مو نقش بسیار عمده‌ای در زیبایی ظاهری انسان دارد. برای داشتن موهای زیبا و سالم مراقبت آگاهانه و اتخاذ روش‌های صحیح ضرورت دارد. الف - برس و شانه زدن موها: روزانه 2، 3 بار برس یا شانه زدن مو کافی است. از این بیشتر کشش وارده بر مو در درازمدت سبب آسیب به مو می‌شود (مثل‌موخوره، شکسته شدن و گاهی کم‌پشتی موها)‌. قبلا معتقد بودند که برس زدن میزان جریان خون رسیده به مو را زیاد کرده و مفید است، ولی در حال حاضر این مطلب رد شده است.
کد خبر: ۱۷۶۶۶۲

 تبلیغاتی که در مورد برخی انواع شانه‌ها وجود دارد (مثل شانه لیزری، افزایش رشد موها با برس مخصوص یا شانه با طب سوزنی)‌ کذب محض است. بهتر است از شانه یا برسی استفاده شود که تولید الکتریسیته ساکن نکند (شانه یا برس فلزی نوک تیز خوب نیست)‌. نوک دندانه‌های شانه بایستی گرد و عریض و اتصال بین دندانه‌ها درست در مرکز هر دندانه بوده و همچنین فواصل دندانه‌ها متناسب و جنس آنها انعطاف‌پذیر و نرم باشد (شانه‌های چوبی خوب نیستند)‌ از برس زدن موهای خیس خودداری کنید.

ب - نرم‌کننده‌های مو، ژل، سدر، کتیرا و غیره: انواع ژل و کتیرا برای حالت دادن به موها به طور وسیع استفاده می‌شود. استفاده از اینها مزیت فوق‌العاده‌ای ندارد، ولی گاهی ممکن است مضر باشند. بهتر است ژل (بخصوص آنهایی که مارک مشخصی ندارند و کشور سازنده‌شان معلوم نیست)‌ را خیلی کم (حداکثر هفته‌ای یکی، دو بار)‌ استفاده کنید.

نرم‌کننده‌ها از طریق کاهش الکتریسیته ساکن در موها باعث خوش‌حالت شدن موها می‌شوند. البته این مواد فقط نرم‌کننده بوده و هیچ تاثیری در رشد موها ندارند. تمامی کارهایی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود (مثل صاف کردن موها با دستگاه‌، بابلیس، مش کردن، تافت زدن، مجعد کردن و مدل‌های مختلف مو با دستگاه)‌ بالقوه می‌توانند آسیب‌های جدی و برگشت‌ناپذیر به موها وارد کنند بخصوص اگر به طرز صحیح انجام نشده یا با فاصله زمانی کوتاه و به طور مکرر استفاده شوند.

ج - خشک کردن و حالت دادن به موها: برای خشک کردن موها پس از استحمام بهتر است اجازه دهید آنها به حالت طبیعی خشک شده و در صورت استفاده از حوله آن را فقط بر موها فشار داده و از مالش شدید اکیدا خودداری کنید.
سشوار کردن در صورتی که از باد خیلی داغ استفاده نشود، فاصله مناسب دستگاه با موها رعایت شود (فاصله سشوار از موها نباید کمتر از 20 سانتیمتر باشد)‌ و استفاده از آن بشرطی که از هفته‌ای یکی‌، دو بار تجاوز نکند، ممانعتی ندارد. یادتان باشد که نباید تا خشک شدن کامل موها سشوار کردن را ادامه دهید. در هنگام خشک کردن موهای خیس از برس زدن خشن آنها خودداری کنید (بهتر است در این مواقع اصلا برس یا شانه زده نشده و از حرکات انگشتان برای حالت دادن به موها استفاده شود.)

دکتر علی وفایی
متخصص پوست و مو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها