ناکامی گروه 1+5 درمورد ایران

پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا چهارشنبه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در چین تشکیل جلسه دادند و در دستیابی به توافق ناکام ماندند.
کد خبر: ۱۶۸۷۱۱

به گزارش فارس ، به رغم این که رئیس جمهور ایران از باز بودن باب مذاکره بر سر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور با دیگران خبر داده بود، این شش کشور نتوانستند به توافق کامل برای ارائه بسته جدید به منظور ازسرگیری مذاکره با تهران دست یابند.

این نشست برای نخستین بار با حضور نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا در شانگهای برگزار شد.

«هی یافی» ، دستیار وزیر خارجه چین، به خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم بگوییم که بر سر موضوع اصلی طرح ازسرگیری مذاکرات به توافق رسیدیم اما تمامی مشکلات حل نشده‌ است. این دور از مذاکرات طولانی و سازنده بود.»

یافی افزود: «نمایندگان حاضر در این نشست نتایج گفتگوها را به دولت‌های خود اعلام می‌کنند و به بحث در میان خودشان ادامه خواهند داد. پکن نیز تهران را به ارائه پاسخ مثبت به پیشنهادی که در نهایت مطرح می‌شود، ترغیب خواهد کرد.»

چین با دستاورد محدود امروز از صحنه کنار نمی‌رود و دولت این کشور تمایل دارد که نقش خود را در تلاش‌ها برای خاتمه بن‌بست موجود برجسته کند.

«شن دینگلی» ، کارشناس سیاست هسته‌ای در دانشگاه فودان شانگهای ، گفت: «با توازن منافع، تصور این که چین مکانی برای دستیابی به پیشرفت در این خصوص باشد، دشوار است.»

وی افزود: «برابری منافع تغییر نمی‌کند و چین مکانی جادویی برای حل مشکلات نیست. اما نشان دادن این موضوع مهم است که چین در مسائل بین‌المللی نقشی قابل‌توجه ایفا می‌کند.»

محمود احمدی‌نژاد ، رئیس جمهور ایران، خطاب به مردم قم گفت: «جمهوری اسلامی برای انجام مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای و دیگر مسائل آماده گفتگو است اما چنین گفتگوهایی نباید حقوق این کشور را نقض کند.» 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها