حفاری‌های اسرائیل در مسجدالاقصی در آستانه شصتمین سال اشغال فلسطین‌

چالش حل‌نشدنی بیت‌المقدس‌

یکی از پروژ‌ه‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین، تخریب مسجد‌الاقصی و بازسازی هیکل سلیمان بر خرابه‌‌های این مسجد است. سیطره کامل بر قدس از مستلزمات استمرار حضور اسرائیل در سرزمین فلسطین است. اعلام انضمام بیت‌المقدس به اسرائیل در سال 1981 احداث شهرک‌های جدید در منطقه قدس شرقی، جدایی قدس از سایر مناطق عرب‌نشین بویژه بیت‌لحم و تخریب باب مغاربه در ضلع غربی مسجدالاقصی، با هدف جداسازی قدس از زندگی اجتماعی و فرهنگی فلسطینیان و در نتیجه آماده‌سازی فضا برای تخریب کامل آن صورت گرفت. با این حال استاد تصویری و مکتوب زیادی موجود است که بیانگر اقدامات غیرقانونی اسرائیلی‌ها از زیر مسجدالاقصی مانند حفاری‌ها و ساخت کنیسه و غیره است.
کد خبر: ۱۷۵۴۷۹
الف - تخریب مسجدالاقصی:

مسجدالاقصی جزیی از قدس شرقی است که در سال 1967 طی جنگ 6 روزه به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد و این رژیم از همان ابتدا سعی کرد این سند هویت تاریخی و مذهبی فلسطینیان را نابود کند. اما مانعی که بر سر راه این اقدام رژیم صهیونیستی وجود داشته،‌ از یک طرف محدودیت‌های بین‌المللی و از طرف دیگر نگرانی از واکنش غیرقابل پیش‌بینی فلسطینیان و سایر مسلمانان جهان اسلام بوده است. به این دلیل اسرائیل از اقدام رسمی برای تخریب مسجدالاقصی خودداری کرده و سعی می کند باانجام برخی اقدامات نظیر حفر تونل و سست کردن پایه‌های آن، دخالت در امور مسجد و... زمینه را برای تسلط بر این مکان و ویران کردن آن آماده کند. اقدامات یهودیان برای نابودی مسجدالاقصی در 2 سطح دولت و گروه‌ها انجام می‌شود. مسجدالاقصی از سال 1967 که به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد مورد آماج حملات یهودیان قرار گرفت به طوری که از سال 1967 تا 1990 یهودیان بیش از 40 عملیات خرابکارانه برای ویران‌سازی مسجدالاقصی انجام دادند. پس از توافقنامه اسلو، در سال 1993 تا اواسط 1998 حدود 72 عملیات خرابکارانه با هدف ویران‌سازی مسجد انجام گرفت. جدی‌ترین اقدام رژیم صهیونیستی برای نابودی این مسجد، حفاری در زیر این مکان به بهانه یافتن آثار باستانی مربوط به یهودیان است که از همان سال 1967 آغاز شد و تا زمان حاضر ادامه دارد. تعداد تونل‌های حفاری شده به این منظور به طور دقیق مشخص نیست، زیرا رژیم صهیونیستی به قمامات اوقاف فلسطین اجزاه بازسی و بازدید نمی‌دهد با حفر تونل‌های مذکور، پایه‌های مسجدالاقصی سست شده و در نهایت بر اثر زلزله خفیف یا حادثه‌ای مشابه از هم فرو خواهد ریخت. علاوه بر دولت اسرائیل گروه‌های تندرو یهودی از شیوه‌های مختلف برای نابودی این مسجد استفاده کرده و سعی دارند با نابودی‌ آن،‌ معبد خود را در آنجا بنا کنند.

حدود 125 گروه یهودی افراطی در اسرائیل مشغول فعالیتند که 25 گروه از آنها مستقیما هدف ویران‌سازی مسجدالاقصی را دنبال می‌کنند. این گروه‌ها علاوه بر اقدامات تخریبی خود، بارها از اسرائیل خواسته‌اند تا بولدوزر و سرباز به مسجدالاقصی بفرستند و این بنا را برای همیشه ویران کنند.

این افراد فهرست بلندی از حمله به مسجدالاقصی نظیر بمب‌گذاری، آتش‌افروزی، تیراندازی، ورود و تصرف مسجد به طور دسته‌جمعی در کارنامه خود دارند.

برجسته‌‌ترین گروه‌های فعال در این زمینه عبارتند از: گروه کنیسه خدا، گروه «گرشون سالومون»،‌ جنبش امنای معبد کوهستان، گشتی‌‌های سبز،‌جنبش کاخ،‌ جنبش افراطی اسرائیلی  امریکایی «کرون هارهبیت»،‌ هیات امنای جبل بیت، مریدان حرم و...

ب - ‌ آخرین اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی‌

1-  ادامه حفاری در زیر مسجدالاقصی: حفاری در زیر مسجدالاقصی به بهانه یافتن آثار تاریخی معبد قدیمی ادامه دارد و هر از چند گاهی خبر کشف آثار باستانی جدید از یهودیان منتشر می‌شود. این امر نشان می‌دهد که روند حفاری‌‌ها همچنان ادامه دارد. از جمله آثار تاریخی که اسرائیلی‌ها مدعی‌اند بدان‌ها دست یافته‌اند، آثار یک حمام متعلق به معبد دوم و یک دیوار مربوط به معبد اول است.

هرچند که فلسطینیان در درستی کشف این آثار تردید می‌کنند. علاوه بر حفر تونل به بهانه فعالیت‌های باستان‌شناسی، اسرائیل برای کنترل مسجدالاقصی و رفت و آمد عابران در قسمت زیرین دیوار براق نیز تونل‌‌‌هایی ایجاد کرده است. یکی از جدیدترین حفاری‌های رژیم صهیونیستی و زیر مسجدالاقصی، حفر یک تونل در نزدیکی دیوار غربی مسجدالاقصی به مسافت 200 متر است که از قسمت چپ دیوار البراق شروع می‌شود و به سمت داخل شهر قدیمی قدس کشیده می‌شود. به گفته منابع آگاه این اقدام، ده‌ها منزل ساکنان قدس در شهر قدیمی را تهدید می‌کند.

این اقدام حتی در دیوار غربی مسجدالاقصی و برخی ابنیه مربوط به عصرهای اسلام را بشدت در معرض خطر قرار داده است. کلیه این اقدامات در شب صورت می‌گیرد و خاک زیادی از داخل مسجدالاقصی خارج می‌شود و این امر از استحکام پایه‌های مسجد می‌کاهد.

2-  تخریب دیوارهای مسجدالاقصی: ادامه حفاری‌های رژیم صهیونیستی در زیر مسجدالاقصی، به بهانه یافن معبد سلیمان و... صدمات جبران‌ناپذیر را به این مسجد وارد کرده، از جمله آنها ایجاد شکاف در دیوارها و خطر ریزش آنهاست. دیواری‌ که بیشترین صدمه را دیده دیوار جنوبی است که در پایین مصلای مروانی قرار دارد. این دیوار دارای 280 متر طول، 5 متر عرض در پایین و 73/1 متر عرض در بالاست. علی‌رغم وضع نامطلوب این دیوار، رژیم صهیونیستی مانع‌ بازسازی آن می‌شود و ادعا می‌کند بازسازی در مصلای مروانی به معبد سلیمان صدمه می‌زند.

3-  احداث کنیسه در زیر مسجدالاقصی، با وجود این که برخی مقامات دولتی اسرائیل ساخت کنیسه در زیر مسجدالاقصی را منکر می‌شوند و حتی حفاری در زیر مسجد را رد می‌کنند اما اسنادی در دست است که بیان می‌کند اسرائیل از سال 1996 با حفاری در بخش غربی مسجدالاقصی اقدام به تاسیس یک کنیسه کرده است.

رژیم صهیونیستی همچنین به منظور تسهیل ورود و خروج یهودیان و نظامیان عملیات تخریب باب المغاربه را پس از وقفه‌ای چند ماهه دوباره از سرگرفت. این مساله که در واقع تهدید پایه‌‌‌‌های مسجد است با واکنش شدیدی از سوی فلسطینیان مواجه شد اما این روند همچنان تحت نظارت شخص ایهود اولمرت ادامه دارد.

4-  اختصاص بودجه‌های متعدد برای ساخت و ساز در زیر مسجدالاقصی: رژیم صهیونیستی به منظور ساخت و ساز در زیر مسجدالاقصی و اطراف آن، حمایت از تونل‌های دیوار غربی، تقویت دیوار ندبه (براق)‌، احداث ساختمان برای بازدیدکنندگان ساخت مراکز مختلف برای نمایش میراث فرهنگی دیوار ندبه و... بودجه‌های مختلفی را تصویب می‌کند.

5-  ساخت و ساز در اطراف مسجدالاقصی: اسرائیل با ساخت و ساز در اطراف مسجدالاقصی از یک سو محله‌ها و مناطق مسلمان‌نشین را از بین می‌برد و از سوی دیگر حریم مسجدالاقصی را با ساخت و ساز مورد تعرض قرار می‌دهد تا زمینه برای آسیب‌پذیری و تخریب آن فراهم شود.

پس از اشغال قدس، دولت اسرائیل 135 ساختمان و مسجد را که متعلق به املاک وقفی فلسطینیان بود را تخریب کرد تا میدان جلو دیوار براق را توسعه دهد. همچنین یک قبرستان اسلامی را به بهانه ساخت جاده، هتل و پارک خراب کرد.

خاتمه: رژیم صهیونیستی از همان آغاز اشغال فلسطین به روش‌های مختلف و با استفاده از ابزارهای دولتی یا گروه‌ها و افراد تندرو هدف تخریب مسجدالاقصی را در راس یکی از پروژه‌های اشغالگرایانه‌اش قرار داده بود. از زمان اشغال بیت‌المقدس در سال 1967، تاکنون اسرائیل تلاش‌های زیادی را برای محوکردن هویت دینی و تاریخی فلسطینیان در این منطقه مبذول داشته تا زمینه را برای تسلط آسان‌تر بر قدس و تبدیل آن به پایتخت دائمی اسرائیل فراهم آورد، آمار و اسناد موجود نشان می‌دهد که رهبران رژیم صهیونیستی با ساخت و سازهای مخفیانه در زیر مسجد از یک سو در آماده‌سازی افکار جهانی برای تخریب مسجد و لزوم ساخت معبد سوم از سوی دیگر خود را به تحقق این طرح نزدیک ساخته‌اند و در صورتی که جامعه جهانی و اعراب برای ناکام گذاشتن این طرح‌های صهیونیستی چاره‌ای نیندیشند به زودی شاهد ویرانی مسجدالاقصی خواهیم بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها