رضا سادات

محور تصمیم گیری ها در روسیه

طی روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری امروز روسیه حال و هوای مسکو، پایتخت و سایر شهرهای بزرگ این کشور به گونه ای بود که گویی اصلا قرار نیست اتفاقی بزرگ در حوزه سیاست کشور به وقوع پیوندد. هیچ تنشی به چشم نمی خورد، خبری از پوسترهای تبلیغاتی رنگارنگ نامزدها نبود و در غیاب همایش های انتخاباتی به نظر می رسید رئیس جمهور بعدی روسیه از مدت ها قبل برای به دست گرفتن سکان این کشور آماده شده است.
کد خبر: ۱۶۲۶۱۱

نظرسنجی ها در حالی از پیشرو بودن دیمیتری مدودف ، معاون نخست وزیر حکایت دارند که تا همین اواخر هیچ کس نامی از او نشنیده بود. مدودف تا پیش از آن که به عنوان معاون نخست وزیر معرفی شود به عنوان استاد حقوق دانشگاه های روسیه مشغول به کار بود و در عین حال وکیلی زبردست تلقی می شد اما هیچگاه درصدد راهیابی به حلقه دولتی ها برنیامده بود.

او به خوبی می داند حضورش در دولت به عنوان معاون نخست وزیر، نامزدی اش برای احراز پست ریاست جمهوری و حمایتی که از آن برخوردار شده را مدیون پوتین است . در نظرسنجی ای که ماه ها پیش از اعلام نامزدی مدودف انجام شد 40درصد از شرکت کنندگان گفته بودند بدون تردید به نامزدی که مورد تایید پوتین باشد رای خواهند داد.

قیمت نفت و گاز به عنوان عناصر اصلی در درآمد ارزی روسیه طی 8سالی که پوتین قدرت را در دست داشت به شدت رشد یافت تا او بتواند در سایه درآمدهای نفتی وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشیده و اوضاع به هم ریخته اقتصادی کشور را سامان دهد.

عملکرد پوتین طی این سال ها برایش محبوبیتی دور از انتظار را به ارمغان آورد ولی او زیرک تر از آن بود که درصدد حفظ قدرت با اصلاح قانون اساسی و فراهم آوردن زمینه ابقایش در کرملین برآید. پوتین در مقابل تصمیم گرفت با سپردن ریاست جمهوری به یکی از نزدیکانش به عنوان نخست وزیر کشور بار دیگر به محور تصمیم گیری ها در روسیه تبدیل شود.

این نکته که پوتین در اندیشه حفظ قدرت است مساله ای است که همه تحلیلگران امور روسیه در موردش اجماع دارند اما برخلاف نظر غربی ها او برای رسیدن به اهدافش نیازی به روی آوردن به تقلب در انتخابات ندارد.

پوتین و هوادارانش عملا در موقعیتی برتر در فضای سیاسی روسیه قرار دارند و به نظر می رسد اعمال فشار رسانه ای ایالات متحده و متحدان اروپایی اش به او با طرح اتهاماتی چون بروز تخلفات گسترده انتخاباتی چیزی جز حرکت در راستای بی اعتبار کردن دولت بعدی پوتین و البته این بار در مقام نخست وزیری قدرتمند نباشد.

امریکایی ها که از روحیه مبارزه طلبی پوتین دل خوشی ندارند، سعی دارند با مخدوش جلوه دادن انتخابات امروز اگر کاری برای توقف روند تحولات در روسیه از دست شان برنمی آید لااقل اعتبار دولت بعدی روسیه و نقشی که پوتین در آن ایفا می کند را زیر سوال ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها