گپ + هفته

فقط چشم‌هایت را ببند

علیرضا امینی به نوعی از فیلمسازان جوان موج نو سینمای ایران است. او تاکنون فیلم‌هایی همچون نامه‌های باد، دانه‌های ریز برف، زمان می‌ایستد، فقط چشم‌هایت را ببند و... را در کارنامه کاری خودش دارد. «استشهادی برای خدا» هم عنوان جدیدترین فیلم اوست که به نوعی یکی از فیلم‌های شاخص این دوره از جشنواره به شمار می‌رفت. او تاکنون برای فیلم‌های بلند و کوتاه خود جوایز متعددی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی از ان خود کرده است.
کد خبر: ۱۶۲۰۴۴

آقای امینی استقبال خوبی از فیلم‌تان در جشنواره بود؟ بیشتر منتقدان هم معتقد بودن فیلم خوبی از کار درآمده است؟

اگر فیلم «استشهادی برای خدا» کار خوبی شده، نتیجه کسب تجربه در آثار قبلی‌ام است. باید «نامه‌های باد»، «دانه‌های ریز برف»، «زمان می‌ایستد» و... را می‌ساختم تا شرایط ساخت این فیلم به وجود بیاید. ضعف و قدرت من در کارهای قبلی، موقعیت ساخت فیلم «استشهادی برای خدا» را به وجود آورد. اگر میزانس و بازی‌های خوبی در این فیلم دیده می‌شود به نوعی به خود فیلم بر نمی‌گردد بلکه نتیجه تجربه‌ای است که در کارهای قبلی برای من حاصل شده است.

نوع ساختار شما در این فیلم نسبت به کارهای قبلی کمی متفاوت‌تر بود؟

فیلم یک کار تجربی محسوب می‌شود. اما برخلاف کارهای قبلی‌ام از یک خط داستانی بهره می‌گیرد و شاید هم خط داستانی بر روایت تجربی و مستند فیلم پیشی می‌گیرد. البته سعی کردم بازی‌ها بیشتر به سمت رئال برود. میزانسن کاملا سینمایی، اما عناصر بازی به سمت رئال است. به نظرم استفاده از دوربین در کار کاملا حرفه‌ای است اما داخل قاب‌بندی‌های من فضای کاملا رئال دیده می‌شود.

چرا  در فیلم از بازیگران حرفه‌ای استفاده نکردید؟

من در تمام کارهایم با توجه به فضای تجربی، علاقه داشتم از بازیگران حرفه‌ای استفاده کنم. اما کمتر تهیه‌کننده‌ای راضی می‌شود تا با فضای تجربی که ریسک بالایی دارد، از بازیگران حرفه‌ای هم استفاده کند. من هم به خاطر این که فضای ساخت فیلم تجربی را از دست ندهم از بازیگران آماتور استفاده می‌کردم.

از نتیجه کارشان راضی بودید؟

خوشبختانه در فیلم «استشهادی برای خدا» سبحان فیلم شرایط استفاده از بازیگر حرفه‌ای را برای من به وجود آورد. من نیز با ترکیبی از بازیگران تئاتری و حضور جمشید هاشم‌پور توانستم کاری راضی کننده بسازم. بازی هاشم‌پور یک کار کاملا متفاوت است. 90‌درصد پلان‌های فیلم با یک برداشت گرفته شد و حتی به عقیده من بازی وی می‌توانست یکی از امیدهای کسب سیمرغ بهترین بازیگر در جشنواره باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها