جوانان، عنوان کرد: این سازمان با اجازه مقام معظم رهبری بررسی‌های خود را انجام داد که نتایج آن‌ها در قالب یک بسته پیشنهادی در زمینه ارتقای هویت و مهارتی جوانان در طول خدمت وظیفه به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه شده و بررسی بیشتر این بسته با برگزاری جلسات تخصصی مشترک در حال جریان است.

رییس سازمان ملی جوانان در پاسخ به عملکرد مجلس هفتم در زمینه امور جوانان نیز، تصریح کرد: مصوبات مجلس شورای اسلامی در زمینه امور مربوط به جوانان بررسی و نتایج به خود نمایندگان منعکس شد که جمع‌بندی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که مصوبات مربوط به جوانان با 26 درصد نسبت به شکل مستقیم و غیرمستقیم، درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده است.

حضور بسیاری از جوانان در زندان‌ها دلایل کافی ندارد

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی جوانان بزهکار، با بیان این که این سازمان برای انجام مطالعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی نوپدید جوانان و جوانان زندانی با سازمان بهزیستی همکاری می‌کند،‌ تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان زندان‌ها در زمینه انجام مطالعات مربوط به ریشه‌های آسیب‌های جوانان و تصویب چگونگی فضای زندان‌های برای جوانان در حوزه‌های فراغتی و مهارتی امضا شده است.

حاج علی اکبری  از تشکیل کارگروهی تخصصی برای بررسی و اصلاح قوانین مربوط به زندانی کردن جوانان نیز خبر داد و توضیح داد: حضور بسیاری از جوانان در زندان‌ها دلایل کافی ندارد.

وی در مورد موضوعات مطرح شده در زمینه انحلال سازمان ملی جوانان نیز این گونه تشریح کرد: آقای خادم به عنوان یکی از نمایندگان مجلس هفتم، نظر شخصی خود را داد که البته طبق گفته ایشان، این نظر شخصی در مورد ادغام بوده است، نه انحلال؛ در هر صورت این بحث اصلا در مجلس شورای اسلامی مطرح نبوده و نیست.

رییس سازمان ملی جوانان در مورد علت شناخته شده نبودن اقدامات سازمان ملی جوانان، اعلام کرد: علت، جنس فعالیت‌های ماست که حالت پشت صحنه دارد و به هماهنگی‌ها و رایزن‌یها محدود می‌شود؛ به هر حال این اقدامات محسوس نیست و کمتر شناخته شده است.

وی در مورد برنامه‌های سازمان ملی جوانان در زمینه ارتقای سلامت جوانان نیز اظهار کرد: کار اصلی تدوین برنامه ملی ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جوانان که بر عهده سازمان ملی جوانان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود انجام و بخش مربوط به سازمان ملی جوانان خیلی پیش از این به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، البته ما معتقدیم در تدوین هر برنامه، اگر دستگاه اصلی مسوول حضور فعال نداشته باشد، کار به صورت مطلوب پیش نخواهد رفت.

حاج علی اکبری با بیان این که برنامه جامع ملی ارتقای سلامت جوانان به تصویب و اجرا خواهد رسید، به تصویب بخش مشاوره در این برنامه نیز اشاره و اذعان کرد: امسال شورای هماهنگی مراکز مشاوره جوانان دایر خواهد شد، البته ما تاکنون منتظر بودیم که مدعیان تولیت این شورا در این زمینه اقدام کنند که متاسفانه اقدامی نشد.

وی از طراحی تاسیس مراکز جامع مشاوره جوانان نیز خبر داد و در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر نحوه تعامل سازمان ملی جوانان با ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه حل معضلات اعتیاد جوانان، خاطر نشان کرد: این سازمان عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست، البته خواستار عضویت خود شده‌ایم و مشتاقیم که عضو شویم؛ تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه برای تقویت برنامه‌ها پیش‌بینی شده است، البته ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اخیرا فعالیت جدی‌تر در این حوزه نشان داده است.

رییس سازمان ملی جوانان با بیان این که در زمینه وضعیت اعتیاد جوانان به مواد مخدر و روانگردان‌ها بررسی‌های میدانی انجام شده است، یادآورشد: برخی بررسی‌ها در حوزه اعتیاد جوانان، قابل ارائه به افکار عمومی نیست و باید در اختیار خود دستگاه‌های مسوول قرار گیرد.

اوقات فراغت، اولویت دارد بر اعتیاد و بزهکاری و ...

وی به بررسی نتایج طرح ارتقای امنیت اجتماعی در حوزه جوانان نیز اشاره و تصریح کرد: هیچ یک از این حوزه‌ها مهم‌تر از اوقات فراغت جوانان نیست، زیرا جلوگیری از فراغت‌های سرگردان جوانان، بسیاری از آسیب‌ها را می‌کاهد.

حاج علی اکبری همچنین به این موضوع که از 25 میلیون جوان کشور، 15 میلیون تحت پوشش سازمان ملی جوانان به این مفهوم که در شبکه‌های اجتماعی عضویت داشته باشند، نیستند نیز اشاره کرد.

حاج علی اکبری با تاکید بر این که نقش سازمان ملی جوانان هم چنان به رغم فشارهای برخی به ورطه کارهای کوچک سقوط نکرده است، گسترش چتر ساماندهی اجتماعی جوانان، نهادینه‌سازی در مدیریت کشور ، تقویت نگاه رنگین کمانی به جوانان، تحت پوشش بردن همه مسایل مجموع جوانان و تمرکز بر موضوعاتی که بی ‌رپرست هستند، از جمله هویت، ازدواج، اوقات فراغت و تشکل‌های جوانان را از محورهای اصلی برنامه‌ای سازمان ملی جوانان خواند و اذعان کرد: ما اقتضائات جوانان ایرانی و هیجانات آن‌ها را به رسمیت می شناسیم و مدافع آن‌ها هستیم.

وی اعتبار امسال سازمان ملی جوانان را 280 میلیارد ریال دانست و اعلام کرد: 28 میلیارد ریال از این اعتبار به پژوهش‌های کاربردی، 82 میلیارد ریال به ارتقای توانایی‌های جوانان، 35 میلیارد ریال به حمایت از اوقات فراغت ، 37 میلیارد ریال به حمایت از تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی جوانان، 70 میلیارد ریال به ارتقای فرهنگ و هویت دینی و 35 میلیارد ریال نیز به ساماندهی ازدواج جوانان اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان ملی جوانان از ابلاغ اخیر پست‌های استانی و تثبیت جایگاه سازمان در استان‌ها خبر داد و با بیان این که ستاد ساماندهی امور جوانان در سطح ملی و استانی تشکیل شده، به تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های جوانان در سال گذشته نیز اشاره و اعلام کرد: برنامه عملی اوقات فراغت و ازدواج جوانان در شورای عالی جوانان به تصویب رسید و برنامه‌های هویت‌سازی، حمایت از تشکل‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جوانان نیز در اولویت تصویب قرار دارند و علاوه بر این، اصلاح ساختار و تدوین آیین‌نامه توانمندسازی نهادهای دولتی در زمینه رسیدگی به امور جوانان نیز تا 40 درصد پیشرفت داشته است.

وی به توجه به برنامه‌های فرابخشی از جمله تدوین سیاست‌ها و احکام قانونی مربوط به جوانان در برنامه پنجم توسعه نیز اشاره کرد و با تاکید بر این که برنامه‌های فرابخشی، نیاز به ضمانت اجرایی دارد، از افزایش سه برابری اعتبار مطالعات مربوط به جوانان برای انجام پیمایش ملی ترسیم سیمای وضعیت جوانان کشور خبر داد و یادآورشد: سامانه بانک اطلاعات جامع جوانان با رویکردی نسبت به 10 سال گذشته در حال راه‌اندازی است که این سامانه در مورد ازدواج و اوقات فراغت جوانان پیشرفت کاری داشته است.

دایر شدن رشته مطالعات جوانان در حوزه و دانشگاه

حاج علی اکبری از انجام بیش از 127 طرح پژوهشی، حمایت از 125 پایان نامه تحصیلی و گسترش مراکز مطالعات جوانان در دانشگاه‌ها به 11 مرکز نیز خبر داد و با اشاره به دایر شدن رشته مطالعات جوانان در دانشگاه تهران و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری برای گسترش دانشکده‌های پوشش دهنده این رشته، بیان کرد: رشته مطالعات جوانان در حوزه علمیه نیز در حال دایر شدن است که امیدواریم امسال دانشجو بپذیرد.

وی به حضور نمایندگان 19 دستگاه کشور در ستاد ساماندهی امور جوانان نیز اشاره کرد و با اعلام خبر تشکیل این ستادها در همه استان‌های کشور به ریاست استانداران و تصویب 380 مصوبه کیفی از 600 مصوبه استانی در این کمیته‌ها، تصریح کرد: همه دستگاه‌های کشور باید به کمیته جوانان مجهز شوند که البته تاکنون تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد امام خمینی (ره) در این زمینه اقدام کرده‌اند.

رییس سازمان ملی جوانان، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش و بسیج را به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم دستگاه‌ها در زمینه حضور فعال در ستاد ساماندهی امور جوانان و پیگیری مصوبات ستاد، اعلام کرد و با بیان این که وزارت کشور در آخر این فهرست قرار می‌گیرد، استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد، خوزستان، ایلام را نیز به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم از نظر موفقیت در پیگیری امور جوانان عنوان و اظهار کرد: کرمانشاه و قزوین در آخر این فهرست قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این که 48 درصد مصوبات ستادهای ساماندهی امور جوانان مربوط به اوقات فراغت و 38 درصد آن‌ها مربوط به ازدواج جوانان است، به تصویب 12 اولویت فرهنگی ازدواج در شورای عالی جوانان، تدوین برنامه‌های اوقات فراغت جوانان در سطح کشوری و همچنین ابلاغ دستورالعمل‌ اجرایی اوقات فراغت جوانان به استان‌ها نیز اشاره و اضافه کرد: آیین‌نامه اجرایی تسهیل ازدواج جوانان تدوین شده و در نوبت تصویب در دولت قرار دارد.

حاج علی اکبری تشکیل نمایشگاه‌های اوقات فراغت جوانان در دوسوم استان‌های کشور را رویکرد نوآورانه امسال سازمان ملی جوانان خواند و با بیان این که با توجه به قرار داشتن در آستانه تدوین برنامه پنجم توسعه کشور، برای مشارکت جوانان نخبه در تدوین این برنامه اعلام فراخوان شده است، خاطر نشان کرد: امسال هوشیارسازی گروه‌های مرجع مانند اساتید دانشگاه، حوزویان و مبلغان و همچنان مسوولان عالی کشور نسبت به امور ازدواج جوانان هدفگذاری شده است.

اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار به امور جوانان

وی از حمایت از اعزام 10 هزار زوج جوان در سال جاری به مشهد به عنوان پایگاه ویژه پیوندهای آسمانی و اجرای مسابقه بین آن‌ها در زمینه بسته‌های فرهنگی که بین آن‌ها توزیع می‌شود و همچنین برگزاری جشنواره ویژه معرفی برترین تولیدات فرهنگی و هنری دستگاه‌ها در زمینه ازدواج نیز خبر داد.

رییس سازمان ملی جوانان به صدور اعتبارنامه برای 3458 سمن در سطح کشور نیز اشاره کرد و با عنوان این مطلب که سمن‌های اعتقادی و مذهبی با 269 مجموعه، سمن‌های علمی و پژوهشی با 165 مجموعه و سمن‌های ادبی با 67 مجموعه به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم سمن‌ها را تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: سال گذشته مصوبه‌ای از دولت مبنی بر اختصاص اعتباری مجزا از سوی استان‌ها به حمایت از اوقات فراغت جوانان گرفته شد که بر اساس آن هر استان به طور متوسط 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود این اعتبار امسال در هر استان به 300 میلیون تومان برسد.

وی به پیش‌بینی روز اول ذیحجه به عنوان روز ملی «ازدواج جوانان» نیز اشاره کرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها