به مناسبت روز جهانی آسم‌

کنترل ‌آسم با‌‌زندگی بهتر

بیش از یکصد میلیون بیمار آسمی در دنیا وجود دارد که اغلب آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.اهمیت بیماری آسم به اندازه‌ای شده است که سازمان بهداشت جهانی از سال 1998 روزی را به نام روز جهانی آسم پایه‌گذاری کرده است. روز جهانی آسم، با سازماندهی سازمان جهانی آسم در اولین سه شنبه ماه مه هر سال در راستای همکاری با گروه‌های مراقبت بهداشتی و مراقبین آسم در جهت افزایش آگاهی نسبت به این بیماری و بهبود وضعیت مراقبت از آن در سراسر جهان معرفی شده است. روز جهانی آسم، زمان افزایش سطح آگاهی و اهتمام شهروندان و مسوولان در سطح ملی و جهانی به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری آسم و اولویت این مساله خطیر بهداشتی و اجتماعی در نظام بهداشت و سلامت کشورهاست.
کد خبر: ۱۷۳۱۴۲

افزایش بیماری‌


با تغییر سبک زندگی از شیوه زندگی روستایی به شهری در دنیای امروز، بیماری‌های غیرواگیر و مزمن همچون آسم و آلرژی نسبت به گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده است. در جهان بیماری آسم از دهه 70 میلادی افزایش و شیوع بیشتری یافته است، به نحوی که هرساله بین 5 تا 7 درصد به میزان شیوع آسم افزوده می‌شود.

آمار شیوع آسم در کشور ما نیز رو به رشد است به نحوی که این میزان بین 5 تا 15درصد در کشور می‌رسد، به عبارت دیگر چیزی در حدود 5/6 میلیون نفر در ایران مبتلا به آسم هستند. سالانه حدود 60 میلیون دلار هزینه داروهای مصرفی آسم در کشور می‌شود.

آسم برای خیلی از خانواده‌ها همچون یک تابو است و فکر می‌کنند مثل طاعون قابل علاج نیست و این مساله باعث ترس بسیاری از خانواده‌ها شده است.  عدم همکاری خانواده‌های دارای بیمار مبتلا به آسم با پزشکان را به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی سیستم درمان آسم در کشور است. برخی از بیماران یک یا دو هفته از داروها استفاده کرده ولی از آنجا که علایم بهبودی را فورا نمی‌بینند، داروها را قطع می‌کنند.

مسخره شدن دانش‌آموز مبتلا به آسم هنگام استفاده از دستگاه استنشاقی توسط دیگر همکلاسی‌ها یکی دیگر از چالش‌های پیش روی آسم در کشور است. شاید اگر معلمان و مربیان بهداشت مدارس به دانش‌آموزان نحوه برخورد با دانش آموز مبتلا به آسم را آموزش دهند، کودک بیمار بتواند در مواقع لزوم براحتی از این دستگاه استفاده کند و با مشکلات کمتری مواجه شود.

آسم در نقاط حاشیه‌نشینی و کارگری و افراد با درآمد اقتصادی پایین از شیوع بالاتری برخورد است؛ لذا اصلاح وضع درونی منازل، خانه‌سازی و ایجاد مسکن مناسب در شیوع آسم موثر است.  مهمتر‌ین نقش در پیشگیری، نقش آموزش است. همچنین آشنایی خانواده‌ها با زمینه‌های ارثی و ژنتیک، عوامل محیطی، عوامل آلرژی‌زا و عوامل محرک و آلرژی مواد غذایی مانند آبمیوه‌های بسته‌بندی شده می‌تواند دلیل جلوگیری از بیماری آسم باشد. به عنوان مثال دود سیگار و اسپند چه در منزل و حتی خارج از آن یک عامل مهم آلرژی زاست و همچنین دود کردن اسپند در منزل نیز می‌تواند عامل دیگری برای بروز آلرژی در بیمار باشد که با رعایت و شناخت عوامل می‌توان از بروز آسم و تشدید آن در فرد جلوگیری کرد.

در کنار این موضوع، اولویت بیشتر کنترل آسم در راهکارهای بهداشتی و سلامت کشور، ارائه آموزش‌های بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی در زمینه پیشگیری و کنترل آسم، ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و کادرهای تخصصی در خصوص اهمیت آسم و آلرژی بطور قطع می‌توانند میزان مؤثر شیوع آسم را در کشور کاهش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها