چلـسی - منچستــریـونایتـد

متفقین در قلب روسیه

پس از روشن شدن تکلیف قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر منچستریونایتد و چلسی رقابت‌شان را این بار در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا ادامه می‌دهند. دو تیم چهارشنبه شب در ورزشگاه «لوژنیکی» شهر مسکو نخستین فینال تمام انگلیسی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۱۷۶۲۵۵

به گزارش ایسنا ، منچستریونایتد نه تنها در لیگ برتر انگلیس عنوان قهرمانی را از آن خود کرده‌، بلکه می خواهد سومین جام قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را نیز از آن خود کند. شیاطین سرخ در آخرین هفته از رقابت‌های لیگ برتر2 بر صفر ویگان را شکست دادند، تا با توجه به تساوی یک بر یک چلسی برابر بولتون قهرمان جزیره باشند.

درست 50 سال پس از سانحه‌ تراژیک هوایی که در آن 8 بازیکن منچستریونایتد به مربیگری سر «مت بازبی» در مونیخ جان خود را از دست دادند، پیروزی در لیگ قهرمانان برای منچستریونایتد بدون تردید اهمیت و جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. باشگاه منچستر تاکنون دو بار در سال‌های 1968 و 1999 توانسته است قهرمان معتبرترین رقابت باشگاهی در اروپا و شاید هم در جهان بشود.

چلسی در این میان امیدوار است پس از ناکامی در لیگ برتر بتواند با نخستین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا از شیاطین سرخ انتقام بگیرد. برای رومان آبراموویچ، مالک روس باشگاه چلسی، مسکو بدون تردید مکانی بسیار شناخته شده به شمار می‌آید.

 آمارها:

هواداران آبی‌های لندن به این موضوع امید بسته اند که تیم آنها درست سی و هفت سال پیش یعنی 21 مه 1971 توانسته است نخستین جام اروپایی‌اش را از آن خود کند. در دیدار پایانی جام در جام باشگاه‌های اروپا که میان قهرمانان جام حذفی کشورها انجام می‌شد،‌ آنها با شکست رئال مادرید قهرمانی در اروپا را جشن گرفتند.

علاوه بر این لندنی‌ها می‌توانند این موضوع را به رخ حریف بکشند که در دو فینالی که تاکنون میان تیم‌هایی از لیگ یک کشور انجام شده است، تیمی برنده از میدان بیرون آمده که در لیگ داخلی ناکام بوده و از جایگاه پایین‌تری برخوردار بوده است. رئال مادرید در سال 2000 برابر والنسیا و میلان در سال 2003 برابر یوونتوس برگزار کننده دیدار پایانی میان تیم‌هایی از یک کشور بوده‌اند.

آبی‌ها چنانچه در مسکو پیروز نشوند، پس از سال 2004-2003 نخستین فصل را بدون عنوان قهرمانی به پایان برده‌اند. صرف‌نظر از آن که چه تیمی در دیدار پایانی برنده از میدان خارج شود ،‌ این موضوع قطعی است که تیمی انگلیسی برای یازدهمین بار عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را از آن خود خواهد کرد. به این ترتیب تیم های انگلیسی‌ با رقیبان ایتالیایی‌ و اسپانیایی‌ در تعداد قهرمانی‌ برابر خواهند شد، که تاکنون بیشترین قهرمانی در این رقابت‌ها را از آن خود کرده‌اند.

10 باشگاهی انگلیسی که تاکنون قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده اند، عبارتند از:

منچستریونایتد (1968)

لیورپول (1977)

لیورپول (1978)

ناتینگهام فارست (1979)

ناتینگهام فارست (1980)

لیورپول (1981)

آستون ویلا (1982)

لیورپول (1984)

منچستریونایتد (1999)

لیورپول (2005)

چنانچه رایان گیگز در دیدار پایانی در مسکو به میدان برود، رکورد 758 بازی برای منچستریونایتد را که در اختیار سر«بابی  چارلتون» است،‌ خواهد شکست. گیگز با حضور در دیدار برابر ویگان و گلزنی در آن بازی به آمار تعداد بازی‌های بابی چارلتون برای منچستریونایتد رسید.

سرآلکس فرگوسن در صورت پیروزی شاگردانش می‌تواند تنها مربی‌ای باشد که در خلال طولانی‌ترین فاصله زمانی قهرمانی در رقابتی اروپایی را از آن خود کرده است.

او 25 سال پیش همراه با آبردین اسکاتلند قهرمان جام در جام باشگاه‌های اروپا شد. نفر بعد در این فهرست «اسون گوران اریکسون» خواهد بود که در سال 1982 همراه با «گوته بورگ» سوئد قهرمان جام یوفا شد و هفده سال بعد با لاتزیو قهرمانی جام در جام باشگاه‌های اروپا را بدست آورد.

فرگوسن پس از جشن قهرمانی در نوکمپ در سال 1999 که با پیروزی برابر بایرن مونیخ رقم خورد، با قهرمانی در فینال مسکو می‌تواند شانزدهمین عضو گروه مربیانی باشد که در لیگ قهرمانان اروپا بیش از یک بار قهرمان شده‌اند.

فهرست 14 مربی که دو بار قهرمان اروپا شده‌اند، عبارتست از:

خوزه ویالونگا (1957-1956) ، لوئیس آنتونیو کارنیلیا (1959-1958) ، بلا گوتمان (1962-1961) ، هلنیو هره‌را (1965-1964) ، میگوئل مونیز (1966-1960) ، نرئو روکو (1969-1963) ، اشتفان کواچ (1973-1972) ، دتمار کرامر (1976-1975) ، برایان کلاف (1980-1979) ، ارنست هاپل (1983-1970) ، آریگو ساچی (1990-1989) ، اوتمار هیتسفلد (2001-1997) ، ویسنته دل بوسکه (2002-2000) و کارلو آنجلوتی (2007-2003)

«باب پیسلی» ، سرمربی انگلیسی تنها مربی‌ای است که 3 بار توانسته است در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی برسد. او در سال‌های 1978، 1977 و 1981 با لیورپول به این مهم دست یافت.

«هاپل» در این فهرست در طولانی‌ترین فاصله زمانی قهرمانی‌هایش را ثبت کرده است. میان نخستین و آخرین قهرمانی او با «فاینورد» و «هامبورگ» 13 سال فاصله وجود داشت.

سرآلکس فرگوسن با 66 سال سن می‌تواند دومین مربی مسنی باشد که تیمی را در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسانده است.

«ریموند گوتالس» ، سرمربی بلژیکی پیرترین مربی‌ای است که در لیگ قهرمانان اروپا تیمش را به قهرمانی رسانده است. او در سال 1993 زمانی که هدایت المپیک مارسی را برعهده داشت و با پیروزی بر میلان قهرمان اروپا شد 71 سال و 232 روز سن داشت.

10بازیکن این جام را با دو باشگاه مختلف برده‌اند. 6 بازیکن حاضر در دیدار پایانی فصل جاری با پیروزی می‌توانند به این مهم برسند:

- ادوین فان درسار، سنگربان هلندی منچستریونایتد با پیراهن «آژاکس» در سال 1995 قهرمان اروپا شد. او یک سال بعد در دیدار پایانی مغلوب یوونتوس شد.

- اوون هارگریوز، همبازی او در سال 2001 با بایرن مونیخ جام قهرمانی را بالای سر برد.

- ریکاردو کاروالیو و پائولو فریرا مدافعان چلسی در سال 2004 با پورتو برابر موناکو پیروز شدند و به قهرمانی رسیدند. «پاتریس اورا» از منچستریونایتد هم در آن تیم پورتو حضور داشت.

- آندری شوچنکو در سال 2003 در فینال اولدترافورد در ضربه‌های پنالتی زننده پنالتی سرنوشت‌ساز میلان برابر یوونتوس بود. او دو سال بعد با میلان در ضربه‌های پنالتی برابر لیورپول شکست خورد.

- کلود ماکلله درسال 2002 با پیراهم رئال مادرید برابر بایرلورکوزن به پیروزی رسید. میشائیل بالاک همبازی آلمانی امروز او در چلسی در آن زمان در لورکوزن بازی می کرد.

- رایان گیگز و گری نویل تنها بازماندگان تیم منچستر یونایتد هستند که در بارسلونا توانست بایرن را شکست دهد. «وزلی براون» ، بازیکن خط دفاعی منچستر یونایتد در آن بازی در روی نیمکت ذخیره ها نشسته بود، اما فرصت حضور در بازی را پیدا نکرد. «پل اسکولز» هم دیدار پایانی برابر بایرن مونیخ را به دلیل محرومیت از دست داد. تک گل همین بازیکن در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی در شهر منچستر برابر بارسلونا، شیاطین سرخ را به دیدار پایانی فصل جاری رقابت های لیگ قهرمانان اروپا رساند. گل دقیقه 14 اسکولز در بازی برگشت، تنها گل رد و بدل شده در جریان 2 بازی رفت وبرگشت بود.

شاگردان فرگوسن، پیش از این در مرحله یک هشتم نهایی المپیک لیون را در مجموع با حساب 2 بریک از پیش رو برداشته بودند وسپس در ادامه رم را در مرحله یک چهارم نهایی در پایان دیدارهای رفت و برگشت با حساب 3 برصفر شکست دادند.

آنها در مرحله گروهی هم توانسته بودند با 5 پیروزی و یک تساوی به کار خود پایان دهند. یونایتد ها در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا 9 پیروزی و 3 تساوی را به ثبت رسانده اند. 19 گل زده در برابر 5 گل خورده آمار دیگری از شیاطین سرخ در این بازی هاست.

چلسی با برتری 4 بر3 برابر لیورپول در بازی مرحله نیمه نهایی حریف منچستر یونایتد دربازی پایانی شد. پس از آن که گل به خودی «یان آرنه ریسه» بازیکن نروژی لیورپول در وقت های تلف شده پایان بازی رفت آبی‌های لندن را به دیدار برگشت امیدوار کرد ، شاگردان «آورام گرانت» دربازی برگشت در پایان وقت اضافی 3 بر 2 پیروز شدند تا در مجموع با حساب 4 بر 3 قرمزها را شکست دهند. دیدیه دروگبا 2 بار در دقایق 33 و  105 و فرانک لمپارد در دقیقه 98 از روی نقطه پنالتی برای چلسی دربازی برگشت در ورزشگاه استمفورد بریج گلزنی کردند.

چلسی در مرحله یک چهارم نهایی 3 بر2 فنرباغچه از ترکیه را برد. دیدار رفت دو تیم در ترکیه 2 بر یک به سود میزبان پایان یافت. اما در انگلیس چلسی توانست با گل های بالاک و لمپارد حریف را شکست دهد و به دور بعد راه پیدا کند.

المپیاکوس یونان حریف مرحله یک هشتم نهایی آبی ها بود که در دوبازی رفت و برگشت 3 بر صفر تسلیم پایتخت نشینان انگلیس شد. دیدار رفت دو تیم ، بدون گل پایان یافته بود.

آبی ها در مرحله گروهی هم با 3 پیروزی و 3 تساوی صدرنشین شدند. آنها روی هم رفته 6 بازی از 12 رقابت خود در فصل جاری رقابت های لیگ قهرمانان اروپا را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا به دیدار پایانی در مسکو برسند. 5 تساوی و یک شکست حاصل کار شاگردان گرانت در 6 بازی دیگرشان بود. آمار گل های زده و خورده چلسی 19 به 7 است.

منچستر یونایتد نخستین بار در 29 مه 1968 با پیروزی 4 بریک برابر بنفیکا در ورزشگاه «ویمبلی» قهرمان جام باشگاه های اروپا (لیگ قهرمانان کنونی) شد.

سر«بابی چارلتون» شاگردان «بازبی» را در نیمه دوم آن بازی از حریف پیش انداخت. «جیمی گراسا» از بنفیکا بازی را به تساوی و وقت اضافه کشاند اما 3 گل پی در پی از «جرج بست» ، «برایان کید» و «بابی چارلتون» کار را برای شیاطین سرخ تمام کرد.

در آن بازی آلکس استپنی، شی برنان، تونی، دانه پت سرناند، بیل فولکس، رابی استایلیز، جرج بست، برایان کید، بابی چارلتون، دیوید سلر وجان اشتون برای شیاطین سرخ بازی کردند.

26 مه 1999 دومین قهرمانی شیاطین سرخ در لیگ قهرمانان اروپا رقم خورد. «تدی شرینگهام» تعویض شده و «اوله گونار سولشر» در وقت تلف شده بازی پایانی برابر بایرن مونیخ گلزنی کردند. تک گل بایرن را در آن دیدار «ماریو باسلر» در ششمین دقیقه بازی به ثمر رساند.

در آن دیدار که در ورزشگاه نوکمپ شهر بارسلونا برگزار شد، پیتر اشمایکل ، گری نویل، رونی یانسن، پاپ استام، دنیس اروین، دیوید بکام، نیکی بات، رایان گیگز، یسپر بلوم کوئیست (67 - تدی شریگنهام)، اندی کول (81 - اوله گونار سولشر) و دوایت یورک از سوی سر آلکس فرگونس به میدان فرستاده شدند.

یونایتد ها در فصل 91 – 1990 جام در جام اروپا را از آن خود کرده بودند. مارک هیوز در دیدار برابر بارسلونا 2 بار در دقایق 67 و 74 گلزنی کرد . تک گل آبی- اناری را هم رونالد کومان به ثمر رساند.

ترکیب منچستر یونایتد در فینال روتردام: لس سیلی، دنیس اروین، استیو بروس، گری پالیستر، کلیتون بلک مور، مایک فلان، برایان رابسون ، پل اینس، لی شارپ، مارک هیوز، برایان مک کلر.

سرآلکس فرگوسن در سال 1991 با پیروزی یک بر صفر برابر ستاره سرخ بلگرداد تیمش را قهرمان سوپر جام اروپا نیز کرد.

چلسی در سال 1971 برای نخستین بار قهرمان رقابتی اروپایی شد. در دیدار تکراری بازی پایانی رقابت های جام در جام باشگاه های اروپا آبی های لندن با شکست رئال مادرید در یونان قهرمان اروپا شدند. ابتدا در 19 ماه مه دو تیم به تساوی یک بر یک دست یافتند.

«پیتر اوسگود» تیم «دیوسکستون» را در دقیقه 56 از حریف پیش انداخت. در ادامه «ایگناسیو سوکو» در دقیقه 90 بازی را به تساوی کشاند.
48 ساعت بعد لندنی ها در بازی تکراری با گل جان دمپسی (31)، و اوسگود (39)، به پیروزی و قهرمانی دست یافتند. «سباستین فلیتاس» تنها یکی از دو گل خورده را برای رئال مادرید جبران کرد.

ترکیب چلسی در بازی21 مه 1971 به این ترتیب بود: پیتر بونتی، جان دمپسی، جان بویل، دیو وب، ران هریس، چارلی کوک، آلن هودسن، کیت ولر، تامی بالدوین، پیتر اوسگود (75 - درک اسمثورست) پیتر هوسمان.

چلسی در 13 مه 1998 در ورزشگاه شهر استکهلم باردیگر قهرمان اروپا شد. جان فرانکوزولا در دقیقه 70 بازی برابر اشتوتگارت زننده تک گل بازی بود. جان لوکاویالی هدایت چلسی را در آن زمان برعهده داشت و استیوکلارک دراین تیم بازی می کرد. او هنوز هم در چلسی مربی گری می کند.

چلسی در آن بازی با ترکیب «اد دی گوی» ، دن پترسکیو، فرانک لبوف، استیوکلارک گوستاو پویت (80 - ادی نیوتون)، مایکل دابری، دنیس وایز، دنی گرنویل، روبرتو دی ماتئو ، جانلوکا ویالی ، توره اندره فلو (69 - جان فرانکو زولا) به میدان رفت.

چلسی همان سال رئال مدارید را دیدار سوپرکاپ اروپا یک بر صفر شکست داد.

سر الکس فرگوسن پنج بار در اروپا به قهرمانی دست یافته است. علاوه بر سه عنوان قهرمانی با شیاطین سرخ این مربی اسکاتلندی با آبردین در سال 1983 قهرمان جام در جام و سوپر جام اروپا شد. او روی هم رفته 28 جام را بدست آورده است در حالی که گرانت در انتظار نخستین جام قهرمانیش به سرمی برد.

فرگوسن تاکنون 151 بار در رقابت های اروپایی هدایت منچستر یونایتد را بر عهده داشته است، که این آمار شامل بازی های مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا نیز می شود.

او 12 بار هم با «آبردین» در رقابت های اروپایی حضور داشته است. گرانت در مقابل تنها 11 بار در لیگ قهرمانان اروپا مربی گری کرده است. او پیش از این دو بار با تل آویو و مکابی در سال 2001 در رقابت های مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته است.

آمار دو تیم در بازی های رودر رو 65 پیروزی برای شیاطین سرخ و41 پیروزی برای چلسی را نشان می دهد. دو تیم 44 بار هم به تساوی دست یافته اند.

با در نظر گرفتن 5 فصل گذشته چلسی در دوئل‌های مستقیم شرایط بهتری دارد. چنانچه نتیجه بازی جام خیریه انگلیس در فصل گذشته که برتری شیاطین سرخ در ضربه‌های پنالتی به نفع خود به پایان بردند، مساوی در نظر گرفته شود، آبی‌ها 7 بار پیروز شده‌اند؛ پنج بار مساوی کرده و دو بار هم بازنده از میدان خارج شده‌اند.

دو تیم در مسکو برای سومین بار در فینالی مهم برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد.

شیاطین سرخ در سال 1994 در دیدار پایانی جام حذفی باشگاههای انگلیس 4 بر صفر با گل‌های اریک کانتونا (دو گل)، هیوز و برایان کلر که همگی در نیمه دوم بازی به ثمر رسیدند؛ پیروز شدند.

گیگز در آن تیم یونایتد بازی می‌کرد. در تیم مقابل هم کلارک با پیراهن چلسی در میدان حاضر بود.

چلسی در سال 2007 در دیدار پایانی جام حذفی انگلیس در روز نوزدهم مه انجام شد؛ باخت سال 1994 خود را تلافی کرد. تک گل دقیقه 116 دیدیه دروگبا، سرنوشت آن فینال را به سود تیم لندنی رقم زد.

در فصل جاری هم دو تیم سه بار با هم روبه‌رو شدند. روز 5 اوت در جام خیریه گیگز (35) برای منچستریونایتد و فلورنت مالودا (45) برای چلسی گلزنی کردند. تا بازی در پایان 90 دقیقه وقت قانونی با تساوی یک بر یک به پایان برسد. ضربه‌های پنالتی برتری 3 بر صفر تیم فرگوسن را به دنبال داشت.

یونایتد در نخستین حضور گرانت در روز 23 سپتامبر در ورزشگاه اولدترافورد 2 بر صفر به پیروزی رسید. کارلوس توس و لوئیس ساها گلزنان آن دیدار بودند، که آبی‌ها در آن از دقیقه 58 با اخراج جان اوبی میکل ده نفره بازی می‌کردند.

چلسی در دور برگشت لیگ برتر 2 بر یک به پیروزی رسید. دراین بازی که 26 آوریل انجام شد؛ بالاک (45، 86 پنالتی) برای آبی‌ها و وین رونی (57) برای سرخ‌ها گلزنی کردند.

منچستریونایتد در تنها دوئل تمام انگلیسی‌اش رقابتی اروپایی پیروز از زمین خارج شده است. در فصل 64- 1963 شیاطین سرخ برابر تاتنهام، مدافع عنوان قهرمانی در دیدار پایانی جام در جام اروپا 4 بر 3 پیروز شدند و به قهرمانی دست یافتند.

آمار بازی‌های چلسی برابر تیم‌های انگلیسی شامل 5 پیروزی، 5 تساوی و دو شکست می‌شود.

لندنی‌ها، پیش از پیروزی سال جاری خود برابر لیورپول در مرحله نیمه‌نهایی دو بار در سال‌های 2005، 2007 در همین مرحله و به دست همین تیم حذف شدند تا در رسیدن به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا ناکام بمانند.

منچستریونایتد تا کنون در روسیه در وقت قانونی نتوانسته است گلزنی کند. در فصل 93-1992 این تیم در دور نخست جام یوفا برابر «تورپیدو مسکو» حذف شد. ضربه‌های پنالتی در پایان دو دیدار رفت و برگشت دو تیم که بدون عبور کردن توپی از خط دروازه‌های دو تیم پایان یافته بود، برتری 4 بر 3 تیم روس را به همراه داشت.

سه سال بعد در همین مرحله حذف منچستر به دست «روتر ولگوگراد» رقم خورد. این بار بازی رفت دو تیم در روسیه بدون در بر داشتن گلی پایان یافت و در ادامه تساوی 2 بر 2 دو تیم در اولدترافورد، تیم روس را به مرحله بعد فرستاد.

نماینا ویدیچ، مدافع کنونی منچستریونایتد در سالهای 2004، 2005 در اسپارتاک مسکو بازی می‌کرد. او در فصل جاری 39 بار برای شیاطین سرخ به میدان رفته و 4 بار هم گلزنی کرده است.

وین رونی، مهاجم منچستریونایتد در دیدار انگلیس – روسیه از مرحله مقدماتی یورو 2008 در روسیه برای کشورش گلزنی کرد. اما گل او در روسیه با 2 گل «رومان پاولیو چنکو» ، بازیکن روسیه در روسیه پاسخ داده شد. در آن بازی ، ریو فردیناند (مدافع منچستریونایتد) ، جوکول ، فرانک لمپارد و شون رایت فیلیپس (بازیکنان چلسی) در ترکیب تیم ملی انگلیس حضور داشتند.

نانی مهاجم پرتغالی منچستریونایتد هم با پیراهن اسپورتینگ لیسبون، باشگاه سابقش در ورزشگاه لوژینکی روسیه گلزنی کرده است.

چلسی تاکنون در تنها دیدار رفت در مسکو پیروز بوده است. آن‌ها در نوامبر 2004 با تک گل آرین روبن برابر زسکامسکو در روسیه به پیروزی رسیدند.

نیکلاس آنلکا، مهاجم فرانسوی چلسی با پیراهن تیم ملی کشورش در روسیه و در ورزشگاه محل برگزاری دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شده است. او در سال 1998 در بازی‌های مقدماتی یورو 2000 در پیروزی 3 بر 2 فرانسه برابر روسیه برای «خروس‌»ها گلزنی کرده بود.

«پاتریس اورا» و «اوون هارگریوز» ، تنها بازیکنان سرآلکس فرگوسن هستند که تاکنون در رقابتی اروپایی با چلسی بازی کرده‌اند.

«اورا» در فصل 20003- 2004 با پیراهن موناکو در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و «اوون هارگریوز» با پیراهن بایرن‌مونیخ در فصل 2004- 2005 در مرحله یک چهارم نهایی همین رقابت‌ها برابر چلسی بازی کرده و البته حذف شده‌اند.

چهار بازیکن چلسی هم یک بار در لیگ قهرمانان اروپا توانسته‌اند منچستریونایتد را شکست دهند. «کاروالیو» و «فریرا» با پورتو در فصل 2003 – 2004 شیاطین سرخ را برده‌اند. «کلود ماکلله» هم یک سال پیش از آن با رئال مادرید در مرحله یک چهارم نهایی موفق به شکست شاگردان سرآلکس فرگوسن شده است.

«بالاک» در فصل 2002- 2001 با پیراهن بایرلورکوزن در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در اولدترافورد توانست دو بار بازی را به تساوی بکشاند. تساوی یک بر یک دو تیم در بازی برگشت باعث شد تا ژرمن‌ها به دیدار پایانی آن فصل از رقابت‌ها راه پیدا کنند.

چنانچه منچستریونایتد در مسکو پیروز شود، چهارمین باشگاهی خواهد بود که دو بار این رقابت‌ها را بدون شکست و با قهرمانی به پایان رسانده است. آژاکس در فصل‌های 72- 1971 و 95 – 1994، لیورپول در فصل‌های 84- 1983 و 81- 1980 و سرانجام میلان در فصل‌های 89- 1988 و 94- 1993 به این مهم دست یافته‌اند. شیاطین سرخ در فصل 99- 1998 توانسته بودند بدون شکست به قهرمانی برسند.

«دیدیه دروگبا» و «سالومون کالو» می‌توانند نخستین بازیکنان ساحل عاجی باشند که در این رقابت‌ها به قهرمانی رسیده‌اند.

درسوی دیگر «پارک جی سونگ» ، بازیکن کره‌ای منچستریونایتد می‌تواند این افتخار را برای کره ثبت کند.

یونایتد تاکنون در هر دو بازی که بازی‌هایش در رقابتی اروپایی به ضربه‌های پنالتی کشیده شده است، بازنده زمین بازی را ترک کرده است. فصل 85- 1984 در مرحله یک چهارم نهایی جام یوفا برابر «فهروار» 5 بر 4 و فصل 93- 1992 در نخستین مرحله از رقابت‌های جام یوفا برابر تورپیدو مسکو 4 بر 3 این شکست ها برای اولد ترافوردی ها به ثبت رسیده است.

آبی‌ها هم در تنها دوئل خود در ضربه‌های پنالتی رقابتی اروپایی فصل پیش برابر لیورپول ناکام ماندند.

مسکو محل تولد رومان آبراموویچ، مالک روس چلسی نیست، او 800 کیلومتر دورتر در ساراتف در حاشیه رود "ولگا" به دنیا آمده است.

 داوران:

«لوبوس میشل» از اسلواکی همراه با 2 هموطن خود به نام‌های «رومان سلیسکو» و «مارتین بالکو» دیدار پایانی را قضاوت خواهند کرد.

میشل ، جمعه گذشته چهل ساله شد. او زاده «استروپکف» است و در سال 1987 در لیگ‌های زیرگروه اسلواکی برای اولین بار قضاوت کرد. او در سال 1993 نخستین داوری‌اش در لیگ دسته اول کشورش را انجام داد. نوامبر همان سال او در رقابت‌های زیر 21 ساله‌های اروپا میان انگلیس و سان‌مارینو اولین سوت بین‌المللی‌اش را به صدا درآورد.

میشل در المپیک 2000 سیدنی حضور داشت. او همچنین در جام بین‌ کنفدراسیون‌ها در سال 2005 دیدار آرژانتین و برزیل را سوت زد. او اولین داور اسلواکی از زمان استقلال و جدایی این کشور از چک است که در جام جهانی قضاوت داشته است.

دیدار پایانی جام یوفا در سال 2003 میان پورتو و سلتیک هم با قضاوت میشل انجام شد. یورو 2004 هم از دیگر میدان‌های داوری او بوده است. میشل در سال 1998 اولین قضاوتش در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. او در میان داوران فعال بیشترین تعداد قضاوت در لیگ قهرمانان اروپا را دارد و پس از کیم میلتون نیلسن، داور دانمارکی، دومین داوری است که به آمار 50 قضاوت در این رقابت‌ها دست پیدا کند.

میشل در سال 2005 داوری تیم‌های لیورپول و چلسی از مرحله نیمه‌نهایی همین رقابت‌ها را برعهده داشت.

نگاه مربیان:

فرگوسن؛ در حالی سربازانش را به مسکو می‌برد که حتی شایعه‌ها بر سر رونالدو، مهاجم پرتغالی و 31 گله‌اش در لیگ برتر هم نمی‌تواند مزاحم کارش باشد. این سرمربی اسکاتلندی گفت: با اشتیاق رسیدن به عنوان قهرمانی راهی مسکو می‌شویم.

این مربی 66 ساله ادامه داد: چلسی تیم با تجربه‌ای دارد، اما ما در بازی‌های بزرگ شخصیت و اراده‌ای پیروزمندانه داریم و این موضوع یاریگر ما خواهد بود.

فرگوسن بر این باور است که تیمش پس از قهرمانی در لیگ برتر و جا گذاشتن چلسی در کورس قهرمانی با اعتماد به نفس راهی دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا می‌شود و خود را تیم بهتر می‌داند.

او در این باره گفت: بدیهی است که آن رخدادها می‌تواند روی بازی چهارشنبه تاثیرگذار باشد. بسیاری از بازیکنان چلسی جوانمردانه گفتند که ما در لیگ برتر تیم بهتر بودیم و شایسته قهرمانی! می‌دانیم که چگونه باید با فشارها کنار بیاییم. چلسی بازیکنان با تجربه‌ای دارد. آنها از تیم ما با تجربه‌تر هستند. ما در بسیاری از پست‌ها بازیکنان جوان‌تر داریم. اما نمی‌دانم آیا این در این چنین بازی‌ای مهم است یا خیر. به هر حال ما ترکیب درستی برای بازیکنان بزرگ داریم. فکر می‌کنم این موضوع به ما کمک خواهد کرد. هرکس در زندگی به کمی شانس نیاز دارد. تردیدی نیست که در این فینال هم به آن نیاز هست. اگر ما آن را داشته باشیم، فرصت خوبی خواهیم داشت.

آورام گرانت، سرمربی چلسی درباره بازی فینال گفت: ما در تیم خودمان هم کلاس بالایی داریم. هیچ نگران نیستم.

این مربی که در سپتامبر گذشته جانشین مورینیو شد، قصد دارد با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دوران تازه‌ای را شروع کند.

گرانت معتقد است که تیمش به شهرت و افتخار بزرگ دست خواهد یافت. او گفت: اکنون تیم فوق‌العاده‌ای داریم و می‌خواهیم این بازی پایانی را به سنت و افتخار باشگاه تبدیل کنیم. وقتی بخواهی تیم بزرگی باشی، باید میان شیرهای اروپا به خود باور داشته باشی. ما به دیدار پایانی رسیده‌ایم، اما بیشتر از این‌ها می‌خواهیم. سال آینده خواهیم دید که پیشرفت خواهیم کرد و این آخرین فینال ما نخواهد بود. باشگاه زمان زیادی در رویای حضور در فینال به سر می‌برد، به ویژه پس از 3 بار ناکامی در مرحله نیمه نهایی. اکنون بسیار خوشبخت هستیم که برای نخستین بار در تاریخ باشگاه این گام را برداشته‌ایم ولی تشنه موفقیت‌های بیشتری هستیم.

او ادامه داد: اگر در 10 سال ، 10 عنوان قهرمانی داشته باشم، باز هم می‌خواهم خودم را ثابت کنم. فوتبال چنین است و به بازیکنان هم همیشه همین را می‌گویم، وقتی فرد باور کند چیز دیگری برای اثبات ندارد، مشکل بزرگی دارد.

گرانت که در بازی پایانی ، تری ، کاروالیو و دروگبا را به همراه خواهد داشت ، افزود: در شغل من باید در تمام مدت فکر کرد و آرام بود. باید خونسرد بود چرا که در غیراین صورت نمی‌توان به درستی تصمیم گرفت. به عنوان مربی نمی‌توان در طول یک بازی تحت تاثیر احساسات بود.

سرمربی چلسی درباره بازی پایانی هم گفت: «از نظر فنی بازی ساده‌ای است، چرا که هر دو طرف یکدیگر را به خوبی می‌شناسند. فکر نمی‌کنم آلکس (فرگوسن) من را با چیزی به تعجب بیاندازد. ما قدرت آنها را می‌شناسیم و فکر کنم که آنها هم ما را و قدرتمان را. آنها تیمی بسیار خوب با بازیکنان بسیار برجسته دارند اما ما هم کادر بی‌نظیری داریم. فرد به بازیکنانی نیاز دارد که بیش از چنین بازی حساسی بیش از حد انگیزه ندارند.

در آستانه دیدار حساس در ورزشگاه لژنیکی روسیه، وضعیت مبهم گرانت و آینده او ناآرامی‌هایی را در اردوی آبی‌پوشان لندنی به بار آورده است. رومان آبراموویچ پس از گفت و گو با مربی‌اش اعلام کرد: حتی قهرمانی چلسی هم آینده شغلی گرانت در چلسی برای فصل آینده را تضمین نخواهد کرد!

بازیکنان می گویند:

«کارلوس توس» ، مهاجم آرژانتینی منچستر یونایتد، پس از پایان بازی مسکو راهی آرژانتین خواهد شد تا ساختن فیلمی درباره زندگی‌اش را شروع کند.

او که تابستان گذشته از وستهام به منچستر یونایتد پیوست، درباره این جابه‌جایی گفت: «احسای فوق‌العاده دارد که هر دو هفته یک بار در اولدترافورد بازی کنی. گاهی حسی همانند یک نوجوان را دارم .

«توس» که در فصل جاری لیگ برتر 19 گل برای شیاطین سرخ به ثمر رسانده درباره‌ی بازی پایانی گفت: منچستر یونایتد در بازی فینال با روحیه‌ای بهتر به میدان می‌رود، چرا که آبی‌ها در لیگ برتر ناکام ماندند. ما آسوده‌خاطر نخواهیم بود. چرا که در فینال حاضر هستیم. از نظر روحی همه چیز به نفع ماست. فکر می‌کنم، بتوانیم پیروز شویم و عنوانی دیگر را جشن بگیریم. ایمان دارم که این بازی بسیار دشوار و یک نبرد واقعی خواهد بود. تیمی که توپ را بهتر به جریان بیاندازد و به حریف عرصه‌ی بازی ندهد پیروز خواهد بود. بازی برابر چلسی همان اندازه دشوار است که در لیگ برتر بود.

«توز» 24 ساله اولین بار در بازی برابر چلسی گلزنی‌اش برای شیاطین سرخ را آغاز کرد.

اگرچه فرگوسن او را با کانتونای بزرگ مقایسه کرد، اما خود او به ستایش همبازیانش پرداخت و افزود: داشتن آنها در دو طرف امتیازی ویژه است. اگر روز بدی باشد، آنها به یاری می‌آیند و روزت را درمی‌یابند. توان بازی در کنار این دو بی‌نظیر است.

او درباره‌ عملکرد خودش هم گفت: برای من معنای زیادی دارد که درست در نخستین فصل حضورم در منچستر به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا رسیدم. خیلی خوشبخت هستم.»

اشلی کول، مدافع چلسی به خوبی می‌داند که باخت در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا چه اندازه تلخ است. چرا که سال 2006 با آرسنال آن را برابر بارسلونا تجربه کرده است او با توپچی‌ها تنها 14 دقیقه با قهرمانی فاصله داشت اما در نهایت جام به آبی -اناری‌ها رسید.

کول ‌گفت: قهرمانی در لیگ قهرمانان یکی از مهم‌ترین عنوان‌هاست و برای یک بازیکن این بازی یکی از بزرگ‌ترین بازی‌هایی که وجود دارند. اگر بازی کنم، موفقیتی بزرگ در دوران ورزشی‌ام خواهد بود.

او در یادآوری دیدار پایانی فصل 2006 گفت: انتظار نداشتم برابر بارسلونا بازی کنم. در تمام طول آن فصل آسیب دیده بودم. خوشبختانه فرصت بازی را یافتم. اکنون فرصت دیگری داریم تا عنوانی کسب کنیم. بازی واقعا دشواری است. توانستیم بیشتر تمرین کنیم. از سوی دیگر این فرصت را داشتیم تا بیشتر فکر کنیم. این در فوتبال چیز خوبی نیست. فکر می‌کنم باید بیشتر تلاش کنیم از فوتبال لذت ببریم. می‌دانیم آنها چگونه بازی می‌کنند. روش متوقف کردن آنها را بلدیم. آمارها در این بازی به حساب نمی‌آیند.

روح فینال 1999 گیگز و همبازیانش را وا می‌دارد تا بخواهند برای سومین بار باشگاهشان را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کنند. گیگز، بازیکن با سابقه و ولزی «منچستریونایتد» در کنار بازیکنانی چون کریستیانو رونالدو، وین رونی و «کارلوس توز» وزنه‌ای با اهمیت از نظر تجربه به شمار می‌آید. چنان‌که فرگوسن بدون این بازیکنان با تجربه نمی‌تواند چهارشنبه از آزمون دشوار چلسی با سربلندی بیرون بیاید.

گیگز گفت: شور و هیجان بازیکنان جوان در این فصل برای فردی مثل من تجربه‌ای گران‌بها بود. از سویی دیگر ما بازیکنانی داریم که با سن و سال بالایشان بدون تردید روی بازیکنان جوان‌تر موثر هستند. بازیکنانی که هنوز چنین لحظه‌های سرنوشت‌سازی را تجربه نکرده‌اند.

گیگز در کنار پل اسکولز، وزلی براون و گری نویل، چهار بازیکنی هستند که در تیم کنونی فینال 1999 را تجربه کرده‌اند.

بازیکن 34 ساله شیاطین سرخ در قیاس تیم‌های منچستر یونایتد در سال 99 و 2008 گفت: مشترکاتی وجود دارند. به عنوان مثال روح تیمی. بدون آن این عملکرد شدنی نیست. ما روح تیمی داریم و توازن خوبی از بازیکنان جوان و با تجربه. در سال 99 در تمام فصل تیمی فوق‌العاده داشتیم. و تنها یازده بازیکن نبودیم. امروز هم چنین تیمی داریم.

او با یادآوری خاطره سال 99 گفت: بسیار سخت بود. ما برابر بارسلونا و یونتوس بازی کردیم. بایرن‌مونیخ و اینترمیلان را بردیم که کار سختی بود. اساسا قهرمانی در لیگ قهرمانان بسیار دشوار است. باید به طور پیوسته در سطحی بالا بازی کنی و چه از نظر فکری و از نظر بدنی در اوج باشی. وقتی به دیدار پایانی می‌رسی، شایستگی‌اش را هم داری.

گیگز درباره‌ فینال مسکو هم گفت: به یک شب استثنایی دیگر امیدوارم. از این موضوع خوشحالیم و برایش آماده هستیم. چلسی حریف قدرتمند و ناخوشایندی است! آنها به خوبی دفاع می‌کنند. ما در کارها هجومی بسیار قدرتمند هستیم و در دفاع بسیار خوب هستیم. نمی‌دانم آیا این موازنه خوبی است یا خیر. همچون همیشه سعی می‌کنیم، گلزنی کنیم.

درخشش کریستیانو رونالدو، مهاجم پرتغالی در ترکیب شیاطین سرخ در فصل جاری انکارناپذیر است. او در تمام فصل جاری نمره بسیار خوبی گرفت.

فرگوسن درباره ستاره‌اش گفت: کریستیانو تازه 18 سال سن داشت، که برای نخستین بار در رقابتی اروپایی بازی کرد. او به مراتب پخته‌تر می‌شود و آن‌چه از او انتظار می‌رود را برآورده می‌کند.

دروگبا، مهاجم ساحل عاجی چلسی درباره بازی پایانی لیگ قهرمانان اروپا میان منچستر یونایتد و چلسی گفت: ما در دیدار پایانی حاضریم. اکنون روشن است که باید آن را ببریم. برای این موضوع از سال‌ها پیش کار کرده‌ایم و از این‌رو این موضوع رویایی است. کار سختی است اما برای موفق شدن همه کار می‌کنیم.

او که با گلزنی برابر لیورپول در دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا نقش مهمی در راهیابی آبی به دیدار پایانی داشت افزود: خوشحالم، چون پیروز شدیم. باز هم همان اندازه خوشحال می‌شوم اگر گل دیگری به ثمر برسانم. بحث تنها بر سر تیم است. می‌کوشم تا تمام توانم را به خرج دهم.

این شاید آخرین بازی دروگبای 30 ساله با چلسی باشد چرا که او به احتمال فراوان در تابستان آینده استمفورد بریج را ترک خواهد کرد.


فینال از نگاه ایتالیایی ها:


لیپی، سرمربی ایتالیا در جام جهانی 2006 از دوستان قدیمی سر آلکس فرگوسن به شمار می‌آید. لیپی بر این باور است که منچستر یونایتد می‌تواند در مسکو عنوان قهرمانی را از آن خود کند. این مربی 60 ساله با یووه چهار بار به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت ولی تنها یک بار جام قهرمانی را از آن خود کرد. در مقابل جان لوکا ویالی، مربی - بازیکن ایتالیایی چند سال گذشته چلسی به قهرمانی باشگاه سابقش ایمان دارد.

ترکیب احتمالی دو تیم:

قهرمان فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر انگلیس در حالی راهی روسیه می‌شود که هیچ بازیکن آسیب‌دیده‌ای را در ترکیب خود نمی‌بیند.

منچستر یونایتد: ادوین فان‌درسار، وزلی براون، ریو فردیناند، نمانیا ویدیچ، پاتریس اورا، کریستیانو رونالدو، پل اسکولز، مایلک کریک، پارک جی سونگ، کارلوس توس، وین رونی.

در ترکیب آبی ها هم نگرانی ها درباره بازی تری، دروگبا برطرف شده و این دو بازیکن به فینال مسکو می رسند.

چلسی: پیتر چک، مایکل اسین، آلکس، جان تری، اشلی کول، میشاییل بالاک، کلود ماکلله، فراک لمپارد، جو کول، دیدیه دروگبا، فلورنت مالودا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها