از تولید تا پخش یک برنامه‌ سیاسی در رادیو ایران‌

تدبیر امروز آینده بهتر

تاکنون چند بار شور انتخابات را درک کرده‌اید؟! وقتی که پای صندوق رای می‌روید چه احساسی دارید؟! آیا به شما هم حس غرور و افتخار دست می‌دهد؟! آیا شما هم احساس می‌‌کنید که در سرنوشت کشورتان سهیم هستید؟! وقتی که برای رای‌گیری حضور پیدا می‌کنید، به این نکته فکر کرده‌اید که انتخابات در ایران چه فرقی با دیگر کشورها دارد؟! رادیو ایران هم برای به وجود آوردن وحدت و همدلی در مردم و حضور پرشکوه آنها در پای صندوق‌های رای از بیست و پنجم آذر برنامه‌ای را تحت عنوان «تدبیر امروز، شکوه فردا» پخش نموده است. شما هم امروز شنونده این برنامه باشید:
کد خبر: ۱۶۲۵۷۹

صبح یک روز قشنگ زمستانی درست در چند قدیمی بهار شعور آگاهی، اینجا ساختمان شهدای رادیو، استودیو شماره 14، برنامه «تدبیر امروز، شکوه فردا» کاری از گروه ایران و سیاست رادیو ایران!

وقتی به استودیو می‌رسم، مهرداد صادقی تهیه‌کننده برنامه هدفون برگوش مشغول بازشنوایی نوار برنامه است و علیرضا بخشی با دقت خاصی صداها را تنظیم می‌کند. فاطمه آل عباس منتظر این فرصت است که باز از طریق امواج صدا بتواند همدلی و همزبانی ملتش را در شوری دیگر انتقال دهد. آرم برنامه پخش می‌شود و تو به یاد مشت‌‌های گره‌خورده مردم میهنت در برابر دشمن زبون می‌افتی. به یاد حلقه همبستگی آنها در برابر خواسته به حقشان در خصوص «انرژی هسته‌ای» می‌‌افتی و به یاد غرور، افتخار، مردانگی و غیرت شیرزنان و مردان مرد کشورت می‌افتی.

پس از پخش آرم برنامه فاطمه آل عباس با صدای پرهیجانش می‌گوید: عصر شما بخیر، تا 24 اسفند و برگزاری انتخابات مجلس کمتر از یک ماه مونده و همه دارن آماده می‌شن تا انتخابات باشکوهی رو برگزار کنن، انگار جامعه زنده‌تر شده و همه امیدوارتر به آینده نگاه می‌کنن.

بعد از شنیدن موزیکی حماسی، اجتماعی گفتگوی احسان غفاری با دکتر حجازی کارشناس برنامه درخصوص راهکارهای تحقق وحدت ملی، مشارکت و تصمیم‌گیری مردم در سرنوشت خودشان، احساس حضور در حاکمیت، تقدیم شنوندگان می‌شود. دکتر غلامرضا پورمند استاد جراحی‌های کلیه درخصوص ضرورت انتخاب در شغل، تحصیلات و ازدواج صحبت می‌کند و به نوعی ذهن انسان را به سمت مهم‌ترین انتخابات در سرنوشت کشور سوق می‌دهد. او تاکید می‌کند که بایستی برای انتخاب خودمان ارزش قائل باشیم زیرا ملتی که صاحب اندیشه باشد موفق است.

پس از پخش آهنگ‌های محلی و بومی شهرستان مهاباد، مردم و نخبه‌های این شهرستانی که در جنوب استان آذربایجان غربی قرار گرفته، دیدگاه‌های خودشان را درخصوص اهمیت انتخابات و آزادی در این مساله مطرح می‌کنند.

«روی خط انتخابات» از دیگر بخش‌های این برنامه است که عزیزه شاهرخ‌زاده خبرهایی را درخصوص انتشار منشور اخلاقی انتخابات و سخنان حزب‌های مختلف در این موضوع را خواند. در پایان برنامه هم آرش مجیدی «انتخابات در آن سوی مرزها» را اجرا می‌کند. امروز انتخابات مجلس در آلمان و فرق آن با دیگر کشورها مقایسه می‌شود.

در فرصتی که ایجاد می‌شود از زهره شجاعی سردبیر برنامه می‌خواهم که درخصوص موسیقی آرم برنامه برایم بگوید. شجاعی می‌گوید: آرم برنامه در خارج از سازمان ساخته شده و تلفیقی از موسیقی ایرانی و تم سرود «ای ایران» می‌باشد. به نوعی با حس و حال موسیقی‌های حماسی و سیاسی ساخته شده است. می‌پرسم در دل برنامه از چه موسیقی‌هایی استفاده کرده‌اید؟ ادامه می‌دهد: تلفیقی از موسیقی الکترونیک و ایرانی که به نوعی حرکت اجتماعی و سیاسی مردم را در ذهن متبادر می‌نماید.

شجاعی که از سال 85 فعالیت خودش را در گروه سیاسی رادیو ایران با برنامه 17 شهریور آغاز کرده است می‌گوید: برای ساخت این برنامه از منابع کتاب و مقالاتی که در این خصوص بوده است استفاده کرده‌ام. همچنین با جستجو در اینترنت و صحبت با بعضی از کارشناسان به نکات مفیدی دسترسی پیدا کردم. او از دکترها بهمن آرمان، فرشاد مومنی، حجازی، کوشکی، سیمبر و آقایان دواتگری و اسماعیلی به‌عنوان کارشناسان برنامه نام می‌برد و ادامه می‌دهد؛ موضوعاتی که در «تدبیر امروز، شکوه فردا» مطرح شده و می‌شود «نقش و وظایف نمایندگان مجلس» و «حضور آنها در توسعه فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی» کشور است. وقتی می‌پرسم فکر می‌کنید جوانان را به چه صورت می‌توانیم با واژه‌های همبستگی و انتخابات، بیشتر آشنا کنیم؟! می‌گوید: با ساخت گزارش‌های مستند از نمونه‌های عینی که در جامعه ما از همبستگی و اتحاد وجود دارد، گفتگو با کسانی که صاحبان اصلی این کار بودند، می‌توانیم جوانان را با واژه اتحاد آشنا کنیم. همچنین مطبوعات بخصوص صداوسیما وظیفه مهمی را در این راستا دارند و برنامه‌سازان رادیو می‌توانند با ساخت برنامه‌هایی موضوع انتخابات را گوشزد کنند به‌طوری که جوانان در قبال این موضوع احساس تکلیف کنند. فاطمه آل عباس گوینده برنامه درخصوص تدبیر امروز می‌گوید: وقتی می‌خواهیم خانواده‌ای را تشکیل بدهیم برای خوشبختی و رسیدن به مطلوب باید با فکر و برنامه‌ریزی شروع کنیم. حالا تصور کنید برای خوشبختی خانواده بزرگی چون ایران باید با تدبیر تصمیم گرفت تا شاهد فردایی هدفمند و با شکوه باشیم.

وقتی از آل‌عباس درخصوص لحن اجرا در برنامه‌های سیاسی می‌پرسم می‌گوید: من زیاد برنامه سیاسی اجرا نکردم شاید به‌دلیل روحیات یا کمی اگاهی در این زمینه باشد ولی احساس می‌کنم برنامه انتخابات متفاوت از برنامه‌ای صرفا سیاسی  انتخابات ابعاد دیگه‌ای چون حفظ اقتدار ملی  عشق به مردم و سرنوشت آنها هم داره. من لحنم در اجرا لحن برنامه‌های سیاسی نیست. من احساس درونی خودم را به عنوان یکی از همین مردم با آنها به اشتراک می‌گذارم و حکایت، سخن کز دل برآید لاجرم بردل نشیند، اتفاق می‌افتد. چون در انتخابات تمامی مردم شرکت می‌کنند از آگاهان سیاسی گرفته تا عزیزانی که هیچ علم سیاسی ندارند؛ اما دلشان پر از عشق به وطن است. آل‌عباس انتخابات را در ایران به رنگ سبز می‌داند؛ چون مردمش با سایه سبز حمایت می‌شوند و این سایه سیادت و سروری بر کشور وجود دارد. او معتقد است: در برنامه شعار نداده اگر هم شعاری بوده با شعور ملی همراه بوده است.

تا یادم نرفته بگم برنامه «تدبیر امروز، شکوه فردا» روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه از ساعت 30/16 از رادیو ایران موجFM  ردیف 9/93 مگاهرتز پخش می‌شود.

زهره زمانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها