لیگ کشتی در «قرق » کشتی گیران مازندرانی

اکنون رقابت های لیگ کشتی باشگاه های کشور به ایستگاه دوم رسیده است . امشب بعد از مراسم افطار، تشکهای کشتی در 3شهر تهران ، نور و نهاوند آماده و پهن است
کد خبر: ۱۶۵۹۱
تا کشتی گیران 6تیم شرکت کننده در چارچوب رقابت های هفته دوم لیگ کشتی به مبارزه و زورآزمایی بپردازند. هفته نخست این رقابت ها در شرایطی پشت سر گذاشته شد که تیمهای برنده و بازنده ، رقابتی نزدیک و پایاپای را برگزار کردند. در هفته اول بجز تیم صنام که در نهاوند با اختلاف زیاد و با 6برد و یک باخت و کسب امتیاز 20بر 6بی دغدغه و پیروزمندانه از سد تیم ایران سوئیچ گذشت ، در 2مسابقه دیگر که در تهران و بافق برگزار شد، رقابت میان تیمهای برنده و بازنده آن چنان نزدیک بود که حتی یک امتیاز و نتیجه یک مسابقه نیز در سرنوشت و تعیین تیم پیروز، تاثیرگذار بود. در تهران و سالن شهدای هفتم تیر، اگر تیم گواه تهران که از مربی و شماری از کشتی گیران مازنی بهره می برد، به این باور رسیده بود که می توان از تیم صاحب نامها و کشتی گیران اسم ورسم دارش یک تیم مغلوب ساخت ، یقینا پیروزی دور از دسترس مردان حسن حمیدی نبود. در واقع تیم گواه چوب کم کاری و کم تجربگی کشتی گیران 4وزن اول خود را خورد و از پیروزی تیمی دور ماند. در وزن 55کیلو، احسان علیپور جوان مازنی تیم گواه به هیچ وجه نتوانست انتظارات جانعلی خسرونژاد، مربی خود را برآورده کند و حتی بدون کسب یک امتیاز در نهایت تن به شکست سنگین صفر - 6داد.
گواه باور نداشت می تواند هما را ببرد!
تیم گواه پس از آن که به مهره چینی غلط خود بخصوص در وزن اول پی برد و به جای جوان باانگیزه ای چون داوود پذیرا از مهره ای ناآماده استفاده کرد، امیدهای خود را معطوف به کشتی گیران اوزان 60، 66و 74کیلو کرد تا حداقل از این رهگذر صاحب یک پیروزی شود؛ اما هرکدام از آنها در آستانه پیروزی متحمل شکست شدند. نیک منش در شرایطی که حتی از محمد اصلانی 2-1پیش افتاد، اما در لحظات پایانی در مقابل قدرت جنگندگی کشتی گیر کرجی تیم هما کم آورد و تن به شکست 4-2داد. در 66کیلو نیز اسلام مردانی در مبارزه ای بسیار نزدیک 4-3نتیجه را به اکبر بهتری واگذار کرد و در 74کیلو امیر دالوند شایستگی آن را داشت تا دستش در برابر باتجربه ای به نام مهدی برائتی به عنوان فرد پیروز بالا برود؛ اما دالوند به دلیل نداشتن خودباوری نتوانست از نیروی جوانی خود در برابر حریفی که تنها اسمی از گذشته را به یدک می کشید، صاحب برتری شود. اگرچه دالوند 3-1بازنده این میدان لقب گرفت ، اما برائتی باوجود کسب 3امتیاز، هرگز صاحب امتیاز فنی نشد و امتیازات به دست آمده او، به لطف اشتباه داوری در کمرگیری و حمایت قاضی وسط برای او رقم زده شد. تیم هما پس از آن که مبارزات 4وزن اول را با بخت بلند و بدون شکست پشت سر گذاشت ، در 3وزن پایانی آن چنان از سوی کشتی گیران تیم گواه تهدید شد که چیزی نمانده بود که شکست را با پیروزی عوض کند. در این شکست ناباورانه ، چهره سرشناس تیم شهاب قربانی ، نایب قهرمان جوانان جهان مقابل جوان کرمانشاهی تیم گواه به نام جعفر دلیری که با حساب 10-3رقم خورد، ضربه سنگینی بر پیکر تیم پرامید هما زد. در اوزان 84کیلو و 120کیلو نیز رسول پیرمحمدی و فردین معصومی اگرچه به برتری رسیدند، اما این دو پیروزی امتیازی برای برتری در نتیجه تیمی کافی نبود تا مربیان تیم گواه بیش ازپیش به اشتباه خود در چیدن مهره ها پی ببرند و افسوس بخورند.
کار دشوار شاگردان کلاهی در نور
تیم هما امشب در نور به میهمانی کشتی گیران مازنی تیم نارنجستان می رود. دیداری که برای شاگردان هاشم کلاهی ، حساس و دشوار جلوه می کند. تیم تهرانی اگرچه در هفته اول مقتدر ظاهر نشد و از تمام توان خود بهره نگرفت ، اما در نور تیم هما چاره ای ندارد تا از همه مهره های ریز و درشت و کارساز خود بهره بگیرد. بدون شک هوشیاری و تدبیر مربیان دو تیم در مهره چینی حرف اول را برای پیروزی در این میدان سخت و دشوار خواهد زد. تیم هما با در اختیار داشتن کشتی گیران صاحب نامی چون مجید خدایی ، هادی حبیبی ، مهدی اکبرنژاد، محمد اصلانی ، جلیل جگرگوشه و تورج کفایی نمی خواهد حریفی دست و پا بسته در نور باشد. ضمن این که اگر کهنسال ترین کشتی گیر کنونی کشور در قالب ترکیب تیم هما به میدان رفت ، تعجب نکنید. به گفته کلاهی سرمربی این تیم ، علی اکبرنژاد بار دیگر هوای کشتی گرفتن در سر دارد، آن هم در وزنی سبکتر از دوران جوانی ؛ یعنی او می خواهد به مصاف حریفان و مدعیان وزن 66کیلو برود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، مصاف این کشتی گیر 37ساله با اصغر بذری 21ساله خالی از لطف نخواهد بود. باید دید از میان جوانی و تجربه ، کدامیک مرد پیروز این میدان معرفی می شوند. تیم هما اگرچه در اوزان سنگین موفق به در اختیار گرفتن کشتی گیران کارساز و نامدار نشده ، اما بیشترین امیدهای خود را به اوزان میانی بسته است ؛ جایی که تیم نارنجستان نیز با وجود مهره هایی چون مهدی حاجی زاده ، سعید واگذاری ، اولیایی نژاد و... یکپا مدعی پیروزی است . تیم نارنجستان با در اختیار داشتن نفراتی چون حسین رنگرز، مراد محمدی ، اصغر بذری ، هادی پورعلیجان ، مهدی لاریجانی و... برای هر تیمی حریف است ، بخصوص در خانه به هر میهمانی باج نمی دهد.
جدال بازنده ها را چه تیمی می برد؛!
اما در نهاوند دو تیم بازنده هفته نخست یعنی ایران سوئیچ و آهن بافق به مصاف هم می روند.دو تیمی که ادعایی بر سر قهرمانی ندارند و حضور در مسابقه های لیگ کشتی را یک ارزش می پندارند. اگر ایران سوئیچ با وجود تجربه یک سال گذشته امسال نیز در قالب تیمی معمولی و بدون ستاره ترکیب خود را چیده است ، تکلیف تیم تازه وارد آهن بافق که هیچ سابقه ای در کشتی و کشتی گیری ندارد روشن است . تیم بافق با جمع کردن کشتی گیرانی از نقاط مختلف کشور، از نامداران کشتی تهی است ؛ اما همین تیم در مسابقه هفته اول حریف دست و پا بسته ای مقابل نماینده استان کشتی خیز کشور نبود شکست آن هم با نتیجه 17-11مقابل کشتی گیران مازنی حکایت از آن دارد که نماینده بافق اگرچه قدرت بردن در برابر تیمهای صاحب نام و مدعی قهرمانی را ندارند؛ اما حریفی از پیش باخته نیز نخواهد بود. در یک ارزیابی کلی در خصوص دو تیم ایران سوئیچ و آهن بافق ، می توان شانس افزون تر را به تیم میزبان برای دستیابی به یک پیروزی خانگی داد.
تهران ، میزبان حساس ترین مسابقه هفته دوم
اما حساس ترین مسابقه هفته دوم در تهران برگزار خواهد شد. تیم پرستاره صنام با سرمایه گذاری کلان و به خدمت گرفتن جمعی از نامداران و ملی پوشان می خواهد در اولین حضورش در رقابت های لیگ ، جشن قهرمانی بگیرد. تیم صنام به لطف بهره گیری از تعداد پرشماری از کشتی گیران تراز اول کشور در هفته اول و در مصاف با میزبان خود ایران سوئیچ صاحب بهترین پیروزی شد. اما در این هفته حریف صنام از استان صاحب کشتی یعنی از خراسان می آید که تحت نظر ملی پوش پر سابقه ای به نام امیر توکلیان اداره می شود که سالها با سرمربی خود یعنی غلامرضا محمدی هم تیمی بوده است . اگرچه دو تیم از بابت در اختیار داشتن قابلیت های فنی و تجربه کشتی گیری ، در جنگی نابرابر رو در روی هم قرار می گیرند ؛ اما علاوه بر مبارزه دیدنی نمایندگان دو تیم که تماشاگران بیشتری را نسبت به پنجشنبه گذشته به سالن 7تیر تهران خواهد کشاند، آنچه در این میان اهمیت و نقش بسزایی دارد، نقش هدایت کننده و مهره چینی سرمربیان دو تیم است . در این میان بدون شک دست غلامرضا محمدی برای گنجاندن 7مهره کارساز از میان جمعی از بهترین ها بازتر خواهد بود. در تیم صنام نامدارانی چون علیرضا حیدری ، محمد طلایی ، علیرضا رضایی ، فریدون قنبری ، محمد حسین خالقی فر، بهرام عابدی ، بهمن شهبازی ، جواد صفایی و... حضور دارند ؛ ضمن آن که تیم راه آهن خراسان نیز به کشتی گیرانی همچون علیرضا درویشی ، حمید محمدنژاد، حسن طهماسبی ، علی بهابسته ، رضا رمضان زاده ، مصطفی علیزاده ، مسعود جمشیدی ، عبدالرضا کارگر، جواد راسخی و امین مردانی دل بسته است.
ارزیابی تک به تک کشتی گیران دو تیم
تیم راه آهن اگر مشکلات موجود برای به خدمت گرفتن علیرضا درویشی ، قهرمان سابق جوانان جهان را حل و فصل کرده باشد، جدال نماینده این تیم با جواد صفایی دو رقیب دیرینه از مبارزات جذاب و پر افت و خیز این کارزار خواهد بود. در 60کیلو نیز جدال محمد طلایی نفر سوم جهان در سال 2002و حمید محمدنژاد نایب قهرمان جوانان جهان یک مسابقه یکطرفه نخواهد بود. در 66کیلو بهترین مهره امیر توکلیان ، حسن طهماسبی جوان نوکنده ای گلستان است . از تیم صنام هم شاید همشهری غلامرضا محمدی یعنی بهمن شهبازی به میدان بیاید که در هفته نخست صفر - 3از سد رامین قربانی گذشت . بهرام عابدی قهرمان اسبق جوانان جهان پس از چند سال دوری از کشتی قهرمانی ، امسال با پیراهن صنام هوای کشتی گرفتن کرده ، این جوان آملی الاصل در هفته قبل 4-2نماینده تیم ایران سوئیچ را که مهدی صالحی نام داشت ، متحمل شکست کرد. صنام در این وزن با توجه به حضور 3کشتی گیر قدر به نام های بهابسته ، رمضان زاده و مصطفی علیزاده برای رسیدن به پیروزی کار بسیار دشواری در پیش خواهد داشت . در 84کیلو، فریدون قنبری به تیم صنام تعلق دارد و تیم راه آهن از میان مسعود جمشیدی و حامد تاتاری هر کدام را به میدان بفرستد، در برابر تجربه و توان جسمانی بالای قنبری راه دشواری را پیش رو خواهد داشت . در اوزان 96و 120کیلو، تیم صنام با در اختیار داشتن علیرضا حیدری ، محمد حسن خالقی فر و علیرضا رضایی و ابراهیم مهربان در برابر هر تیمی احساس آرامش و برتری می کند. اگرچه در تیم راه آهن نیز کشتی گیرانی چون عبدالرضا کارگر، امین مردانی و جواد راسخی حضور دارند، اما شانس «برد» تیم میزبان افزون تر خواهد بود.
نداری کشتی تهران نمایان می شود!
در مجموع و با توجه به ترکیب تیمهای شرکت کننده در مسابقه های لیگ 81کشتی ، مهمترین نکته ای که پس از پایان رقابت های هفته اول جلب توجه می کند، حضور پرشمار و تاثیرگذار کشتی گیران مازندرانی در قالب تیمهای مختلف است تا جایی که می توان ردپای کشتی گیران این استان کشتی خیز را در هر 7تیم شرکت کننده ملاحظه کرد. نکته شگفتی آور این که حتی تیمهای نامدار و مدعی تهرانی نیز برای قدرت نمایی و قرار گرفتن در قالب یک تیم مدعی قهرمانی ، دست به دامن کشتی گیران مازنی شده اند و این حقیقت تلخ را باردیگر به رخ می کشاند که کشتی تهران بر اثر دلسردی و نبود مربیان کارساز و سازنده ، از کمبود کشتی گیران کارآمد و تراز اول رنج می برد. اگر به ترکیب تیمهای تهرانی ؛ صنام ، هما و بخصوص گواه تهران کمی دقت کنیم ، به ادعای ما مهر تایید خواهید زد که کشتی تهران ره به جایی می برد که برای جمع آوری یک تیم قدر 7نفره احساس کمبود و نداری کند!
امیر توکلیان ، سرمربی تیم راه آهن خراسان :
فدراسیون کشتی باید از تیمهای لیگی حمایت کند

اگرچه تیم راه آهن به لطف علاقه مندی و حمایت محمدرضا طالقانی ، مدیرعامل این باشگاه بار دیگر در عرصه لیگ کشتی حضور یافته ، اما این تیم تحت عنوان نام راه آهن خراسان و با هدایت 3مربی مشهدی یعنی ناصر زینل نیا، جواد عرفانیان و سرمربیگری امیر توکلیان ، ملی پوش پرسابقه و نایب قهرمان سال 2001جهان گام در عرصه مسابقات باشگاهی گذاشته است . امیر توکلیان در اولین تجربه مربیگری خود درباره مسائل مختلف لیگ می گوید؛ مهمترین انگیزه ای که باعث شد تا تیم راه آهن با پسوند خراسان در رقابت های لیگ شرکت کند، این که براستی برای کشتی خراسان خوشایند نبود که نماینده ای در لیگ کشتی نداشته باشد. البته در ابتدا قرارنبود در این مسابقات شرکت کنیم ، اما با حمایت های حاج آقا طالقانی ، اسباب حضور تیم راه آهن فراهم شد و ایشان با پیشنهاد من موافقت کردند و اسم تیم راه آهن خراسان گذاشته شد. در یک جمله باید بگویم تیم راه آهن ادعایی برای قهرمانی ندارد و همان نفس حضور در رقابت ها برایش یک ارزش است . هدف اصلی ما نفس حضور در صحنه رقابت و خدمت به کشتی استان و کشور بود. البته برای تشکیل تیم و جمع آوری کشتی گیران خیلی دیر شروع کردیم . درحقیقت زمانی که ما تصمیم به حضور در لیگ کشتی گرفتیم ، تیمهای دیگر با نفرات موردنظر خود مذاکره کرده و حتی قرارداد بسته بودند. به نظر من برای رونق گرفتن لیگ کشتی باید سرمایه گذاری مناسب و تبلیغات زیادی صورت بگیرد. کمیته اجرایی لیگ باید قوی و مستقل اداره شود و از یک اساسنامه قوی ، مدون و قانونمند بهره مند باشد. باید جلوی قراردادهای صوری و کاذب را گرفت که این به کشتی و زحمات کشتی گیران لطمه خواهد زد. ایرادی که می توان به نحوه برگزاری مسابقه های لیگ گرفت ، مساله تبلیغات داخل سالن است که بر حسب تصمیم گیری فدراسیون کشتی تیمها از مزایای این تبلیغات یا بی نصیب هستند یا سهم کمی می برند. درحالیکه تبلیغات داخل سالن و روی لباسها باید به کشتی گیران وتیم میزبان تعلق بگیرد. یکی دیگر از ایرادهایی که به آیین نامه لیگ وارد است ، مجوز دراختیار گرفتن 3ملی پوش برای هر تیم است . درحالی که اگر هر تیم از یک ملی پوش استفاده کند، بین تیمها رقابت نزدیکی به وجود خواهد آمد. باید لیگ کشتی دارای فصل مشخصی برای برگزاری این مسابقات باشد و همه تیمها و کشتی گیران از ماهها قبل بدانند که چه زمانی پیکارهای لیگ شروع می شود و در چه مقطعی به پایان می رسد تا براین اساس برنامه ریزی کنند و درنهایت این که برای قوام و دوام لیگ کشتی باید فدراسیون کشتی از تیمهای شرکت کننده در لیگ حمایت کند.
عزیز واگذاری مربی تیم نارنجستان:
برای بردن «هما» باتمام توان مبارزه می کنیم

عزیز واگذاری ، یکی از مربیان نام آشنای تیم کشتی آزاد نارنجستان نور که امشب باید در خانه از میهمان سرشناس تهرانی خود یعنی هما پذیرایی کند، درباره رقابت های هفته اول لیگ چنین می گوید؛ یکی از نکات مهمی که کمیته اجرایی لیگ باید توجه داشته باشد، مساله داوری و انتخاب داورانی است که بتوانند از عهده مسابقات لیگ برآیند. برای انجام قضاوتی صحیح و درست ، باید داورانی برای هر مسابقه گزینش شوند که با یکدیگر هماهنگ باشند. وی ضمن اشاره به اشکال در کار قضاوت داوران مسابقه بین تیمهای نارنجستان و سنگ آهن مرکزی بافق گفت : در این مسابقه که در بافق برگزار شد، متاسفانه کشتی گیران و مربیان تیم میزبان ، از شرایط میزبانی نهایت سوءاستفاده را کردند و هرکجا که احساس می کردند در معرض خطر و شکست قرار دارند، به بهانه های گوناگون به وقت کشی و استراحت می پرداختند. واگذاری درباره ترکیب تیم نارنجستان گفت : ما درواقع درمقابل تیم آهن بافق از نظرات مردم استفاده کردیم . اما به هر صورت با همین نفرات هم ما شایسته پیروزی بودیم ؛ اما ضعف و حمایت داوری باعث شد تا پیروزی تیمی ما چندان پررنگ جلوه نکند. مربی تیم ملی عضو تیم نارنجستان درباره وضعیت تیم خود در مبارزه حساس با تیم هما گفت : مطمئنا ما با تیمی به مراتب قوی تر از آنچه در بافق به میدان رفتیم ، رودرروی تیم هما قرار خواهیم گرفت و قصد داریم این تیم را در تمامی اوزان شکست دهیم . واگذاری ، تیم نارنجستان را یکی از مدعیان جدی قهرمانی دانست و افزود: برای اثبات چنین ادعایی چاره ای نداریم که در مسابقه امشب با تیم هما با قدرت تمام برای یک پیروزی دلچسب وارد میدان شویم.
غلامرضا محمدی ، سرمربی تیم کشتی آزاد صنام:
برای قهرمانی آمده ایم

رقابتهای سال 81لیگ کشتی باشگاه های کشور، اولین تجربه غلامرضا محمدی ، کشتی گیر پرسابقه تیم ملی به عنوان مربی وهدایت کننده تیم کشتی صنام است . محمدی درباره دیدار حساس امشب صنام و راه آهن تهران چنین می گوید:از تیم راه آهن شناخت کافی داریم و برنامه ریزی مناسبی برای رویارویی با این تیم انجام داده ایم . امیدوارم بتوانیم دربرابر این تیم جوان و باانگیزه به پیروزی برسیم . سرمربی تیم صنام با اظهار رضایت از کشتی گیران خود در مسابقه هفته اول برابر تیم ایران سوئیچ گفت : هرچند نهاوندی ها خوب میزبانی کردند، اما رقابت در سالنی بسیار کوچک برگزار شد که به هیچ وجه در شان کشتی ما نبود، ضمن آن که داوری این رقابت نیز با اشکالاتی همراه بود. وی با اظهار رضایت از کشتی گیران تیم صنام گفت :اعضای تیم صنام در این مسابقه بسیار خوب و باانگیزه ظاهر شدند. بچه های ما نشان دادند که بخوبی جایگاه خود را می شناسند. محمدی تاکید کرد، قصد داریم تا پایان رقابت های لیگ دسته یک همچنان به صدرنشینی خود با قاطعیت ادامه دهیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها