احمدی‌مقدم خبر داد:

برخی خواستند خودشیرینی کنند...!

فرمانده نیروی انتظامی از کاهش مجموع جرایم کشور از 98 به 91 درصد در 11 ماه گذشته سال 86، در مقایسه با سال 85 خبر داد.
کد خبر: ۱۶۴۲۴۱

به گزارش ایسنا ،‌ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم بعد از ظهر پنجشنبه در آخرین نشست خبری سال 86 خود، ضمن اعلام این خبر، از کاهش 7 درصدی سرقت‌های مالی بزرگ یا بیش از 100 هزار تومان، کاهش 31 درصدی سرقت مسلحانه، کاهش 19 درصدی سرقت اتومبیل علی‌رغم افزایش تولید خودرو، کاهش 4 درصدی سرقت منزل، کاهش 22 درصدی آدم‌ربایی و گروگان‌گیری، کاهش 13 درصدی قتل از 2 هزار و 98 مورد در سال 85 به یک هزار و 819 فقره در سال 86، کشف450 تن انواع مواد مخدر با افزایش 41درصدی نسبت به سال گذشته، افزایش میزان کشفیات اموال مسروقه از 68 به 78 درصد، افزایش کشف خودروهای مسروقه به بیش از 100 درصد و همچنین افزایش 144 درصدی کشف فیلم، سی‌دی و نوارهای غیرمجاز خبر داد.

وی با بیان این که بر مبنای 31 میلیون تماس رسیده به سامانه پلیس 110، 8 میلیون و 500 هزار عملیات در سال 86 انجام شد، از افزایش 4 درصدی شمار عملیات پلیس در پاسخ به تماس‌های مردم خبر داد و در ادامه همچنین اعلام کرد:‌ مجموع کل تصادفات با 12 درصد کاهش در سال جاری به 744 هزار مورد رسید.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین با اشاره به این که شمار کشته‌های تصادفات در 10‌ ماه گذشته از ابتدای سال از 24 هزار و 60 در سال گذشته، به 20 هزار و 313 نفر کاهش یافت، افزود: میزان کاهش در شمار تلفات تصادفات، با جمع‌آوری آمار اسفند ماه، به 4 هزار مورد و کاهش در شمار مجروحان و معلولان نیز به 30 هزار نفر خواهد رسید.


86، موفق‌ترین و بهترین سال عمر نیروی انتظامی

سردار احمدی‌مقدم، به کاهش شکایت مردم به مرکز نظارت «197» از 9 به 6 درصد در سال 86 اشاره کرد و با بیان این که تقدیر مردم از نیروی انتظامی در سال جاری از 23 به 28 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: وزارت کشور سال 86 را بهترین سال امنیتی و موفق‌ترین سال عمر نیروی انتظامی در 15 سال گذشته به دلیل کاهش جرائم، افزایش احساس امنیت، سرعت در تعقیب مجرمان و کشف جرم، کاهش تصادفات و افزایش خدمات به مردم دانسته است.

سردار احمدی‌مقدم در ادامه به تمهیدات نیروی انتظامی برای برگزاری امن انتخابات 24 اسفند نیز اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل برگزاری انتخابات، طرح نوروزی نیروی انتظامی، به جای 27 اسفند از صبح 23 اسفند آغاز شده و تا 16 فروردین ادامه دارد.

وی با بیان این که امنیت 45 هزار و 67 صندوق اخذ رای ثابت و سیار انتخابات مجلس هشتم را نیروی انتظامی بر عهده خواهد داشت، عنوان کرد: 175 هزار نفر از نیروهای انتظامی و نیروی مقاومت بسیج در تامین امنیت انتخابات به صورت مستقیم و محتاط شرکت دارند.

فرمانده نیروی انتظامی از اختصاص 20 فروند بالگرد به تامین امنیت و جابه‌جایی اضطراری صندوق‌های اخذ رای در روز 24 اسفند نیز خبر داد و تاکید کرد: در برخی استان‌ها به دلیل وجود بستر و زمینه‌ی تنش، نیروهای احتیاط به شکل ویژه منظور شده‌اند که البته اقدامات نیروی انتظامی در حوزه‌ی انتخابات حداکثر تا شنبه به پایان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه به جز حوزه‌های بزرگ‌تر، هیچ مشکلی در برقراری امنیت انتخابات نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: علی‌رغم وجود تنش‌های جزئی محلی، روز 24 اسفند بهترین انتخابات را نسبت به همه‌ی انتخابات گذشته تجربه خواهیم کرد.

پیش‌بینی کاهش 50 درصدی حوادث چهارشنبه‌ی آخر سال

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در مورد تمهیدات این نیرو برای برقراری امنیت و انضباط در چهارشنبه‌ی آخر سال نیز اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در دو سال گذشته برای ساماندهی این روز انجام شده، تلاش شده است که مردم در برگزاری این آیین سنتی با مانع روبه‌رو نباشند. البته محدودیت‌هایی نیز برای افراد در صورت مزاحمت، تخریب‌گری، اوباش‌گری و خطرآفرینی اندیشیده شده و با افرادی که در روزهای قبل چهارشنبه‌ی آخر سال و یا بعد از آن اقدام به ایجاد مزاحمت برای مردم کنند، برخورد می‌شود.

وی به کاهش 50 درصدی حوادث چهارشنبه‌ی آخر سال در سال 85 نسبت به سال 84 و مشابه خواندن پیش‌بینی این آمار در سال جاری، نیز اشاره کرد و با اعلام اینکه فروش و توزیع مواد کم‌خطر، مجاز اعلام شده است، از افزایش کشفیات مواد محترقه غیرمجاز نسبت به سال‌های گذشته خبرداد و بیان کرد: عمده ترکیبات مواد غیرمجاز از طریق مغازه‌های رنگ‌فروشی تامین می‌شود که با تذاکراتی که به اتحادیه رنگ‌فروشان داده شده، از فروش بسیاری از این مواد پیشگیری و جلوگیری شده است.

سردار احمدی‌مقدم همچنین عنوان کرد: در هفتمین مرحله از طرح برقراری امنیت اجتماعی دوهزار نفر از سارقان کیف‌قاپ و غیره جمع‌آوری شده‌اند که این افراد و همچنین اوباش‌گران یا مجرمانی که در طرح جمع‌آوری زورگیرها در زندان هستند در تعطیلات نوروز آزاد نمی‌شوند و افراد خطرآفرینی هم که در چهارشنبه آخر سال بازداشت شوند تا پایان تعطیلات سال نو در بازداشت خواهند ماند.

بسیج 300 هزار نیروی انتظامی در تعطیلات نوروز

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه درباره برنامه‌ی نوروزی این نیرو نیز گفت: از همه‌ی ظرفیت نیروی انتظامی بالغ بر 300 هزار نفر که حتی کادرهای اداری،‌ آموزشی و پشتیبانی را هم شامل می‌شوند، در طرح نوروزی از 27 اسفند تا 16 فروردین ماه 87، استفاده می‌شود که البته در کنار این نیروها، 100 هزار پلیس یار جوان و نوجوان نیز به برقراری انضباط اجتماعی کمک خواهند کرد.

وی از نصب حدود دوهزار چادر و 400 کانکس نیز در مبادی ورود و خروج شهرها و همچنین مناطق پرجمعیت آن‌ها، علاوه بر حضور واحدهای نیروی انتظامی خبر داد و افزود: ستاد و قرارگاه متشکل از نمایندگان همه‌ی دستگاه‌های مرتبط اعم از هلال‌احمر، اورژانس، سامانه پایانه‌ها، وزارت راه و ترابری تشکیل می‌شود.

سردار احمدی‌مقدم با بیان این که نیروی انتظامی حضور در سه منطقه اعم از شهرهای مسافرفرست، مسافرپذیر و بین راه را پیش‌بینی کرده است، اضافه کرد: برای اجرای بهتر مقررات و نظم مطلوب، حدود 12 هزار گشت خودرویی، چهار هزار گشت موتوری و 12 هزار واحد گشتی پیاده در تعطیلات نوروز که از کم‌ جرم‌ترین و کم‌حادثه‌ترین زمان‌های سال است، خدمات ارائه می‌کنند.

وی در ادامه از مردم خواست که در صورت بروز هرگونه مشکل امنیتی در تعطیلات نوروز بلافاصله با پلیس 110 تماس حاصل کنند.

پلیس افتخاری از فروردین 87 آغاز به کار می‌کند

فرمانده نیروی انتظامی همچنین از آغاز به کار پلیس افتخاری از فروردین ماه 87 برای توسعه‌ی پیشگیری از جرائم به عنوان اولویت اول نیروی انتظامی با به کارگیری هشت میلیون همیار پلیس، پلیس یار جوان و نوجوان و بازرسان نامحسوس خبر داد.

سردار احمدی‌مقدم همچنین سال 86 را از پرکارترین سال‌های نیروی انتظامی در برقراری ارتباطات مشترک امنیتی با همسایگان اعم از افغانستان، پاکستان، عمان، ترکیه، عراق،‌ عربستان و قطر خواند و تاکید کرد: همکاری‌های نزدیک اطلاعاتی و عملیاتی میان کشورهای همسایه منطقه امسال بیش از پیش افزایش یافت.


تقدیر از ایران به عنوان رتبه اول مبارزه با مواد مخدر جهان در CND

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین به نتایج اجلاس سالانه‌ مبازره با جرم و مواد مخدر سازمان ملل (CND) نیز اشاره کرد و با تاکید بر این که در این اجلاس که 20 اسفند آغاز شده و تا 25 اسفند ماه ادامه دارد، همه‌ی کشورهای شرکت کننده به ویژه رییس دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل در قالب بیانیه‌یی رسمی از اقدامات ایران در حوزه‌ی مبارزه با موادمخدر تقدیر کردند، افزود: ایران در این اجلاس به همه‌ی کشورهای جهان به عنوان رتبه‌ی اول مبارزه با موادمخدر معرفی شد.

وی نمایندگان گروه‌های «77+ چین» ، کشورهای غیرمتعهد،‌ کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، نمایندگان کشورهای آفریقایی و آسیایی و همچنین گروه مینی‌دوبلین یا پیمان پاریس را از جمله کشورهای تقدیر کننده‌ی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر برشمرد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه از بازدید برخی کشورهای عضو اجلاس سالانه مبارزه با جرم و موادمخدر سازمان ملل در ابتدای بهار خبر داد و خاطرنشان کرد: به اذعان همه‌ی کشورهای عضو گروه مینی‌دوبلین که کشورهای صنعتی غرب اروپا با عضویت آمریکا را شامل می‌شوند، موفقیت چشم‌گیر ایران در حوزه‌ی مبارزه با موادمخدر از اهمیت خاصی برخوردار است.

در حاشیه این نشست، یکی از خبرنگاران از فرمانده نیروی انتظامی در مورد شایعه دستگیری یکی از فرماندهان نیروی انتظامی پرسید که با این پاسخ مواجه شد: "اگر از ما سوال می‌کنید، از فرماندهان نیروی انتظامی نه کسی دستگیر شده، نه کسی زندانی و اگر معتقد به اعلام نظر دیگری از سوی قوه قضائیه هستید، از خودشان سوال کنید."

1550 مامور انتظامی در 86 از کار منفک شدند

سردار احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد شمار نیروهای منفک شده از کار نیروی انتظامی در سال 86، گفت: امسال تنها حدود یک درصد از کادر نیروی انتظامی معادل یک هزار و 500 نفر از ماموران از خدمت رها شدند که دلایل آن را اخراج، فقدان استانداردهای جسمی و روحی، درصد بسیار اندکی از ابتلا به جرائمی مانند تبانی و رشوه و یا ابراز نارضایتی مردم از بدرفتاری و تندبرخوردی یا کمبود احساس مسؤولیت شامل می‌شود.

رییس پلیس کشور در ادامه نشست خود با خبرنگاران، بودجه 87 این نیرو را مانند امسال معادل 103 میلیارد تومان برشمرد و اعلام کرد: تنها تفاوت بودجه‌ی سال آینده با امسال، اختصاص ردیف مستقل بودجه‌یی به نیروی انتظامی و منفک کردن آن از وزارت کشور است که تبدیل کردن مرزهای کشور به مرزهایی نسبتا امن و قابل اعتماد و اتمام برنامه‌ی انسداد مرزهای شرقی کشور تا نقطه‌ی روشن و قابل قبول عمده برنامه‌یی است که به آن در سال آینده بودجه اختصاص پیدا خواهد کرد.

پلیس در تعقیب متهم به قتل گردشگر فرانسوی است

سردار احمدی‌مقدم همچنین پرسش دیگر یکی از خبرنگاران مبنی بر سرنوشت پرونده قتل گردشگر فرانسوی و پرونده ربوده شدن دانشجوی ژاپنی را نیز این گونه پاسخ داد: قاتل توریست فرانسوی به دلیل جرائم بین استانی در حدود سه استان فراری است که تیمی از ستاد فرماندهی نیروی انتظامی در حال تعقیب وی است و البته هنوز در این زمینه به نتیجه‌ خاصی نرسیده‌ایم؛ پرونده‌ی آدم‌ربایی دانشجوی ژاپنی نیز به وزارت اطلاعات سپرده شده و البته در این مورد هم تا این لحظه اسباب آزادی یا کشف ربوده شده فراهم نشده است."

فرمانده نیروی انتظامی در مورد اتهامات کاظم شفیعی (متهم فیوجی تحت تعقیب) بیان کرد: هنوز نتیجه خاصی از دستگیری وی حاصل نشده، ‌اما به سردار جعفری – رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی – اعلام می‌کنم که اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار بگذارند. البته پرداختن زیاد به این مسائل خود احساس ناامنی در جامعه و ترس در مردم ایجاد می‌کند، ضمن اینکه گفتن برخی مسائل سوختن سرنخ‌های اطلاعاتی را نیز در پی دارد.

سردار احمدی‌مقدم همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد آنچه که «برخی رفتارهای ناشایست ماموران در طرح ارتقای امنیت اجتماعی به ویژه مرحله‌ی برخورد با اراذل و اوباش» نامید، گفت: من هرگز این نوع رفتارها را تایید نمی‌کنم و همان زمان نیز با افرادی که به اصطلاح می‌خواستند با برخی رفتارها اعم از «آویختن آفتابه به گردن مجرمان» خودشیرینی کنند به شدت برخورد شد. البته از بین 9 هزار دستگیری اراذل و اوباش، تنها یک تیم به چنین اعمالی دست زد که نباید عملیات‌های دیگر به دلیل اقدام تنها یک تیم زیر سوال برده شود.


فرمانده نیروی انتظامی همچنین در مورد حضور گشت‌های ارشاد نیروی انتظامی در سطح شهر برای برخورد با آنچه بدپوششی اعلام شده است نیز، اذعان کرد: این طرح به قوت خود ادامه دارد؛ اما اساسا تلاش می‌کنیم که در سال آینده نیروهای برقرار کننده امنیت نیروی انتظامی محسوس نباشند، زیرا اصولا لازمه برقراری امنیت اجتماعی، فرهنگ‌سازی و رفتارسازی است.

وی با تاکید بر این که حضور گشت‌های ارشاد نیز، یک مرحله گذار و نمایش قدرت بود، بر این باور است که برخی مراحل برقراری امنیت، باید همانند بعضی کشورهای پیشرفته اروپایی، جای خود را به جامعه‌پذیری، قانون‌پذیری و ابزارهای نامحسوس بدهد.

آخر سال و جمع‌آوری ماهواره‌ها...؟

سردار احمدی‌مقدم، تشدید جمع‌آوری ماهواره‌ها‌ از منازل توسط نیروی انتظامی در آستانه‌ سال نو را رد کرد و گفت: بر خلاف جوسازی‌هایی که عمدتا از سوی غربی‌ها انجام می‌شود، هیچ برنامه خاصی در این زمینه در آستانه نوروز نداریم و طرح قبلی ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با این موضوع که «آیا نیروی انتظامی با تخلف یکی از بازیکنان فوتبال، در به وحشت انداختن مسافران یکی از پروازهای داخلی برخورد می‌کند؟» اظهار کرد: نیروی انتظامی چنین وظیفه‌ای بر عهده ندارد اما اساسا سطح اخلاق در ورزش در شأن و حد مناسب خود نیست و مسؤولان ورزش کشور باید به این موضوع توجه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها